Δρ Εύα Κέκου,
Ιστορικός της Τέχνης & ανεξάρτητη επιμελήτρια εκθέσεων
Στο πλαίσιο ανάδειξης και καταγραφής ταλαντούχων, νεοεισερχομένων στο χώρο παρουσιάζουμε στην εκ βαθέων συνέντευξη εδώ τον πολλά υποσχόμενο καλλιτέχνη Αντώνη Δεληγιάννη. Διακρίνεται για το ευρύ, πολυσχιδές έργο του αλλα αι για τα ερωτήματα που ανακινεί.
-
Θα ήθελα να μας μιλήσετε για τα στάδια της δημιουργικής σας διαδρομής μέχρι σήμερα.-Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη τέχνη και πως έχετε βιώσει τη δημιουργική διαδικασία ως σπουδαστής και καλλιτέχνης αλλα και τις εντυπώσεις σας στην επαφή σας με το χώρο του πολιτισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Από μικρή ηλικία θυμάμαι να έχω μια ιδιαίτερη σχέση με την τέχνη. Πάντα ζωγράφιζα και κατασκεύαζα αντικείμενα, από μικρά οχήματα έως μηχανικούς ανθρώπους, ήταν για εμένα ένας φυσικός μονόδρομος, μια επιλογή που φαίνεται πως είχα ήδη πάρει πολύ πριν το συνειδητοποιήσω.
Μεγαλώνοντας η πορεία μου ως εικαστικός ξεκίνησε με σπουδές στη διακοσμητική και στο αυστηρό, γεμάτο κανόνες, γραμμικό σχέδιο. Ωστόσο, η ανάγκη μου για μια πιο ελεύθερη έκφραση, καθορισμένη από τους δικούς μου κανόνες, δεν μπορούσε να περιοριστεί. Μέσα από πειραματισμούς με διάφορες τεχνικές και υλικά, συνειδητοποιώ ότι έχω μόλις αγγίξει την επιφάνεια των εκφραστικών δυνατοτήτων που προσφέρουν οι εικαστικές τέχνες.
Η επαφή μου με τους χώρους τέχνης στην Ελλάδα, μου εμφύσησαν μια πρόκληση. Αντί να βλέπω τη χώρα μας, τη γενέτειρα του δυτικού πολιτισμού, ως ουραγό, την αντιλαμβάνομαι ως ένα ισότιμο δημιουργικό πυρήνα. Πιστεύω ότι η τέχνη στην Ελλάδα μπορεί να σταθεί δυναμικά στο παγκόσμιο προσκήνιο, ανοίγοντας δρόμους για καινοτομίες και νέες, πρωτοποριακές εκφράσεις.
-
Ποια είναι αυτά τα σημεία της δικής σας διαδρομής που με ένα τρόπο μετουσιώνονται στο εικαστικό σας έργο δημιουργώντας ένα νέο αλφάβητο ερμηνείας του κόσμου (σας). Εξηγούμαι εδώ- θεωρώντας ότι οι ιδέες προϋπάρχουν του έργου και ανασυντίθενται σε ένα δημιουργικό πεδίο tabula rasa πως αυτά τα στοιχεία βρίσκουν χώρο στη δουλειά σας;
Εάν θεωρήσουμε ότι οι ιδέες προϋπάρχουν, η δημιουργία τους όμως, είναι αυτή που τις κάνει ξεχωριστές, ο λόγος που επέλεξες να ασχοληθείς με αυτές, τα ερεθίσματα σου από τη στιγμή που γεννιέσαι έως και σήμερα. Σε ένα έργο πρώτα από όλα, μέσα του είσαι εσύ. Τείνω να θεωρώ ότι όσα άτομα και να έχουν μια ιδέα ταυτόχρονα, η διαδικασία και το αποτέλεσμα θα είναι κάτι το μοναδικό, κάθε φορά, πάντα θα ανασυντίθεται. Στο έργο ΑΒΑΚΙΟ για παράδειγμα, τα γεγονότα υπάρχουν, το αβάκιο έχει εφευρεθεί. Για εμένα είναι ένα μέσον, το χρησιμοποιώ για να προβάλω τις δικές μου ανησυχίες, το ανασυνθέτω σε κάτι άλλο, σε κάτι δικό μου, σε κάτι μοναδικό.
