Παντελής Τσάτσης: Βήμα στην εξωστρέφεια η Art Thessaloniki

Παντελής Τσάτσης

Παντελής Τσάτσης

Η Θεσσαλονίκη αποκτά τη δική της Fair και ανοίγει παράθυρο προς καλλιτέχνες και συλλέκτες των βαλκανικών χωρών αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Από την κοντινή μας Σερβία ως τη μακρινή Ιαπωνία γκαλερί ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της 1ης Art Thessaloniki και μας προσκαλούν στη μεγάλη γιορτή των εικαστικών τεχνών στους χώρους της ΔΕΘ από 1 ως 4 Δεκεμβρίου. Εμπνευστής και ψυχή αυτής της φιλόδοξης προσπάθειας ο Παντελής Τσάτσης. Ιδιοκτήτης μιας από τις σημαντικότερες και δραστήριες γκαλερί της Θεσσαλονίκης ο Παντελής Τσάτσης βλέπει, εν τω μέσω της κρίσης, να υλοποιείται ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο που η επιτυχία του θα προσφέρει νέες ευκαιρίες σε καλλιτέχνες και γκαλερί.

  • Κύριε Τσάτση πώς ξεκίνησε η ιδέα για την Art Thessaloniki

Ήταν ένα όνειρο μου, διεργασίας, προετοιμασίας και πείρας πολλών χρόνων η οποία βρήκε τον πλέον κατάλληλο και άξιο, σύμμαχο και συνοδοιπόρο, την ΔΕΘ ΗΕLEXPO.

  •   Δεν υπάρχει κίνδυνος η Fair να λειτουργήσει ως αντίπαλος της Art Athina;

Ο δικός μου στόχος δεν είναι η αντιπαλότητα αλλά η υγιής άμυλα και αλληλοβοήθεια των δύο φουάρ. Σας αναφέρω σαν παράδειγμα ότι στο Μαϊάμι γίνονται ταυτόχρονα 15 art fair.

  •   Tα μεγαλύτερα πράγματα μπορούν να γεννηθούν σε περιόδους κρίσης. Πιστεύετε ότι η Art Thessaloniki, μπορεί αυτή την κρίσιμη περίοδο να στηρίξει την ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή.

Νομίζω ότι ένα τέτοιο γεγονός είναι ένα ακόμη βήμα προς την εξωστρέφεια, την πολιτισμική πολυμορφία και τον κοσμοπολιτισμό που χαρακτηρίζει τη Θεσσαλονίκη ιστορικά και γεωγραφικά.

  • αφισα θεσσαλονικη 1  Φαίνεται ότι η Art Thessaloniki στοχεύει προς τους δημιουργούς και συλλέκτες των όμορων και γενικά ανατολικών χωρών.  Βλέπετε να υπάρχει ενδιαφέρον και μέλλον συνεργασιών και συνεργειών με τις χώρες αυτές;

Η Art Thessaloniki στοχεύει πρωτίστως στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, της Τουρκίας, της Ευρώπης, της Ρωσίας αλλά και προς Ανατολάς όπου είναι οι ανερχόμενες σήμερα οικονομίες. Για αυτό έχουμε ήδη συμμετοχές από Ιαπωνία, Ρωσία και Ισραήλ.

  •   Πόσο ευχαριστημένος είστε από την ανταπόκριση καλλιτεχνών και αιθουσαρχών στην προσπάθεια σας.

Μπορώ να πω ότι είμαστε ευχαριστημένοι, έχουμε με την πρώτη έκδοση 25 γκαλερί, πέντε μουσειακές εκθέσεις, επτά projects, τρεις τιμώμενους καλλιτέχνες (Θόδωρος, Νίκος Σαχίνης και Μάριος Πράσινος). Εκπροσωπούνται οι τέσσερις Σχολές Καλών Τεχνών (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Ιωάννινα) Δίνουν το παρόν 25 Μουσεία (ΕΜΣΤ, ΜΜΣΤ, ΚΣΤ, Τελλόγλειο κα.), Ινστιτούτα κτλ που θα συμμετέχουν με δικά τους περίπτερα.

Ποιες γκαλερί θα δούμε στην 1η Art Thessaloniki 

Συμμετέχουν 24 γκαλερί από Αυστρία, Ελλάδα, Γαλλία, Ιαπωνία, Ισραήλ, Ιταλία, Ρωσία, Σερβία και Τουρκία.

