Ελένη Παρμακέλη: Πάντα υπάρχει διέξοδος

Ήρα Παπαποστόλου
Κριτικός και Ιστορικός τέχνης

ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΜΑΚΕΛΗ

ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΜΑΚΕΛΗ  «Η αφαίρεση για εμένα είναι ελευθερία. Ελευθερία έκφρασης, ελευθερία σκέψης…».
Η εικαστικός Ελένη Παρμακέλη
μιλά για την έκθεση της «Εικονικές Πραγματικότητες».

 – Πώς γεννήθηκε η ιδέα για αυτήν τη σειρά έργων που παρουσιάζεις στην «Περιτεχνών» και πόσο καιρό σου πήρε να ολοκληρώσεις αυτήν την θεματική ενότητα;
Αφετηρία για τη δημιουργία αυτής της ενότητας αποτέλεσε ένα ζωγραφικό μου έργο του 2001 με τίτλο ‘’Εικονικές Πραγματικότητες’’. Την ανάπτυξη και τη δημιουργία αυτής τη σειράς έργων την είχα στο μυαλό μου εδώ και πολλά χρόνια. Προσχέδια και μακέτες για το έργο ‘’Πόλη΄’ η για το γλυπτό με φώς είχα κατασκευάσει είδη από το 2007. Όταν αποφάσισα πως έχει πια ωριμάσει αυτή η ιδέα, ήρθε και η ώρα να υλοποιηθεί και να παρουσιαστεί στο κοινό.

– Μίλησέ μας λίγο για την τεχνική σου.
Η τεχνική μου προκύπτει μέσα από την ανάγκη μου να εκφραστώ χρησιμοποιώντας  διαφορετικά υλικά. Υλικά σκληρά αλλά ταυτόχρονα και εύπλαστα , που μου επιτρέπουν να δώσω όγκο στα έργα μου. Οι κατασκευές από αλουμίνιο , με την καθαρή δομή τους, δημιουργούν ένα παιχνίδι διαφορετικών επιπέδων. Οι οπτικές απάτες που διαμορφώνονται κυρίως από την απόσταση του διάτρητου αλουμινίου και του χρωματιστού φόντου, σε συνδυασμός με το φώς παράγουν έντονες η απαλές σκιές που μεταλλάσσονται ανάλογα με την οπτική γωνία του θεατή, δημιουργώντας έτσι όγκο και βάθος στις συνθέσεις μου.

ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΜΑΚΕΛΗ  – Πόσο επηρεάζεσαι από τις διαδικτυακές εικόνες και πόσο από τη δική σου φαντασία για την υλοποίηση ενός έργου;
Μέχρι τώρα δεν επηρεάζομαι ιδιαίτερα από αυτά που βλέπω. Οι εικόνες είναι κυρίως μέσα μου και μου δημιουργούν συναισθήματα που πρέπει να εκφράσω μέσα από την εικαστική γλώσσα ,από το σχέδιο τη σύνθεση το χρώμα.

– Τι σημαίνει για σένα η εικονική πραγματικότητα;
Εκτός από τη διαδικτυακή εικονική πραγματικότητα υπάρχει και η εικονική πραγματικότητα του νου. Κάποιες σκέψεις που πιστεύουμε πως είναι αληθινές, στην ουσία διαταράσσουν τη ροή της ζωής. Ο άνθρωπος, αυτή η ελεύθερη και φωτεινή οντότητα, εισέρχεται σε μια παράλληλη εικονική πραγματικότητα όπου πιστεύει σε πεποιθήσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Μετατρέπει δηλαδή με τη δύναμη της σκέψης του όλους τους φόβους, τις ανασφάλειες, τις παρερμηνείες και τις παρανοήσεις σε πραγματικότητες και ζει σύμφωνα με αυτές.
Στα έργα μου οι εξωπραγματικές ανθρώπινες φιγούρες, χωρίς συγκεκριμένα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά και φύλλο, αιωρούνται ελεύθερα με τα χέρια ανοιχτά αγνοώντας τους νόμους της βαρύτητας. Φεύγουν μακριά  από το πλήθος, τη λαοθάλασσα από διάχυτα κεφάλια που αντιπροσωπεύει τη βαρύτητα, τους φόβους και όλα αυτά που μας εγκλωβίζουν και μας κρατάνε πίσω .

ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΜΑΚΕΛΗ
Η τεχνολογία έχει κάνει άλματα και έχει μπει δυναμικά μέσα στη ζωή μας αλλά και στην τέχνη. Πράγματα που κάποτε ήταν πολύ χρονοβόρα η και αδύνατον να κατασκευαστούν , τώρα πια μπορούν να υλοποιηθούν. Για εμένα η χρήση της τεχνολογίας είναι ένα μέσο, ένα εργαλείο που με βοηθάει να υλοποιήσω τις ιδέες μου. Ανοίγει ορίζοντες, διευρύνει τη σκέψη αρκεί βέβαια να υπάρχει το κατάλληλο εικαστικό υπόβαθρο και γνώση.

– Η γεωμετρία και η αφαίρεση είναι στοιχεία της δουλειάς σου. Γιατί τα επέλεξες ως βασικά μέσα έκφρασής σου; Πιστεύεις ότι αντικατοπτρίζουν πιο εύκολα τον σύγχρονο κόσμο;
Δεν τα επέλεξα ακριβώς. Μάλλον με επέλεξαν. Η αφαίρεση για εμένα είναι ελευθερία. Ελευθερία έκφρασης, ελευθερία σκέψης. Όσο για τα γεωμετρικά σχήματα που χρησιμοποιώ και συγκεκριμένα τη σφαίρα, είναι ένα σχήμα που υπάρχει παντού μέσα στη φύση και στο σύμπαν και για εμένα συμβολίζει την ολοκλήρωση και την επανεκκίνηση.

– Αν το έργο σου ήταν βιβλίο, ποιο θα ήταν το ηθικό του δίδαγμα;
Πάντα υπάρχει διέξοδος.

ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΜΑΚΕΛΗ

 

 Απόσπασμα από κείμενο του Χρύσανθου Χρήστου

…Η προικισμένη αυτή καλλιτέχνης, φτάνει σε εξαιρετικές προσπάθειες που όχι μόνο  παρασύρουν αλλά και ενθουσιάζουν το θεατή. Με χρησιμοποίηση τύπων όχι μόνο της  λυρικής αφαίρεσης αλλά και της δυναμικής ζωγραφικής, εισβάλονται σύνολα που κυριολεκτικά  παρασύρουν το θεατή με τη γνησιότητα, την αμεσότητα και την εκφραστική αλήθεια της ζωγραφικής της γλώσσας. Πράγματα για τα οποία δεν μπορεί , παρά να είναι περήφανη η γνήσια και πηγαία αυτή δημιουργός.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Last modified: 13/02/2016