-
Πώς η σημειολογία και η σημειωτική βρίσκει χώρο στη δουλειά σας, δημιουργώντας το προσωπικό εικαστικό σας ευρετήριο;
Η σημειολογία είναι ένα θεμελιώδες στοιχείο στη δουλειά μου, χρησιμοποιώ και εντάσσω σύμβολα, όπως για παράδειγμα τον κύβο στο έργο μου ΑΒΑΚΙΟ. Ο κύβος είναι ένα από τα αγαπημένα μου σχήματα, καθώς μου προκαλεί συναισθήματα σταθερότητας και δύναμης. Παράλληλα μου υπενθυμίζει ότι ζούμε σε έναν τρισδιάστατο κόσμο, ο οποίος όμως είναι μέρος ενός πολυδιάστατου σύμπαντος.
Η ζωγραφική από τη φύση της, είναι δισδιάστατη και χρησιμοποιεί, κατά κάποιον τρόπο «τεχνάσματα» για να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση της τρίτης διάστασης. Αυτό το παιχνίδι με τις διαστάσεις με εξιτάρει και θέλω στο μέλλον να βρω νέους τρόπους να τις ενσωματώσω.
Τα comics, είναι ένα άλλο κεφάλαιο στη δουλεία μου. Με συναρπάζουν διότι είναι άμεσα, συνδυάζοντας εικόνα και λόγο για να επικοινωνήσουν μηνύματα. Η γλώσσα ως το πληρέστερο σημειωτικό σύστημα, προσφέρει μια ανεξάντλητη πηγή συμβολισμών, και τα comics αξιοποιούν αυτή τη δυνατότητα στο έπακρο. Όσοι τα διαβάζουν μπορούν να ερμηνεύσουν τις ιστορίες μέσα από τις δικές τους προσωπικές εμπειρίες και καταστάσεις. Είναι ένα μέσο που συνεχώς ανανεώνεται και εξελίσσεται, διατηρώντας τη δυναμική του ζωντανή και επίκαιρη
-
Με ποιο τρόπο η έννοια του παράδοξου αλλα και η ειρωνεία και ο σαρκασμός βρίσκουν υπόσταση αρχικά στη δουλειά σας και καταφέρνουν να απευθύνουν νέα ερωτήματα;
Ενσωματώνοντας, την ειρωνεία και το σαρκασμό στη δουλεία μου, μου δίνετε η ευκαιρία να έχω ένα άμεσο εργαλείο, ένα μέσο που μου επιτρέπει να μπορώ να εγείρω ερωτήματα, συναισθήματα και αντιδράσεις. Θεωρώ ότι η σατιρική προσέγγιση στα σχέδιά μου, χαλαρώνει τις άμυνες του θεατή διευκολύνοντας τον να εξερευνήσει τα μηνύματά τους, τα οποία συχνά είναι σοβαρά και πολλές φορές δυσάρεστα. Η χρήση του παράδοξου ισορροπεί ανάμεσα στις μορφές που χρησιμοποιώ και του περιεχόμενου της δημιουργώντας έναν δυναμικό διάλογο. Συχνά επιλέγω να σατιρίσω τον εαυτό μου, χρησιμοποιώντας τον σαν ασπίδα για να αντιμετωπίσω βαθιά κοινωνικά ζητήματα. Μέσω αυτής της οπτικής πρόκλησης, προσπαθώ να παρακινήσω τον θεατή να επανεξετάσει, να πάρει μέρος, να ασχοληθεί ενεργά και να αντικαταστήσει τον εαυτό του με τους χαρακτήρες που αποτυπώνω.