AGATHI KARTALOS (Athens, Greee), ARTFORUM Gallery (Thessaloniki, Greece), Artis Causa Gallery (Thessaloniki, Greece), Artshot Sophia Gaitani (Athens, Greece), Chili Art Gallery (Athens, Greece), EPsilon Art Gallery (Loutraki, Greece), Fine Art Gallery (Moscow, Russia), GALERİ BİNYIL (Istanbul, Turkey), Galerie Iraqui (Moscow, Russia), Gallery Armos (Serres, Greece), GALLERY ERSI (Athens, Greece), GuruShots (Tel Aviv, Israel), HIRO GALLERY (Tokyo, Japan), kaplanon galleries, Contemporary Art (Athens, Greece), Kappa art gallery (Thassos, Greece), Kivo Art Gallery (Skiathos, Greece), LOS ART Gallery (Symi, Greece), MELKART GALLERY (Paris, France), New Moment Gallery (Belgrade, Serbia), P gallery | sculpture (Athens, Greece), PAPATZIKOU GALLERY (Veria, Greece), Pg Art Gallery (Istanbul, Turkey), UFOFABRIK (Moena, Trento, Italy), Vlassis Art Gallery – ArtNoise (Thessaloniki, Greece)

 Collector’s Eye 1

Ο Μάριος Πράσινος και ο μύθος του

ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ

 

Επιμέλεια:
Μάνος Στεφανίδης

 

 

Ο Μάριος Πράσινος παρότι αποτελεί πρωταγωνιστική μορφή της ελληνικής καλλιτεχνικής διασποράς είναι ελάχιστα γνωστός στον τόπο μας. Ή, είναι γνωστή μόνο η τελευταία περίοδος της ζωγραφικής του παραγωγής και κυρίως η ενότητα τα Δέντρα (Les Arbres). Αντίθετα παραμένει άγνωστη η εντυπωσιακή νεανική συμπόρευσή του με του θεμελιωτές του Υπερρεαλισμού, η εικονογράφηση κλασικών βιβλίων της γαλλικής avant-garde -επειδή υπήρξε πρωτοπόρος χαράκτης- η ενασχόλησή του με το θέατρο ως βασικός συνεργάτης του Charles Dullin και του Jean Vilar, οι μοναδικές του ταπισερί και τέλος τα ποιητικά όσο και αινιγματικά του κείμενα. Ο Μάριος Πράσινος εκπροσωπεί από μόνος του μια ολόκληρη εποχή και πολλά ισοδύναμα είδη τέχνης. Αρκεί να θυμηθεί κανείς πως η πρώτη του ατομική έκθεση το 1939 στην γκαλερί Billiet-Worms προλόγισε ο René Char και την είδαν οι υψηλοί του φίλοι, Breton, Eluard, Duchamp, Man Ray, Benjamin Péret, Max Ernst, Dali, Arp, κλπ. Από τι 1942 συνεργάζεται με τον Raymond Queneau και τις εκδόσεις NRF. Κατά την διάρκεια του πολέμου επίσης γνωρίζεται με τους Camus, Sartre, Bachelard και Michel Gallimard.

Μarios Prassions trees oil on paper on canvas 76x106cm

Το 1947 σχεδίασε τα κουστούμια για ένα έργο του Paul Claudel που ανέβασε ο Jean Vilar στο φεστιβάλ της Avignon. Το 1951 φτιάχνει τις πρώτες του ταπισερί ενώ θα εκθέτει συστηματικά στην Galerie de France. Το 1966 θα πρωτοεμφανιστεί στην Ελλάδα στη γκαλερί Μέρλιν ενώ το 1973 και 78 στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, στη «Μέδουσα», στο Titanium, κ.α. Ο Πράσινος υπήρξε ένας μύστης της μαγικής διάστασης των εικόνων, του δραματικού διαλόγου φωτός-σκιάς και αντιμετώπιζε τη ζωγραφική ως την πλέον αρχετυπική μορφή της γραφής. Γι’ αυτόν η τέχνη ήταν πάντα το αμάλγαμα γνώσης και ενόρασης.
Ο Γιώργος Κωστόπουλος συλλέγει ευλαβικά εδώ και δεκαετίες κάθε μορφή έκφρασης αυτού του πρωτεϊκού καλλιτέχνη έχοντας πάντως επιτύχει κάτι μοναδικό: Δηλαδή να μαζέψει σχεδόν όλες τις εκδόσεις τέχνης (και εννοώ τις αριθμημένες, τις numérotées) και τα artist books ή τα folios του καλλιτέχνη.

