Βιβή Βελαέτη – Κρυφές πτυχές της ανθρώπινης εμπειρίας

Δρ Εύα Κέκου,
Ιστορικός της Τέχνης & ανεξάρτητη επιμελήτρια εκθέσεων

 

Συναντήσαμε τη Βιβή Βελαέτη μια ιδιαίτερα ταλαντούχα  καλλιτέχνη και είχα μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση. Μέρες της δουλειάς της μπορείτε να δείτε άμεσα στο Πνευματικό  κέντρο Μελίνα τις προσεχείς εβδομάδες.

 

  • Θα θέλαμε να μας μιλήσετε για τη διαδρομή σας και τι ακριβώς σας ώθησε να ασχοληθείτε με την εικαστική δημιουργία, αλλά και την ενασχόληση με τον Πολιτισμό, εν γένει.

Έπειτα από 30 χρόνια δραστηριότητας στον επιχειρηματικό τομέα, ένα προσωπικό θέμα υγείας υπήρξε καταλύτης για τη μεταστροφή της πορείας μου προς την τέχνη. Ήταν, αν θέλετε, το φιτίλι που πυροδότησε την προσωπική μου επανάσταση. Η αγάπη μου για την τέχνη ήταν πάντα εκεί, δυνατή και παθιασμένη, αλλά εγώ την εκδήλωνα μόνον από τη θέση του παρατηρητή.
Ξέρετε, ζούμε με μία κεκτημένη ταχύτητα. Δεν αντιλαμβανόμαστε ότι είμαστε κι εμείς με προθεσμία λήξης. Νομίζουμε ότι ο χρόνος μας είναι ανεξάντλητος. Κι όταν ξαφνικά χτυπάει ένα καμπανάκι του πεπερασμένου της ύπαρξής μας, συνειδητοποιούμε ότι είναι πια η στιγμή να επενδύσουμε χρόνο και ενέργεια σε ό,τι πραγματικά ονειρευόμασταν, αλλά η ζωή μας κρατούσε μακριά από αυτό. Έτσι ένιωσα κι εγώ.

Βιβή Βελαέτη

Η ενασχόλησή μου με την τέχνη ήταν η εξέλιξη μιας εσωτερικής ανάγκης για επικοινωνία μέσα από το πεδίο της δημιουργίας, που απελευθερώθηκε με μία αναπάντεχη φιτιλιά, δυσάρεστη, αγωνιώδη, αλλά εντέλει λυτρωτική. Συνειδητοποίησα ότι η τέχνη μού προσφέρει την πολυτέλεια να συνδυάσω τα βιώματά μου με τις δημιουργικές μου ανησυχίες και εξερευνήσεις. Και ιδού εγώ, αλλαγμένη, αποφασισμένη να συνεχίσω αυτό το υπέροχο ταξίδι με πάθος και αφοσίωση.

Από στιγμή σε στιγμή…

  • Ποιο μέσο ή μέσα θεωρείτε ότι εξυπηρετούν πιστότερα την εικαστική σας έκφραση και με ποια θέματα καταπιάνεται και σας ενδιαφέρουν;

Το μέσο που χρησιμοποιώ για να εκφραστώ ποικίλλει ανάλογα με την έννοια που θέλω να αποδώσω. Το ψηφιακό μέσο και η χρήση των φωτογραφιών επεξεργασμένων ψηφιακά έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικά για τη δική μου δουλειά. Ειδικότερα, η χρήση καθρεφτών και η δημιουργία καλειδοσκοπικών εικόνων μου επιτρέπουν να εξερευνήσω την έννοια της πολυπλοκότητας και της πολλαπλότητας της ανθρώπινης αντίληψης. Τα θέματα που με ενδιαφέρουν περιλαμβάνουν την ανθρώπινη κατάσταση, τη σχέση μεταξύ ατομικής και συλλογικής μνήμης και την αλληλεπίδραση πραγματικότητας και φαντασίας.

Νάιρα

  • Στη σειρά έργων σας, αναγνωρίζω την ενασχόληση σας με θέματα όπως η χρονική διαμεσολάβηση και η χρονική διαδοχή. Ο Lacan αναφέρεται στην έννοια του χρόνου αλλά και την ανίχνευση της τοπολογίας στο δοκίμιο του “Encore” (Μόλις). Ας μας μιλήσετε για τα παραπάνω στοιχεία και με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ένα νέο αφήγημα στη δική σας δουλειά, ως μια επανατοποθέτηση στα παραπάνω.

Στη δουλειά μου, η χρονική διαμεσολάβηση και η χρονική διαδοχή αποτελούν κεντρικά θέματα, που συνδυάζονται με την έννοια του χρόνου όπως την περιγράφει ο Lacan. Εξετάζω πώς οι διαφορετικές χρονικές στιγμές αλληλεπιδρούν και δημιουργούν νέες αφηγήσεις. Αυτό ακριβώς επιδιώκω μέσα από την ψηφιακή επεξεργασία και τη χρήση καλειδοσκοπικών στοιχείων. Προσπαθώ να αναδείξω τις αλληλεπιδράσεις αυτές και να επανατοποθετηθώ στη σχέση μας με τον χρόνο, αποκαλύπτοντας μια πολλαπλότητα ερμηνειών και καταστάσεων που συντίθενται σε μία ενιαία αφήγηση.

