Δένδρο Χριστουγέννων: Σύμβολο Αγάπης σε διάσημα έργα ζωγραφικής

Το δέντρο είναι o καμβάς και οι αναμνήσεις μας τα πολύχρωμα και φωτεινά στολίδια του                                                                                                

 

Πεκίνο, Τόκιο, Σανγκάη, Χονγκ Κονγκ, Νέο Δελχί, Σεούλ ο χριστουγεννιάτικος στολισμός δεν διαφέρει και πολύ από τις δυτικές πρωτεύουσες. Σήμα κατατεθέν βέβαια το Χριστουγεννιάτικο δένδρο. Βέβαια στις ασιατικές πόλεις συναντάμε την κοσμική και εμπορική πλευρά των Χριστουγέννων, αλλά δεν απέχουμε κι εμείς από τη λογική αυτή. Γενέτειρα αυτής της εκδοχής των Χριστουγέννων η Γερμανία αφού από το από το 14ο αιώνα παρουσιάστηκαν οι αναπαραστάσεις της Γέννησης με θεατρικά έργα, φάτνες, κούνιες, αγγελάκια να πετούν κοκ.

Σπύρος Βικάτος (1878-1960) «Χριστουγεννιάτικο δέντρο». Έχοντας μείνει για αρκετά χρόνια στην Ευρώπη, επηρεάστηκε από ένα δυτικότροπο ύφος ζωγραφικής. Η ζεστασιά των Χριστουγέννων συγκινητική.

Οι γιορτές αυτές άρχισαν σιγά σιγά να εμφανίζονται στην υπόλοιπη Ευρώπη αλλά χρειάστηκε να φθάσουμε στο 19ο αιώνα για να δουν οι Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις Χριστουγεννιάτικο δένδρο, ως τότε το  προνόμιο αυτό το είχαν μόνο οι  Γερμανοί.
Όπως λέγεται τα δένδρα ήταν βασιλικές προίκες που προέκυψαν από τους γάμους ανάμεσα στα εστεμμένα βλαστάρια των βασιλικών οίκων της ηπείρου μας. Το 1800 στολίστηκε το πρώτο δένδρο στην Αγγλία, αμέσως μετά στη Δανία, το 1816 στην Αυστρία, το 1840  ως αποτέλεσμα της Βικτωριανής περιόδου τα Χριστουγεννιάτικα δένδρα, αγαπημένα δένδρα της βασίλισσας Βικτώριας, κατέκτησαν την Ευρώπη και προς το τέλος του αιώνας πέρασαν τον Ατλαντικό.

 

Viggo Johansen (1851–1935), Παραμονή Χριστουγέννων. Λάδι σε καμβά, 58×63 cm. O Johansen ήταν ενεργό μέλος της ομάδας των ιμπρεσιονιστών που συναντιόντουσαν στα τέλη του 19ου αιώνα στο Skagen της Δανίας. Εκεί την παραμονή των Χριστουγέννων του 1891 ολοκλήρωσε ένα παιχνίδι με το φως και τα παιδιά γύρω από το δένδρο

 

Hans Andersen Brendekilde (1857–1942), Κοπή Χριστουγεννιάτικων Δέντρων (1885), λάδι σε καμβά, 96×121 cm. Παραμονές Χριστουγέννων τα δάση των σκανδιναβικών χωρών είχαν την τιμητική τους. Ο καλλιτέχνης αποθανατίζει νέους και άνδρες της Δανίας να κόβουν δένδρα για το έθιμο

 

Στολισμός Χριστουγεννιάτικου Δένδρου, 19ος αιώνας. Άγνωστος καλλιτέχνης. Το βικτοριανό δέντρο ήταν στολισμένο με παιχνίδια, δώρα, κεριά, καραμέλες, ποπ κορν και μικρά κέικ κρεμασμένα με κορδέλες και χάρτινες αλυσίδες.

