Ελίνα Κεχαγεδάκη – Τα εικαστικά είναι ο δικός μου εξάντας

Δρ Εύα Κέκου,
Ιστορικός της Τέχνης & ανεξάρτητη επιμελήτρια εκθέσεων 

 

Εισπράττω τη μεγαλύτερη αμοιβή όταν ο θεατής κοντοστέκεται μπροστά στο έργο μου και δεν το προσπερνά

Συναντήσαμε την Ελίνα Κεχαγεδάκη, νεοεισερχόμενη καλλιτέχνη με ταλέντο και  δυναμική και είχαμε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για την πορεία της μέχρι τώρα, τη σχέση της με τα εικαστικά και ακούσαμε τις απόψεις της.

  • Θα ήθελα “connecting the dotsνα μας πείτε πως τα διάφορα στάδια της ζωής σας τροφοδοτούν την καλλιτεχνική σας ενασχόληση και το καλλιτεχνικό σας έργο και πως αυτό αποτυπώνεται κατά τη γνώμη σας.

Συνειρμικά οδηγούμαι στο παιδικό μου παιχνίδι, που ενώνοντας τελείες, σχηματίζονταν σχέδια. Μνήμες και βιώματα, μικρές ή μεγαλύτερες τελίτσες, δημιούργησαν παραστάσεις που τροφοδότησαν ένα ξεχωριστό εικαστικό ταξίδι.  Παιδικά καλοκαίρια, εφηβικές αντιδράσεις, επαγγελματικές αγωνίες, κοινωνικές συνθήκες, δισταγμοί, ατέλειωτα πήγαινε-έλα αναποφασιστικότητας, αναβιώνονταν επηρεάζοντας κάθε πινελιά, χρώμα,  φόρμα, επιλογή στοιχείων και υλικών μέχρι την ολοκλήρωση κάθε έργου.

Ένταση Ακρυλικά σε χαρτί 40×50

Για παράδειγμα στη διπλωματική μου εργασία που παρουσιάστηκε στην αίθουσα ΜΕΛΙΝΑ του Δήμου Αθηναίων τον Σεπτέμβριο του ‘24, με τίτλο ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ και ΕΞΑΝΤΕΣ και πραγματεύεται τους στόχους, τα όνειρα, το ταξίδι μας αλλά και  τη φαρέτρα που διαθέτουμε για να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις που προκύπτουν, υπάρχουν σαφείς επιρροές από τα παραπάνω βιώματα. Δέστρες, ιστία, καραβόσχοινα, μετατρέπουν το υποσυνείδητο σε ιδεατό.

Πόζα Μικτή τεχνική σε χαρτί 50×70

  • Η ζωγραφική σας χαρακτηρίζεται από αφαίρεση. Θα θέλαμε το σχόλιο σας αλλά και να μας διαφωτίσετε λίγο για τη διαδικασία από την αρχική ιδέα μέχρι και το πέρας του έργου προς έκθεση.

Στη διάρκεια  των σπουδών μου, καλλιτέχνες όπως  οι Μονέ, Βαλοτόν, Βιγιάρ, Καντίνσκυ και πιο πρόσφατα Λαζόγκας επίδρασαν στα έργα μου. Περνώντας από διάφορα στάδια και πειραματισμούς, χαρακτηριστικά όπως έντονη χρωματική παλέτα, παραμόρφωση, πινελιά, έντονες γραμμές, υλικά, αντανακλούσαν μια εξπρεσιονιστική τάση. Στην πορεία, αισθάνθηκα πως συναισθήματα και ιδέες εμφανίζονταν πιο απελευθερωμένα με τη αφαίρεση. Μορφές ή μηνύματα που συμπεριλαμβάνω συχνά στα έργα αχνοφαίνονται ή προκύπτουν χωρίς να κυριαρχούν, πράγμα που δεν μπορείς να πετύχεις με την παραστατική ζωγραφική. Κενά στον καμβά μου, επιτρέπουν στο θεατή να μαντέψει, να προβληματιστεί, να επινοήσει, τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο. Αυτή η αφαιρετική εξέλιξη προέκυψε, σχεδόν ήταν αναμενόμενη, με τον τρόπο που δούλευα. Αφαιρώ υλικό όταν αντιλαμβάνομαι πως δεν χρειάζεται τόση φλυαρία σε κάποιο έργο. Μερικές φορές θέλω να σβήσω σκληρές μνήμες και να αφήσω ένα αέρα αισιοδοξίας μέσα από μελάνια που ρέουν και δημιουργούν ένα ανάλαφρο εικαστικό ταξίδι.

