Διοχάντη

Διοχάντη, η δουλειά της, η έμπνευση της, το περιβάλλον

 «Οι εγκαταστάσεις μου σηματοδοτούν μια πορεία που οδηγεί στο φως, στην ελπίδα, στην απελευθέρωση…»

Μια συνομιλία με την
Δρ Εύα Κέκου, Ιστορικό Τέχνης 

 

  • Διοχάντη με ποιο τρόπο εξελίχθηκε η δουλειά σου από τα πολύ πρώτα βήματα σου μέχρι σήμερα, κάνοντας μια μικρή αναδρομή;

Από τις πρώτες μου εκθέσεις η έρευνά μου βασίζεται στην αναδημιουργία του περιβάλλοντος μέσα από τη σχέση χώρος-χρόνος. Η δουλειά μου είναι μια πορεία, μια συνεχής αναζήτηση. Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση ενός έργου -και με εφόδιο την εμπειρία μου από αυτό- δημιουργώ το επόμενο. Ειδικά, για τον νέο συγκεκριμένο χώρο και τον νέο συγκεκριμένο χρόνο.

BIENNALE ΒΕΝΕΤΙΑ 2011

 Από την εποχή των σπουδών μου ένιωσα την ανάγκη να αποδεσμευτώ από τα όρια του τελάρου σαν δεδομένο χώρο ενός έργου. Χρησιμοποιώντας περισσότερα τελάρα και τοποθετώντας το ένα δίπλα στο άλλο δημιουργούσα μια ενιαία σύνθεση που λειτουργούσε σαν μια διήγηση εξελισσόμενη μέσα στο χώρο. Από τότε και μέχρι σήμερα με ενδιαφέρει αυτή η συνέχεια της διήγησης είτε είναι ζωγραφική σε τελάρα, σχέδια σε χαρτί, είτε είναι η συνέχεια μιας πορείας μέσα στο χώρο με ζωγραφικά και γλυπτικά στοιχεία.
Σταδιακά οδηγήθηκα στα τρισδιάστατα έργα και στις εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας. Αναζητούσα την συνέργεια της αρχιτεκτονικής, της γλυπτικής, της ζωγραφικής και του περιβάλλοντος.

Αθήνα by Art 2004

  • Τί ακριβώς σε οδηγεί στη τελική διαμόρφωση της δουλειάς και του έργου σου;

Με ενδιαφέρει η εμφανής αναφορά στην πολιτιστική ιστορία του τόπου. Το έργο συνεργεί με το χώρο σε όλες τις σχετικές ιστορικές, κοινωνικές και φυσικές καταστάσεις. Η εμβάθυνση σε αυτόν αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία για τη δουλειά μου. Πάντα ξεκινώ από τη μελέτη και την αναγνώριση του χώρου. Περπατώ για να τον νιώσω, εντοπίζω τα χαρακτηριστικά του τόπου, τις ιδιαιτερότητές του, μετρώ τις διαστάσεις του, μελετώ την ιστορία του, το πολιτιστικό του φορτίο. Στη συνέχεια, είναι πολύ σημαντική η κατασκευή της τρισδιάστατης  μακέτας του έργου, όπου εμβαθύνω στην ιδέα, ετοιμάζω σταδιακά το προσχέδιο του έργου μέχρι την τελική φάση της κατασκευής του εξαντλώντας την κάθε λεπτομέρεια. Μετά από αυτή τη διαδικασία, η δημιουργία του έργου in situ προχωρά με σίγουρα βήματα κυρίως όταν δουλεύω σε μεγάλες υπαίθριες εκτάσεις ή κτήρια πολλών τετραγωνικών μέτρων.

 *Anti* *Structure** / Αντί Δομή,* Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ,* 2021*

  • Με ποια υλικά δουλεύεις συνήθως και ποιο είναι το πεδίο άντλησης της έμπνευσης σου…;

Τα υλικά που χρησιμοποιώ συνήθως τα επιλέγω από τον ίδιο τον τόπο. Το φως είναι πάντα κυρίαρχο στοιχείο της δουλειάς μου. Το χρησιμοποιώ και το δημιουργώ με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και υλικά, κάθε φορά, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου. Θα έλεγα πως οι εγκαταστάσεις μου σηματοδοτούν μια πορεία που οδηγεί στο φως, στην ελπίδα, στην απελευθέρωση. Ο ήχος, σαν ένα ακόμη υλικό, δημιουργείται in situ ταυτόχρονα με το κάθε έργο -εγκατάσταση. Εμπνέομαι από το χώρο, το χρόνο, το περιβάλλον και μέσα από αυτά ολοκληρώνω την ιδέα μου προσπαθώντας ο χώρος και το έργο να γίνονται ένα.

ΒIENNALE ΒΕΝΕΤΙΑ Νοέμβριος 2011

  • Τί είναι αυτό που ορίζει την κλίμακα του έργου σου;

Η κλίμακα του έργου ορίζεται, κάθε φορά, από τις διαστάσεις του χώρου. Σε κάθε έκθεση το έργο κατασκευάζεται αποκλειστικά και μόνο για τον συγκεκριμένο χώρο-χρόνο, δεν μεταφέρεται ποτέ σε άλλη έκθεση ή σε άλλο χώρο.

  • Πώς το κατανοούν οι θεατές πιστεύεις και ποια θα ήταν η ιδανική συνθήκη για αυτούς;                                                                                                                        

Ο θεατής δεν μπορεί να καταλάβει αυτές τις μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις μόνο από μια περιγραφή ή από φωτογραφίες. Πρέπει να βρεθεί μέσα σε αυτές, να βιώσει τη σχέση χώρου-έργου, το περιβάλλον, τις διαστάσεις, τα υλικά, τον ήχο, το φως, να λάβει το μήνυμα και από αυτή την εμπειρία να δώσει τις δικές του ερμηνείες.

ΕΛΕΥΣΙΝΑ 2010

  • Θεωρείς ότι η περίοδος της πανδημίας και του covid 19, επηρέασε το καλλιτεχνικό σας έργο; ή σε γενικότερο πλαίσιο επηρέασε νομίζετε τον υπόλοιπο καλλιτεχνικό κόσμο;

Είναι ένα παγκόσμιο γεγονός, πρωτόγνωρο και πολύ δυσάρεστο για όλους μας. Δεν είναι για όλα τα επαγγέλματα το ίδιο. Οι εικαστικοί καλλιτέχνες, οι συγγραφείς, οι ποιητές πάντα ζούσαμε κλεισμένοι μέσα στο χώρο της δουλειάς μας. Αναζητώ την απομόνωση, έχω ανάγκη την απόλυτη ηρεμία για να συγκεντρωθώ, να μελετήσω, να σκεφτώ και να δουλέψω. Είναι πολύ δύσκολο να συγκεντρωθείς μέσα σε αυτό το βαρύ κλίμα που βιώνουμε σήμερα.

 *Anti* *Structure** / Αντί Δομή,* Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ,* 2021*

 

 

 

 

 

 

 

 

Last modified: 06/10/2022