Ο συλλέκτης να επιδιώκει ενεργή σχέση με τα έργα και να μην αποτελούν απλώς αποκτήματα
-
Πότε ξεκινήσατε τη συλλογή σας; Ποιο ήταν το πρώτο σας απόκτημα; Στην οικογένειά σας υπήρχαν συλλέκτες;
Στην οικογένεια μου δεν υπήρχαν συλλέκτες αλλά ένας λόγος για την ενασχόλησή μου με την τέχνη είναι ο πατέρας μου. Φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών για ένα χρόνο αλλά λόγω οικονομικών δυσχερειών σταμάτησε και ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη φωτογραφία. Το πρώτο έργο που απέκτησα μου το χάρισε η σπιτονοικοκυρά μου, η Μαρία, όταν αποφοίτησα από την αρχιτεκτονική στη Ρώμη. Ήταν ένα πενάκι σε χαρτί του συζύγου της. Στην αρχή πήρα έργα φίλων καλλιτεχνών και με την απόκτηση αυτών των πρώτων έργων ήρθε η αγάπη μου για τη συλλογή. Από τότε αποτελεί τρόπο ζωής για εμένα.
-
Ποιο ήταν το κίνητρο που σας έκανε συλλέκτη: η αγάπη για την τέχνη, το είδατε σαν επένδυση, ξεκίνησε ως χόμπι;
Η αγάπη για την τέχνη. Σε καμία περίπτωση για επένδυση καθώς στα 45 χρόνια της συλλογής δεν έχω πουλήσει, ούτε ανταλλάξει, ένα έργο. Το κάθε ένα από αυτά το θεωρώ κομμάτι μου. Το 2013 ίδρυσα την Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου, στη Νέα Ιωνία, όπου και μεγάλωσα. Μέσω των περιοδικών εκθέσεων που οργανώνουμε, αναδεικνύονται τα έργα της συλλογής, των οποίων οι σχέσεις δημιουργούν πολλαπλές αφηγήσεις και μας επιτρέπουν να ανακαλύπτουμε συνεχώς καινούργια νοήματα. Αξίζει, πιστεύω, για έναν συλλέκτη να επιδιώκει μία ενεργή σχέση με τα έργα της συλλογής του και να μην αποτελούν απλώς αποκτήματα.
-
Ποια είναι η σχέση σας με τους καλλιτέχνες; Αναπτύσσετε σχέση με τον καλλιτέχνη του οποίου το έργο θαυμάζετε ή μένετε σε μια αυστηρά επαγγελματική σχέση;
Η σχέση μου με τους καλλιτέχνες της συλλογής είναι κυρίως φιλική. Δεν εκτιμώ μόνο το έργο τους αλλά και τους ίδιους σαν ανθρώπους. Εδώ και 10 χρόνια, που λειτουργεί η Πινακοθήκη, με πολλούς έχουμε έρθει κοντά και έχουμε αναπτύξει αμοιβαία σχέση εκτίμησης. Τους στηρίζω και με στηρίζουν. Υπάρχουν περιπτώσεις, που με ορισμένους καλλιτέχνες δεν γνωριζόμαστε τόσο καλά, καθότι μπορεί να μένουν εκτός Αθηνών, αλλά σίγουρα προτιμώ να έχω προσωπική επαφή.
Πως επιλέγετε τα έργα: σας επηρεάζει αν είναι Έλληνες ή ξένοι, άντρες ή γυναίκες, ή αν είναι μαθητές κάποιων συγκεκριμένων καθηγητών της ΑΣΚΤ;
Η συλλογή αποτελείται αποκλειστικά από Έλληνες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες. Με ενδιαφέρει να είναι καταρτισμένοι αλλά δεν έχω στεγανά σχετικά με την επιλογή των καλλιτεχνών. Για μένα το σημαντικότερο είναι να συνδεθώ με το έργο τους από την πρώτη στιγμή.
Στην Πινακοθήκη, προσφέρουμε
χώρο σε νέους καλλιτέχνες
για τα εργαστήρια τους
-
Πως ενημερώνεστε: από κάποιον ιστορικό τέχνης – σύμβουλό σας, από τις γκαλερί, από τις μεγάλες foires; Από που αγοράζετε τα έργα: από γκαλερί, από τα ατελιέ των ζωγράφων; Με ποια συχνότητα αγοράζετε;
Αναλόγως με το οικονομικό περιθώριο γίνονται και ανάλογες αγορές και από γκαλερί και απευθείας από τα ατελιέ των καλλιτεχνών. Λόγω της Πινακοθήκης οι καλλιτέχνες έρχονται και γνωριζόμαστε, οπότε η ενημέρωση γίνεται από τους ίδιους. Επιπλέον, στο Κτήριο 1, που λειτουργεί δίπλα στην Πινακοθήκη, προσφέρουμε χώρο σε νέους καλλιτέχνες για τα εργαστήριά τους. Οπότε η σχέση μου με τους καλλιτέχνες είναι δυναμική.
-
Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα ο συλλέκτης έχει την αξία που του πρέπει ως άνθρωπος που προάγει τον πολιτισμό στη χώρα του; Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος σας στην εικαστική σκηνή: έχετε επηρεάσει κάποιες τάσεις;
Η συλλογή και η Πινακοθήκη Βογιατζόγλου δεν έγινε προς δικό μου όφελος, για να αναγνωριστώ. Η αγάπη μου για την τέχνη είναι δεδομένη. Αν έχω συμβάλλει στην προώθηση της τέχνης αυτό θα το κρίνει ο κόσμος.
-
Εκτιμάτε ότι οι κρατικοί φορείς του πολιτισμού ενισχύουν το έργο σας;
Επ’ ουδενί οι κρατικοί φορείς δεν έχουν συμβάλει στη συλλογή, ούτε στη στήριξη και οργάνωση της Πινακοθήκης. Όλα έχουν δημιουργηθεί με προσωπικά έξοδα και αρκετή δουλειά. Θεωρώ πως αν ενίσχυαν οικονομικά, ή με κάποιον άλλο τρόπο, το έργο της Πινακοθήκης αυτό που θα απέδιδε θα ήταν πολλαπλάσιο.
-
Η οικονομική κρίση επηρεάζει τη συλλεκτική σας δραστηριότητα; Πως χρηματοδοτείτε τη συλλογή σας;
Σαφώς η οικονομική κρίση επηρέασε κάθε δραστηριότητα της ζωής, κατ’ επέκταση και τη συλλογή.
-
Ποια είναι η εικόνα του κόσμου για έναν συλλέκτη;
Η δική μου εμπειρία πάντα υπήρξε πολύ θετική, ως προς το πώς με βλέπει ο κόσμος ως συλλέκτη. Θυμάμαι όταν ο δήμος Κατερίνης μας κάλεσε να εκθέσουμε μέρος της συλλογής Βογιατζόγλου στο πλαίσιο του πολιτιστικού του προγράμματος, είχα πάει εκεί με 50 έργα. Αισθάνθηκα τα βλέμματά του κόσμου, σαν να με κοιτούν κάπως και με ρωτούσαν «Όλα αυτά τα έργα είναι δικά σας;». Έδωσα την εξής εξήγηση, ότι σίγουρα η εικόνα του κόσμου για έναν συλλέκτη διαφέρει από μέρος σε μέρος.
Last modified: 18/05/2022