Ορίζοντες κ Εξάντες Μικτή τεχνική σε καμβά 90 x1.20

Συνηθίζω να φωτογραφίζω ότι μου τραβάει την προσοχή, να καταγράφω ιδέες, σκέψεις, προβληματισμούς, συζητήσεις,  μηνύματα μέσα από ένα βιβλίο ή ποίημα, από ένα γκράφιτι, να μαζεύω αποκόμματα, εικόνες από περιοδικά τέχνης, μόδας, διακόσμησης, τεχνικά βιβλία. Πολλά από αυτά σαν παζλ βρίσκουν τη θέση τους σε έργα μου και οδηγούν τη σύνθεσή μου. Μέχρι την υλοποίηση μιας έκθεσης υπάρχει εξέλιξη και διαφοροποίηση του τρόπου απόδοσης της ιδέας μου. Κάποια έργα τα απορρίπτω ή τα τροποποιώ προκειμένου να συνομιλήσουν μεταξύ τους.

Μορφές Μορφές 30×35

  • Συμπληρωματικά, θα θέλαμε να μας πείτε για το χώρο που λαμβάνει το χρώμα στη δουλειά σας και τη διαδικασία επιλογής σύνθεσης και δόμησης του έργου σας μέσα από το χρώμα.

Το χρώμα κυριαρχεί και χαρακτηρίζει τα έργα μου. Η χρωματική διακύμανση βοηθάει στην αποτύπωση συναισθημάτων. Η κίνηση χρώματος σε λευκό φόντο ή μέσα σε σκουρόχρωμες συνθέσεις που μπορεί να εμφανιστεί ως μια και μοναδική χρωματική πινελιά ή ένα μοναδικό κολάζ, μου δίνει τη δυνατότητα να τονίζω και να δημιουργώ διαθέσεις.  Ένα έργο  μπορεί να αναπτυχθεί αυθόρμητα γύρω από ένα κολάζ που μου τράβηξε την προσοχή, από μια τυχαία πινελιά, ή ένα προσχέδιο που μπορεί να διατηρήσω μόνο ίχνη του ή να ξεφύγω κάπως από αυτό. Την ώρα που ζωγραφίζω είμαι ευέλικτη, συνομιλώ με το έργο, συχνά με παρασύρει μόνο του. Είναι σαν να χορεύω μαζί του και να οδηγεί τα βήματά μου.

Ίσαλος Μορφές Μικτή τεχνική σε καμβά 40×50

  • Με ποιο τρόπο στη δουλειά σας το μέσο εξυπηρετεί το θέμα που πραγματεύεται και ποια ελευθερία σας δίνουν τα διαφορετικά μέσα στη δουλειά σας μέχρι τώρα.

 Η χρήση μικτών τεχνικών μπορεί να είναι υποβοηθητική ή και καθοριστική για να υποστηρίξει και ενδυναμώσει το θέμα μου. Ένα νήμα στη θέση μιας γραμμής, ένα απόσπασμα στίχων, ένα κολάζ τονίζουν μηνύματα, παραπέμπουν σε μνήμες έντονες ή ξεθωριασμένες. Μια  αποτύπωση εικόνας σε ένα έργο, συνήθως δηλώνει ρεαλιστικά την αφορμή της αρχικής ιδέας.  Ήχοι που ηχογράφησα σε περιπάτους, στην άσκησή μου,  στον εγκλεισμό που αναμφίβολα άλλαξε την καθημερινότητά μας, συνοδεύουν έργα μου, που έχω δουλέψει και επεξεργαστεί μέσω video art. Οποιοδήποτε υλικό θεωρήσω ότι θα ενισχύει το έργο μου, θα το εντάξω χωρίς δισταγμό, προσπαθώντας να μεταφέρω στο θεατή δικά μου συγκινησιακά ερεθίσματα και να τον φέρω πιο κοντά στη δική μου εμπειρία, δίνοντάς του παράλληλα το χώρο για το δικό του προβληματισμό, το δικό του ταξίδι.

Πλεύση Μικτή τεχνική σε καμβά 40×50

  • Θα θέλαμε να μας σχολιάσετε την επαφή σας με την αθηναϊκή καλλιτεχνική σκηνή.

Η ενασχόληση μου με την εσωτερική διακόσμηση και τη ζωγραφική με έφερε πιο κοντά σε περισσότερα καλλιτεχνικά δρώμενα. Νιώθω σαν να υπάρχει μια άνθηση τελευταία σε όλες τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις γύρω μου με ένα  μωσαϊκό τάσεων και επιλογών. Η τύχη να ζω στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, μου δίνει την ευκαιρία να έχω άμεση επαφή με μουσεία, γκαλερί, πολιτιστικά κέντρα, υπαίθρια εικαστικά πάρκα, καλλιτεχνικές σχολές, εργαστήρια. Ενθουσιάζομαι να επισκέπτομαι χώρους  κάποτε εγκαταλελειμμένους, μηχανουργεία, εργοστάσια, που αναδείχθηκαν και φιλοξενούν παλιούς και νέους καλλιτέχνες. Επισκέψεις μου σε συνεχείς εκθέσεις ζωγραφικής,  φωτογραφίας, γλυπτικής, εγκαταστάσεων, με εναλλακτικούς χώρους και τρόπους παρουσίασης, διαδικτυακές αναφορές και αναρτήσεις, συμβάλλουν στην εικαστική μου πορεία. Εξερευνώ χώρους, που δεν γνώριζα. Προσπαθώ να μην χάσω τίποτα, να πάρω όσα περισσότερα μπορώ. Είναι ο νέος δικός μου λαβύρινθος που τρύπωσα  αφήνοντας νήμα, γυρίζοντας πίσω αποφασιστικά για δημιουργία