Carl Oesterley junior (1839-1930), Βασίλισσα Μαρία του Ανόβερου δίνει δώρα στους φτωχούς και τους άπορους (1908), . Ο πατέρας του καλλιτέχνη ζωγράφος της βασιλικής οικογένειας.

Lovis Corinth (1858–1925), Χριστουγεννιάτικα στολίδια (1913), λάδι σε καμβά, 120 × 80,5 εκ. Linz, Αυστρία. Τα δύο παιδιά του καλλιτέχνη απολαμβάνουν τη διακόσμηση. Η Charlotte, η σύζυγος του καλλιτέχνη,   φαίνεται στο αριστερό άκρο, μεταμφιεσμένη σε Father Christmas.

Wojciech Kossak (1856–1942), Soldiers’ Christmas. Λάδι σε καμβά, 82×72 cm.Το 1915, Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Πολωνός καλλιτέχνης ζωγραφίζει τα Χριστούγεννα των Στρατιωτών. Τα στολίδια στο μικρό χριστουγεννιάτικο δέντρο στο πρώτο πλάνο απηχούν τις στολές με το γκρίζο τους. Στον ουρανό, η έκρηξη οβίδων λειτουργεί ως μεταφορά για το αστέρι που οδήγησε τους Μάγους στη Βηθλεέμ.  

 

Caspar David Friedrich, (1774 – 1840). Χιονισμένο Τοπίο (1811). Στο βάθος γοτθικός καθεδρικός ναός, που δεσπόζει πάνω από έναν τραυματία. Αυτή η ανώνυμη φιγούρα είναι ασήμαντη σε σχέση με τη βαθιά ομορφιά της φύσης που τον περιβάλλει. Ένα περιβάλλον προστατευμένο από τρία ανθεκτικά στο χειμώνα έλατα, που αντιπροσωπεύουν την Αγία Τριάδα. Όλα υποτάσσονται στο Θεό.

Γιώργος Ιακωβίδης ((1853 – 1932)). «Παιδική συναυλία» (1900). Η χαρούμενη σκηνή έχει τοποθετηθεί στο ολοφώτεινο δωμάτιο ενός βαυαρικού χωριάτικου σπιτιού. Με αριστοτεχνικό τρόπο ο Ιακωβίδης χρησιμοποιεί το φως που έρχεται από διαφορετικές κατευθύνσεις και δίνει μια ατμόσφαιρα γιορτινή που κάνει τους τέσσερις λιλιπούτειους πρωταγωνιστές να κερδίζουν τις καρδιές μας,

Franz Skarbina.  Κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, 1892. Το 1877 ταξίδεψε στην Ολλανδία, το Βέλγιο και τη Γαλλία στην κορύφωση του ιμπρεσιονισμού όπου και επηρεάστηκε στην μετέπειτα πορεία του.

Nikolai Astrup (1880–1928), Παραμονή Χριστουγέννων στο Sandalstrand (1918), ξυλογραφία σε χαρτί, 33,8 x 50,5 cm. Η σύζυγός και ο μικρός γιος του καλλιτέχνη έχουν αποκοιμηθεί εξουθενωμένοι,. 

Carl Wenzel Zajicek (1860–1923), Αγορά δένδρων για στολισμό στη Βιέννη (1908), ακουαρέλα σε χαρτί, 30,5 x 40 cm Μια από τις πρώτες οργανωμένες αγορές ελατόδενδρων

 

Edvard Munch, Χριστούγεννα του στο μπορντέλο (1903 – 1904) Δείχνει ανθρώπους από του περιθωρίου να γιορτάζουν μαζί. Ο καλλιτέχνης έφτιαξε τον πίνακα σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής του και αφού επισκέφθηκε έναν οίκο ανοχής στο Lübeck. Γυναίκες που εργάζονται σε οίκο ανοχής μόλις ολοκλήρωσαν τον στολισμό του χριστουγεννιάτικου δέντρου. Τα χρώματα που χρησιμοποίησε δείχνουν επιρροή του Φωβισμού.

 

 

 

 

 

 

 

 

Last modified: 09/01/2025