Ντανιέλα

  • Με ποιο τρόπο θεωρείτε ότι στη σειρά αυτή έργων που παρουσιάζεται στον εκθεσιακό χώρο Μελίνα το Σεπτέμβριο, με έναν “αντι-κανονιστικό” τρόπο ανασυντίθενται στοιχεία σκέψεις που έχουν απωθηθεί στο υποσυνείδητο, στοιχεία του ασυνείδητου, και η νέα εικόνα που προκύπτει διαφωτίζεται με νέες πληροφορίες;

Στη σειρά έργων που θα παρουσιαστεί στο Μελίνα, προσπαθώ να αναδείξω την ανασύνθεση των στοιχείων του ασυνείδητου με έναν τρόπο που αποφεύγει την κλασική, κανονιστική προσέγγιση. Χρησιμοποιώντας καλειδοσκοπικές εικόνες και επαναλαμβανόμενα μοτίβα, επιχειρώ να εντοπίσω, να ανασύρω και να ταυτοποιήσω ή, αν θέλετε, να «αναγνωρίσω» στοιχεία, που συχνά μένουν κρυμμένα στο υποσυνείδητο. Στην πραγματικότητα, η νέα εικόνα που προκύπτει επιδιώκει να φωτίσει τις κρυφές πτυχές της ανθρώπινης εμπειρίας και να προσφέρει μια καινούργια, ενδεχομένως πολυδιάστατη, ερμηνεία.

GGT 2023

  • Πιο συγκεκριμένα δηλαδή, “Τα πάντα παίρνουν μορφή στη συνείδηση και μέσα από αυτή γίνονται αντιληπτά. Κάθε τι που μπορούμε να καταλάβουμε είναι προβολές μέσα στον νου και κάθε τι που γνωρίζουμε είναι αποτέλεσμα της εμπειρίας στον νου.” Θα θέλατε να μας πείτε και εσείς για τη διαδικασία σύλληψης της ιδέας σας μέχρι και την πραγμάτωσή της σε τελικό στάδιο, με το συγκεκριμένο αποτέλεσμα;

Ξεκινώ με φωτογραφίες που τραβάω με το κινητό μου, αποτυπώνοντας στιγμές που με συγκινούν, με προβληματίζουν ή με εντυπωσιάζουν. Αυτές οι εικόνες αποτελούν την αφετηρία για την εικαστική μου δημιουργία. Μέσω ψηφιακής επεξεργασίας, μεταμορφώνω τον χώρο και τον χρόνο, όπως ένα παιδί που παίζει με ένα καλειδοσκόπιο.
Η διαδικασία αυτή μου επιτρέπει να δημιουργήσω μια νέα οπτική πραγματικότητα, όπου οι αρχικές εικόνες ανασχηματίζονται, επαναλαμβάνονται και συνδυάζονται με τρόπο που ανατρέπει την αντιληπτή πραγματικότητα του χώρου και του χρόνου. Έτσι, κάθε έργο λειτουργεί ως ένα καλειδοσκόπιο, που αποκαλύπτει νέες διαστάσεις και συναισθηματικές αντιδράσεις, προσφέροντας μια μοναδική και αναπάντεχη οπτική εμπειρία.

Μικρές ανύποπτες χαρές

  • Παρατηρώντας η ίδια ένα κύκλο της διαδρομής σας, θα ήθελα κάνοντας μια σύντομη αποτίμηση της τελευταίας πενταετίας σας έντονης ενασχόλησης με τα εικαστικά, να μας μιλήσετε για τα σχέδιά σας και τα επόμενα σας βήματα.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, η ενασχόλησή μου με τα εικαστικά έχει επικεντρωθεί στην εξερεύνηση της τέχνης μέσω του ψηφιακού μέσου και της καλειδοσκοπικής τεχνικής. Η φάση των σπουδών μου σε ιδιωτικό κολέγιο μου πρόσφερε ισχυρές βάσεις εκφραστικής μεθοδολογίας και ταυτόχρονα μου άνοιξε την όρεξη για περαιτέρω εκπαίδευση και έρευνα, σε ακαδημαϊκή, θα έλεγα, φόρμα. Γι αυτόν τον λόγο, προετοιμάζομαι να δώσω εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών, ώστε να εμβαθύνω τις γνώσεις μου, να εξελίξω τις όποιες καλλιτεχνικές μου ικανότητες και να εκφράσω τις δυνατές μου ανησυχίες. Στα μελλοντικά μου σχέδια περιλαμβάνεται η συνέχιση της εξερεύνησης νέων τεχνικών και θεμάτων και η ανάπτυξη έργων που θα αντανακλούν την εξέλιξη και ωρίμανση της καλλιτεχνικής μου πορείας. Θα είμαι ευτυχής αν αποδειχθεί ότι μπορεί να αποτελέσουν λιθαράκι στην ευρύτερη καλλιτεχνική κοινότητα.

Μια στιγμή

  • Θα ήθελα να τελειώσουμε με μια ευχή σας.

Ευχή και επιδίωξή μου είναι η τελευταία αράδα της απάντησής μου στο προηγούμενο ερώτημά σας. Να συμβάλω. Να συμμετάσχω ενεργά σε ερευνητικά ταξίδια δημιουργίας, που να δώσουν νέα ερεθίσματα, να διευρύνουν παραγωγικά τον καλλιτεχνικό διάλογο, να αναδείξουν νέες προοπτικές και ιδέες στην τέχνη.

Last modified: 11/09/2024