Με τη θάλασσα του στις αποσκευές του ο πειραιώτης καλλιτέχνης Θωμάς Τουρναβίτης πετά για το Παρίσι όπου από τις 11 Ιουνίου παρουσιάζει τη νέα του ατομική έκθεση.
- Πως αποφασίστηκε να πάει η THALASSA© στο Παρίσι;
Το πρώτο μέρος της ζωγραφικής σειράς THALASSA© έχει παρουσιαστεί στις 13 Νοεμβρίου του 2014, στην Gallery Kourd στην Αθήνα. Tο δεύτερο μέρος τη σειράς, ταξίδεψε στο εξωτερικό, στις 20 Απριλίου του 2015 παρουσιάστηκε στη Πινακοθήκη του «School of Art and Design» στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας και στη συνέχεια το τρίτο μέρος της εκτέθηκε στις 13 Νοεμβρίου 2015, στη Gallery Cit στη Μπρατισλάβα στη Σλοβακία. Σύμφωνα με τα παραπάνω, η σειρά κυοφορείται και θα εκτεθεί στις 11 Ιουνίου 2016 στο Παρίσι, στη Galerie Δεσμός (14rue Vandamme, Montparnasse).
- Γιατί ο τίτλος της έκθεσης είναι THALASSA© «œuvres choisies«; Πρόκειται για παλιά ή και καινούργια έργα;
Νέα και επιλεγμένα έργα της σειράς θα αποτελέσουν το σώμα της δουλειάς που ταξιδεύει στο Παρίσι.
- Τι είναι αυτό που σε ώθησε στην επιλογή αυτής της θεματολογίας; Τι το ιδιαίτερο έχουν για σένα οι άνθρωποι που απεικονίζεις;
Ο Πειραιάς είναι THALASSA©, η Ελλάδα ειναι THALASSA©. Ακόμη και στον Ταΰγετο ή στον Όλυμπο να ανέβεις, θα μυρίζεις το αλάτι, θα βλέπεις THALASSA©. Έτσι, η γεωπολιτική σκοπιά της τελευταίας ζωγραφικής μου σειράς είναι η THALASSA©. Από την άλλη, ο Πειραιάς, το Κερατσίνι, η Ιχθυόσκαλα, όπου είναι και το Atellier, είναι περιοχές ναυτικές. Είναι λιμάνι, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο στην επιβατική κίνηση από την αρχαιότητα. Από εδώ περνάνε όλοι και όλα. Είναι κόμβος πολιτισμών, ιδεών, προσωπικοτήτων, επαγγελμάτων, κατευθύνσεων και περισσότερων παραγόντων ζωής. Ο Πειραιάς είναι το απόσταγμα και το καζάνι συνάμα. Το λιμάνι είναι «βαθύ», διότι μιλάει τη μυστική γλώσσα της αίσθησης του κόσμου, είναι τεράστιος πόλος έλξης και απώθησης ζωτικών δράσεων, είναι πυρήνας που παίζει καταλυτικό ρόλο στη διάθεση της ενεργής καθημερινότητας της πρωτεύουσας.
- Γιατί διαλέγεις το έντονο εξπρεσιονιστικό στοιχείο για την απόδοση των θεμάτων σου;
Η γραμμή μου είναι σκληρή γιατί «ξέρει» τον έρωτα, το χρώμα μου έχει τον Ήλιο για «πατέρα» και το αλάτι για «μάνα». Με συνέπεια ελευθερώνω αμετάπειστος. Όσο για την τεχνοτροπία των έργων μου, δουλεύω με κομμένο μουσαμά στα μέτρα μου, καρφωμένο στον τοίχο. Διαδικαστικά μόνο περνάει στο πάτωμα για κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να επιστρέψει και να ολοκληρωθεί στο τοίχο, πριν το τελάρωμα και τη κορνίζα. Δουλεύω με λάδια οικοδομής, ντουκόχρωμα, με λαδοπαστέλ και μελάνι. Οι επιφάνειες κατά πλειοψηφία είναι μουσαμάς (103), λινό ή ξύλο (maple).
