Όπυ Ζούνη: Μια μαγική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Ήρα Παπαποστόλου
Κριτικός και Ιστορικός τέχνης

zoynh2a Μπαίνοντας στην αίθουσα του Μουσείου Μπενάκη όπου φιλοξενείται η έκθεση της Ζούνη, αναμφίβολα μίας από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της μεταπολεμικής γεωμετρικής αφαιρετικής τέχνης και της νέο-κονστρουκτιβιστικής λογικής του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, νομίζεις ότι μπαίνεις σε έναν άλλο κόσμο: έναν κόσμο παραμυθένιο όπου κάθε παιδί αλλά και μεγάλος θα ήθελε να βρίσκεται. Έναν κόσμο φτιαγμένο από έναν επιστήμονα μαθηματικό αλλά και την ίδια στιγμή αφάνταστα ονειροπόλο.
Η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου, χάρη στο υπέροχο στήσιμο, μας παρέδωσε έναν επίγειο παράδεισο φτιαγμένο με φαντασία αλλά και με υπέρμετρη λογική αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πνεύμα και την αξία της ζωγράφου.
Ακολουθώντας την εικαστική της διαδρομή χρονολογικά αλλά και με βάση τα θέματά της, βλέπουμε ζωγραφικά της έργα, γλυπτά και κατασκευές, κολλάζ και εγκαταστάσεις που, με την ιδιόμορφη προοπτική τους και τα εντυπωσιακά τους χρώματα, μας μεταφέρουν από τον πραγματικό-υλικό κόσμο σε αυτόν της ομορφιάς, αυτής της υψηλής αισθητικής απόλαυσης που μπορεί να προκαλέσει η «τελειότητα» – επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω αυτήν την έννοια.
zoynh 1aΧρησιμοποιώντας πολλούς διαφορετικούς τρόπους και υλικά, δημιουργεί τρισδιάστατα περιβάλλοντα, ορίζοντες, πύλες, δάπεδα, στοές και κατοικίες, συμμετρικούς χώρους και αδιέξοδα – όλα από κύβους, ορθογώνια και τρίγωνα με έντονο το στοιχείο της ψευδαίσθησης και του οπτικού παιχνιδιού- που θα μπορούσαν να εκφράζουν την ίδια την περιπλάνηση της ψυχής.
Γνώριζα το έργο της Ζούνη, αλλά ποτέ δεν είχα νιώσει τόσο το μεγαλείο της ψυχής της και το πόσο σύγχρονο και ταυτόχρονα κλασικό και διαχρονικό είναι το έργο της.
Για όσους δεν έχουν δει δουλειά της από κοντά θα πω απλά : » Μην χάσετε σε καμία περίπτωση αυτήν την έκθεση!»
Την έκθεση συνοδεύει μια πλούσια εικονογραφημένη έκδοση με τίτλο Όπυ Ζούνη: Τάξη στο Χάος – Ordo ab Chao 340 σελίδων με 340 φωτογραφίες, με εκτενές κείμενο της ιστορικού τέχνης Ελένης Αθανασίου για το έργο της ζωγράφου και κείμενα διαφόρων προσωπικοτήτων, όπως της Προέδρου του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου καθηγήτριας Ελένης Ahrweiler και του διεθνούς τεχνοκριτικού Pierre Restany.
Συγχαρητήρια στους διοργανωτές

 

 

 

Last modified: 03/04/2017