«Ιστία» Μικτή τεχνική σε καμβά 50×60

  • Θα μας ενδιέφερε να μάθουμε περισσότερα για τον τρόπο επικοινωνίας σας μέσω του καλλιτεχνικού έργου αλλά και την εξωστρέφεια που δημιουργείται και τις διασυνδέσεις με το κοινό μέσω από μια άκρως εσωτερική διαδικασία, αυτή της καλλιτεχνικής ενασχόλησης, όπως την έχετε βιώσει εσείς.

Οι παραπάνω δραστηριότητες, αποτέλεσμα της ανάγκης του καλλιτεχνικού κόσμου να εκφρασθεί, να διαμαρτυρηθεί, να τονίσει, να επικοινωνήσει, να καυτηριάσει, πετυχαίνουν απόλυτα το σκοπό τους και σε μένα. Πέραν των όποιων επαφών με το κοινό, την ανταλλαγή ιδεών και απόψεων, ένας καλλιτέχνης, ακολουθεί και μια κάποια μοναχική πορεία, μία εσωτερική διαδικασία επεξεργασίας όλων αυτών των πληροφοριών, των επιρροών, των τάσεων. Δημιουργείται η ανάγκη για σκέψεις που πολλαπλασιάζονται, και απορίες που οδηγούν σε περαιτέρω έρευνα. Για μένα αυτή η πνευματική διαδικασία είναι ατέρμονη, θέλει χρόνο και αφοσίωση.

Αυτοπροσωπογραφία Ακρυλικά σε χαρτί 40×50

  • Που φαντάζεστε ή ελπίζετε ότι θα βρίσκεστε μετά από μία πενταετία.

Ελπίζω για μια ανοδική πορεία. Να καταφέρω να ενταχθούν έργα μου σε περισσότερες καλλιτεχνικές συνεργασίες εδώ, στην επαρχία ή και σε διεθνείς πλατφόρμες που τώρα δίνουν δυνατότητα προβολής στο εξωτερικό. Η επαφή με εικαστικούς και οι υποδείξεις τους, μου δίνουν την αφορμή για περαιτέρω αποφασιστικά βήματα. Εύχομαι να ικανοποιήσω την περιέργειά μου στα εργαστήρια φωτογραφίας, γλυπτικής και ιαπωνικής τέχνης που παρακολουθώ τελευταία. Η  ψηφιακή τεχνολογία επίσης αποτελεί  τομέα ενδιαφέροντος μου. Η συνεχής βελτίωση είναι το ζητούμενο για την περαιτέρω εξέλιξη μου.

Ελίνα Κεχαγεδάκη

  • Ποια είναι η προσδοκία σσς από την ενασχόλησή σας με τα εικαστικά.

Ξεκίνησα προσπαθώντας να περάσω μέσω των εικαστικών, τις δικές μου συμπληγάδες.  Συνεχίζω αυτή την πορεία, από δική μου αναγκαιότητα, υποσυνείδητες καταστάσεις που ήταν σε στάση αναμονής να εκδηλωθούν. Ελπίζω στην αυτοβελτίωση μου, στην καλλιέργεια γνώσεων και πνευματικών προσεγγίσεων, που λόγω υποχρεώσεων και προτεραιοτήτων, είχα την επιλογή να μην ολοκληρώσω.  Όταν περνάει κάποιος θεατής μπροστά από ένα έργο μου και κοντοστέκεται για τους δικούς του λόγους και δεν το προσπερνά, εισπράττω τη μεγαλύτερη αμοιβή. Τα εικαστικά είναι ο δικός μου εξάντας.

  • Ας κλείσουμε τη συζήτηση μας με μια ευχή σε προσωπικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο.

Βλέποντας τον εαυτό μου σαν μία πολύ μικρή μονάδα μέσα σε ένα γενικότερο σύνολο  που με επηρεάζει άμεσα, θα ήθελα να υπάρξει περισσότερη έμπνευση,  για ό,τι καλό, όμορφο, δημιουργικό, χωρίς εμπάθειες, τοξικότητα, ανευθυνότητα και προσωπικά οφέλη. Εύχομαι παραμένοντας ενεργή σ’ αυτό το καλλιτεχνικό ταξίδι να συντηρήσω και να βελτιώσω την δική μου ταυτότητα.

 

 

 

  

Last modified: 22/03/2025