- Πιστεύεις ότι τα συνεχόμενα ταξίδια σου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε ώθησαν στο να απεικονίζεις το ταξίδι στην τέχνη;
Συγκεκριμένα, ζώνω πάνω στο έργο μου τη διάθεση, ότι o καταλύτης είναι η συνέπεια στην προνόηση. Απεικονίζω ένα «τιμόνι» που κρατάω και το «πλοίο» που ξέρει ότι μας έχει πάνω του. Εκφράζω τα λίγα που είναι περισσότερα από το μέτρημα. Τονίζω ότι σκοντάφτουμε ο ένας πάνω στον άλλο, ενώ ζηλεύουμε τα πουλιά που πετούν ανέγγιχτα. Εμφανίζω στοιχεία θανάτου του «δασκάλου» που αντικαταστάθηκε με την άποψη -μόρφωμα.
- Ποιο στοιχείο της δουλειάς έχει τραβήξει το ξένο κοινό μέχρι τώρα και τι πιστεύεις ότι θα τραβήξει την προσοχή του γαλλικού κοινού;
Το έργο μου καθρεφτίζει την ευτυχία της THALASSA© μας. Μία ευτυχία που έρχεται από το βάθος του χρόνου. Μια ευτυχία που ενθουσιάζει τον κάθε αναγνώστη, το θεατή γιατί είναι αέναη. Δε μπορώ να μιλήσω για ένα γενικό πρόσωπο του κοινού, ως προς τι τραβάει ή όχι. Είναι λαϊκισμός. Η δουλειά μου προστάζει τι να κάνω και εγώ είμαι εντολοδόχος. Το έργο μου δεν περιέχει cliché, αλλά δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στον κόσμο διεθνώς.
- Το έργο σου περιέχει το ελληνικό στοιχείο αλλά διαθέτει και μια κοσμοπολίτικη αύρα. Τελικά αυτός είναι ο Έλληνας κατά τη γνώμη σου;
Μ αρέσει να ζω και να παράγω με πυρήνα τον τόπο, που γεννήθηκα. Όμως δουλεύω για τον άνθρωπο, όχι μόνο για το άτομο και την κοινωνία. Το έργο μου εκπέμπει Eελληνισμό, μοντερνισμό… εκλαϊκεύει την επιστήμη κάνοντάς την εργαλείο, όχι μπλα-μπλά της ανεμοζάλης για γεωγραφικές σκοπιμότητες. Αν ο άνθρωπος είναι το τραγικότερο όν στο πλανήτη τότε o Έλληνας γεννήθηκε για να παλεύει με τα τέρατα της κριτικής φιλοσοφίας και της θετικής επιστήμης.
- Τι σημαίνει για σένα σύγχρονη τέχνη;
O υψηλότερος βαθμός έρευνας για το ακίβδηλο της αλήθειας. Δέσμευση απέναντι στο καθήκον αυτής.
- Τι περιμένεις τελικά από μια τέτοια έκθεση;
Μια πολιτιστική και πνευματική συνεργασία μεταξύ της σύγχρονης δημιουργίας και του ευρύ κοινού. ‘Eνα «δεσμό» μεταξύ Πειραιά – Παρισιού και Ελλάδας – Γαλλίας. Η έκπληξη της πραγματικότητας κερδίζει τη φαντασία μου…
- Έχεις άλλα σχέδιά για το εγγύς μέλλον;
‘Eνα σημαντικό νέο είναι η κυκλοφορία περιορισμένης συλλεκτικής σειράς κρασιών Magnum του A.Potsios για παλαίωση, με επιλεγμένο έργο μου στην ετικέτα, ενώ παράλληλα θα εκτυπωθεί βιβλίo 300 αντιτύπων με ολόκληρη την έρευνα και τη δημιουργία της σειράς THALASSA© μέχρι τώρα. Μετά το Παρίσι ακολουθούν δυο ατομικές παρουσιάσεις όπου οι λεπτομέρειες θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα www.thomastournavitis.org
Last modified: 06/06/2016