Έτσι μεταξύ των άλλων οι επισκέπτες της ART Thessaloniki θα έχουν την ευκαιρία να δουν εκτός των ελαιογραφιών, των μεταξοτυπιών, των λιθογραφιών, των σχεδίων και των ταπισερί, τα εξής σπάνια και πολύτιμα βιβλία – objets d’art:

Jean-Paul Sartre, Le mur, με 35 έγχρωμες οξυγραφίες, Gallimard, 1945 Edgar Allan Poe, The Raven, 12 ξυλογραφίες και 10 οξυγραφίες, Ed. Pierre Worms, 1952 Arthur Rimbaud, Une saison en enfer, 18 έγχρωμες οξυγραφίες, Les Bibliophiles comtois, 1966 Raymond Queneau, L’Instant fatal, με 16 ασπρόμαυρες οξυγραφίες και 1 έγχρωμη χαλκογραφία, Nourritures Terrestres, 1946 Guillaume Apollinaire, Le Bestiaire, 6 οξυγραφίες, αυτοέκδοση, 1949. Guillaume Apollinaire, L’Hérésiarque et Cie, με 12 χαλκογραφίες, Paris, Ed. Stock, 1945 Six dessins de Mario Prassinos, Neuchâtel, Galerie Numaga, 1964 Gisèle Prassinos, L’instant qui va, 1 χαλκογραφία, Folle Avoine, 1985 Maurice Toesca, Speranza La Fleur, 30 σχέδια, Rougerie, 1951 Mario Prassinos, Les Prétextats, Paris, Gallimard, 1973

Ο Μάριος Πράσινος γεννήθηκε στη Κωνσταντινούπολη το 1916 και πέθανε στην Avignon το 1985. Ο πατέρας του Λύσανδρος ήταν επίσης καλλιτέχνης ενώ η αδελφή του Gisèle, γεννημένη το 1920, έγινε διάσημη ως ποιήτρια και μούσα των Υπερρεαλιστών. Αυτή είναι η πρώτη έκθεση των μοναδικών του βιβλίων στην Ελλάδα.

christos antonaropoulos aphrodite of milos 2016 plexiglas sheets and light 220 x 95 cmΧρήστος Αντωναρόπουλος, «Από την Αφροδίτη της Μήλου στη Μέριλιν»

Δίπλα στην έκθεση του Μάριου Πράσινου, ένας σύγχρονος Έλληνας δημιουργός, ο Χρήστος Αντωναρόπουλος(1958) παρουσιάζει συμπληρωματικά επτά κατασκευές από φύλλα Plexiglas χαραγμένα με λέιζερ και φωτισμένα από ταινίες LED. Τα ιδιότυπα αυτά φωτογλυπτά που ισορροπούν ανάμεσα στην υλικότητα και την ψευδαίσθηση όπως επίσης το ακριβές σχέδιο και την τεχνολογική εφαρμογή, εικονογραφούν ευρηματικά την εναγώνια περιπέτεια των εικαστικών μορφών: από την Αφροδίτη της Μήλου, σύμβολο όχι μόνο του αρχαίου κόσμου αλλά και της δυτικής αισθητικής υπεροχής, έως τον Πικάσο και τον Andy Warhol, δηλαδή την αυθάδη αντίσταση του Μοντερνισμού απέναντι σε κάθε κλασικό πρότυπο. Οι Πράσινος-Αντωναρόπουλος αναπτύσσουν στη κοινή αυτή τους παρουσίαση έναν εξαιρετικά εντυπωσιακό διάλογο φωτός και σκιάς.

Επτά παράλληλα projects, 25 συμμετοχές μουσείων

(ΕΜΣΤ , ΜΜΣΤ, ΚΜΣΤ, ΤΕΛΛΟΓΛΕΙΟ, ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ κα.), ινστιτούτων και ΑΣΚΤ Αθηνών, Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας και Ιωαννίνων. Συνεργασίες με 3 διεθνείς Art Fair (Ostrale Centre for Contemporary Art, ARTIST International Istanbul, OSTEN BIENAL SKOPJE)

  • Τιμώμενοι Καλλιτέχνες της Art-Thessaloniki είναι ο γλύπτης Θόδωρος και ο ζωγράφος Νίκος Σαχίνης 

Μουσειακές Εκθέσεις

Collector’s eye Ι, ο εικαστικός Μάριος Πράσινος με έργα, χαρακτικά και πρωτότυπα βιβλία και η εγκατάσταση του Χρήστου Αντωναρόπουλου. Συλλογή Κωστόπουλου, επιμελητής Μάνος Στεφανίδης
Jewish Museum, επιμέλεια Drorit Gur Arie (Director of Petach Tikva Museum of Art), Tel Aviv
outsider art / έκκεντρη τέχνη», επιμέλεια Παύλος Βασιλειάδης, Σάνια Παπά
Άλλοι – Άλλοτε – Τώρα» , επιμέλεια Χάρης Σαββόπουλος, Λουΐζα Αυγήτα
Collector’s eye ΙΙ, contemporary art collection. Συλλογή Άρις Στοΐδης, επιμέλεια Μαρία Κενανίδου

Last modified: 27/11/2016