Farida El Gazzar: …όταν ονειρευόμουν την άλλη πλευρά της Σελήνης

Γράφει η
Εύα Κέκου, Ιστορικός Τέχνης 

«Μια ονειρική κατάσταση όπου οι σκέψεις γίνονται πιο ζωντανές και σαφείς, όπου υπάρχει πάντα μια ελπιδοφόρα ευφορία στο τέλος κάθε περιπάτου…», κάπως έτσι αντιμετωπίζει την τελευταία της έκθεση «Η άλλη πλευρά της σελήνης» (the other side of the moon), η εικαστική καλλιτέχνης Farida El Gazzar. Η Εύα Κέκου επισκέφτηκε τη γκαλερί Καλφαγιάν όπου φιλοξενείται η έκθεση και συνομίλησε με την καλλιτέχνιδα.Farida El Gazzar- «Η άλλη πλευρά της σελήνης» (the other side of the moon)

  • Τί είναι για εσάς the other side of the moon;

Ο τίτλος, «Η Άλλη πλευρά της Σελήνης» μπορεί να σημαίνει μεταφορικά πολλά διαφορετικά πράγματα για εμένα. Θα μπορούσε να σημαίνει ότι βλέπουμε πράγματα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Κατά τη διάρκεια της περιόδου που δεν ταξίδεψα πάντα ανακαλούσα τα μέρη που θα επισκεπτόμουν και το τί θα βίωνα αν ο φόβος του ταξιδιού δεν υπήρχε. Αν δεν υπήρχαν οι περιορισμοί για τα ταξίδια, τότε θα επισκεπτόμουν την Αίγυπτο όπου βρίσκονται οι συγγενείς μου. Έτσι είδα την άλλη πλευρά από όσα θα έβλεπα αν θα μπορούσα την ίδια ακριβώς στιγμή που βρίσκομαι εδώ να είμαι εκεί. Από αυτές τις σκέψεις γεννήθηκε η ιδέα του τίτλου αυτής της έκθεσης.

  • Έχει ενδιαφέρον ότι αντλείτε την πηγή της έμπνευσης σας από τον περιβάλλοντα χώρο, το αστικό τοπίο και εικόνες οικείες και γνώριμες με έμφαση στη λεπτομέρεια. Με ποιο τρόπο ο φακός σας εστιάζει στα θέματα και πόση σημασία για σας έχουν διάφορα «μικρά» στοιχεία που συνθέτουν τους μικρόκοσμους και το επιμέρους στο όλο;

Εμπνέομαι συνεχώς από το άμεσο περιβάλλον και τα όσα με περιτριγυρίζουν. Πρέπει να βιώσω ένα συναίσθημα για να γεννηθεί η διάθεση που προκαλεί την επιθυμία μου ώστε να ξεκινήσω ένα θέμα για έναν νέο πίνακα. Τα θέματα που με ενδιαφέρουν κυρίως είναι το πώς οι αρχιτεκτονικές δομές κα οι σχηματισμοί είναι ανθρώπινες δημιουργίες και το πώς συνυπάρχουν στο φυσικό περιβάλλον,  αναδύοντας ίχνη γούστου και αισθητικής. Σε αυτή την έκθεση, επικεντρώθηκα στην αισθητική της πράσινης αρχιτεκτονικής, του τοπίου και των σχεδίων κήπου. Σε αυτό το σημείο της ανάδειξης της αισθητικής μεγεθύνοντας, αποδίδω τις λεπτομέρειες. Όταν πλησιάσετε τον κάθε πίνακα αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό γίνεται πιο οικείο λόγο της εμπειρίας που προσφέρεται από την μεγέθυνση αυτή. Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος για τον οποίο επιλέγω να δουλέψω σε μικρότερη κλίμακα.Farida El Gazzar- «Η άλλη πλευρά της σελήνης» (the other side of the moon)

  • Ως ελληνοαιγύπτια καλλιτέχνης ποια στοιχεία βρίσκετε ότι είναι διαφορετικά στον αστικό και δημόσιο χώρο κάθε χώρας και τι σας εντυπωσιάζει και σας κινεί το ενδιαφέρον 

Ως Έλληνο-Αιγύπτια καλλιτέχνης βλέπω πολλές ομοιότητες μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου. Οι ομοιότητες προέρχονται από την ατμόσφαιρα και το γενικό κλίμα της περιοχής της Μεσογείου. Ωστόσο οι διαφορές παρατηρούνται πρωταρχικά στα χρώματα και στο φώς, καθώς και στις πολλαπλές δομές που φαίνεται να πολλαπλασιάζονται γρήγορα στην Αίγυπτο λόγο του πολύ μεγαλύτερου πληθυσμού και της μεγαλύτερης ζήτησης για ανάπτυξη ακινήτων.  Όπως αναφέρθηκα παραπάνω ενδιαφέρομαι για τις αρχιτεκτονικές κατασκευές. Μου αρέσει να απεικονίζω και να αναδεικνύω το πλαίσιο και να «αντικαθιστώ» αυτές τις δομές με φόντο πλούσιου χρώματος, το οποίο αποφασίζω ανάλογα με τη διάθεση που προκαλείται από την ίδια τη ζωγραφική πράξη  εκείνη τη στιγμή.Farida El Gazzar- «Η άλλη πλευρά της σελήνης» (the other side of the moon)

  • Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα έργα σας αυτά που δημιουργήσατε το καιρό της πανδημίας εστιάζουν σε εξωτερικούς χώρους. Πώς βιώσατε τη πανδημία και πως επηρέασε αυτή τη δουλειά και το έργο σας;

Μου αρέσει συνήθως να δουλεύω στον εξωτερικό χώρο και το περιβάλλον είτε αυτό αφορά αρχιτεκτονικό τοπίο είτε φυσικό. Κατά τη διάρκεια του αποκλειστικού περιορισμού, lock down, η φύση έγινε η κύρια πηγή έμπνευσης και η διέξοδος για να αποφύγω την αίσθηση του περιορισμού, όπως άλλωστε συνέβει σε πολλούς. Οι περίπατοι και η έκθεση στην υπαίθρια φύση έγιναν μέρος της καθημερινής μου τελετουργίας. Η αίσθηση του περιορισμού εξαφανίστηκε και η αναζήτηση για φώς και χώρο επεκτάθηκε. Ως καλλιτέχνη, αυτή η περίοδος με ενέπνευσε σε μέγιστο βαθμό. Όλα έρεαν μέσα σ’ ένα πιο φυσικό χρονικό πλαίσιο. Γενικά, καταφέρνω κι εμπνέομαι ακόμα και υπό αντίξοες συνθήκες και οι διάφορες συνέπειες αυτών αποτελούν έναυσμα για νέες εμπειρίες.

Last modified: 29/07/2021