-
Με ποιο τρόπο αναδεικνύετε αφηγηματικά χαρακτήρες μέσα στα cοmics σας
Οι χαρακτήρες μου αποπνέουν ένταση, είναι γεμάτοι συναισθήματα και αντιφάσεις. Η έντονη εναλλαγή των χρωμάτων, η ωμότητα του ασπρόμαυρου που χαρακτηρίζει πολλούς από αυτούς, καθώς και η δυναμική γραφή τους, αναδεικνύουν την εκφραστικότητά τους, τον πόνο τους, την οργή τους, την ειρωνεία τους, ενώ παράλληλα αφηγούνται τις ιστορίες τους. Μέσα από τις αφηγήσεις τους επιδιώκω να γεφυρώσω το φανταστικό τους κόσμο με την πραγματικότητα και την καθημερινότητα μας.
-
Πως διαχειρίζεστε τα υλικά στο εικαστικό σας έργο και ποια η τοποθέτηση σας σε σχέση με τη τέχνη με νέες τεχνολογίες.
Η επιλογή υλικών, που χρησιμοποιώ, όπως το ξύλο και το μέταλλο στο ΑΒΑΚΙΟ, έχει πρωτίστως συμβολικό χαρακτήρα. Είναι δύο υλικά που έχουν συνοδεύσει τον άνθρωπο, σε όλη την πορεία της εξέλιξης του. Το μέταλλο συμβολίζει για εμένα την πρόοδο και την εξέλιξη των ανθρώπινων κατασκευών, ενώ το ξύλο τη βαθιά σύνδεση μας με τη φύση και την εξάρτησή μας από αυτήν. Παράλληλα, οι νέες τεχνολογίες μας ανοίγουν καινούριους ορίζοντες και δυνατότητες. Η τέχνη ανέκαθεν εξελισσόταν και θα συνεχίσει να εξελίσσεται, εμείς μπορούμε να την ακολουθούμε, να προσαρμοζόμαστε και να εξελισσόμαστε μαζί της. Οι παραδοσιακές τεχνικές και οι νέες μπορούν να συνδυαστούν, γεφυρώνοντας τη διαφορετικότητα τους.
-
Με ποιο τρόπο η τέχνη σήμερα καταφέρνει να τοποθετηθεί απέναντι σε κοινωνικά, πολιτικά θέματα και σε αυτό το πλαίσιο πως και το δικό σας εικαστικό έργο βάζει το λιθαράκι αυτό;
Η τέχνη ανέκαθεν έχει τη δύναμη να ανοίγει διαλόγους και είναι βαθειά χαραγμένη στο DNA μας. Μας έχει βοηθήσει να εξελιχτούμε, να ξεπεράσουμε τους φόβους μας και να αφήσουμε το καλύτερο αποτύπωμά μας, την προσφορά μας στο μέλλον που διαμορφώνουμε. Η τέχνη δεν χρειάζεται να είναι απαραίτητα όμορφη ή τέλεια σαν μια φωτογραφία, η αξία της βρίσκεται στα συναισθήματα που προκαλεί, στις δηλώσεις που κάνει. Στην σειρά μου Ψίθυροι σε ένα Σύγχρονο Κόσμο, επιχειρώ να αναδείξω την υπερβολή της σύγχρονης κοινωνίας, την καταναλωτική κουλτούρα και τις επιπτώσεις των μέσων ενημέρωσης. Μέσα από αυτήν, μας καλώ να αναρωτηθούμε πως όλα αυτά μας επηρεάζουν και πως διαμορφώνουν την προσωπική, αλλά και συλλογική μας ταυτότητα.
-
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον.
Ο στόχος μου είναι να εξελίξω τις τεχνικές μου αλλά και να εξελιχτώ ο ίδιος μέσα από αυτές. Επιθυμώ να γεφυρώσω τις νέες τεχνολογίες που μας αποκαλύπτονται με τις δυνατότητες που προσφέρουν η εννοιολογική τέχνη και οι κατασκευές. Αξιοποιώντας παράλληλα την αμεσότητα που αποπνέουν οι μορφές στα σχεδία μου, φιλοδοξώ να δημιουργήσω διαδραστικά έργα, που όχι μόνο θα επικοινωνούν άμεσα με το κοινό, αλλά θα ανοίγουν ένα διάλογο για τα κοινωνικά προβλήματα, προκαλώντας σκέψεις για το χτες, το σήμερα, το αύριο.
Last modified: 19/12/2024