Kendel Geers

EMΣΤ: Μας μυεί σε μια σημαντική περίοδο της Τέχνης

Ήρα Παπαποστόλου
Ιστορικός και κριτικός τέχνης

 Άνοιξε το πολύπαθο και πολυσυζητημένο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το μοναδικό κρατικό μουσείο στην Αθήνα με αντικείμενο τη σύγχρονη ελληνική και διεθνή εικαστική δημιουργία. Κι αυτό, μετά από χρόνια δομικά και λειτουργικά προβλήματα. «Το ΕΜΣΤ έπρεπε να ανοίξει τώρα, γιατί επί 16 χρόνια υπήρξε ένας ενεστώτας διαρκείας που τελικά κράτησε υπερβολικά πολύ», είχε πει πριν από λίγο καιρό η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Ο γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ο οποίος υπήρξε βασικός συντονιστής αυτού του τελευταίου εγχειρήματος, αναφέρθηκε στη συλλογική προσπάθεια –πολιτείας, προσωρινής διεύθυνσης από τους Δημήτρη Αντωνακάκη και Συραγώ Τσιάρα και εργαζομένων– που κατέληξε στο άνοιγμα του μουσείου.

Γιάννης Κουνέλλης

Γιάννης Κουνέλλης

Μέχρι στιγμής το κόστος του έχει ανέλθει περίπου στα 44,6 εκατ. ευρώ, τα οποία καλύφθηκαν από δημόσια δαπάνη, ενώ στη χρηματοδότηση προστέθηκαν 3 εκατ. ευρώ από τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Να θυμίσω ότι η μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ άρχισε να συγκροτείται το 2000. Περιλαμβάνει 1.300 έργα –ζωγραφικής, βίντεο, εγκαταστάσεις, γλυπτά– τα οποία αποκτήθηκαν από αγορές, δωρεές καλλιτεχνών ή συλλεκτών και κληρονομιές. Στην έκθεση της μόνιμης συλλογής παρουσιάζονται 172 έργα 78 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που συνδέονται με τρεις εννοιολογικούς άξονες: «Αναφορές μνήμης – Πολιτικές αφηγήσεις», «Ορια και διελεύσεις», «Ετεροτοπίες – Μυθολογίες του οικείου». Η μόνιμη συλλογή παρουσιάζεται σε τρεις ορόφους, ενώ στον χώρο του υπογείου θα φιλοξενούνται οι περιοδικές εκθέσεις.
Αφού μου έκαναν τον απαραίτητο έλεγχο και μου έδωσαν το δωρεάν εισιτήριό μου, ανέβηκα τις κυλιόμενες σκάλες και θαύμασα τους τρεις ορόφους.

Μπία Ντάβου

Μπία Ντάβου

Ωραίο στήσιμο, με τα έργα να αναπνέουν. Πίνακες, εγκαταστάσεις, γλυπτά, φωτογραφία. Στήβεν Αντωνάκος, Μπιλ Βιόλα,  Βλάσης Κανιάρης,  Νίκος Κεσσανλής, Γιάννης Κουνέλλης,  Λουκάς Σαμαράς, Χρύσα, Κώστας Βαρότσος, Μιχάλης Κατζουράκης, Γιώργος Λαζόγκας, Γιώργος Χατζημιχάλης, Μπία Ντάβου, Νίκος Αλεξίου, Νίκος Τρανός, Τζανίν Αντονί, Ρένα Παπασπύρου, Παύλος και πολλοί άλλοι. Και να κυριαρχεί το χρώμα του ξύλου, το λευκό, το μπεζ, το γκρι, το μαύρο, ο μπρούτζος.
Εντυπωσιακή η εγκατάσταση του Γιάννη Κουνέλλη, ένα έργο που δημιούργησε ειδικά για το ΕΜΣΤ το ιδρυτικό μέλος της Arte Povera, και ειδικότερα για την έκθεση ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ το 2004 που τότε παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής. Εντυπωσιακή και η εγκατάσταση του Μάκη Φάρου με τα κρεμασμένα ακουστικά από τα οποία περνώντας από κάτω ασθάνεσαι περίεργα τον ήχο αλλά και η κιβωτός αναμνήσεων της ζωής του Ilya Babakov.

Άρτεμις Ποταμιάνου

Άρτεμις Ποταμιάνου

Και το έργο με τις κορνίζες της Άρτεμις Ποταμιάνου ταιριάζει στο ΕΜΣΤ όπως και το βίντεο χάρη στο οποίο αναρωτιόμαστε Τι είναι η Δημοκρατία.
Εξαιρετικό το μουσείο μας, δείχνει μια ολόκληρη περίοδο της ιστορίας της τέχνης που πρέπει να γνωρίζουμε. Και χάρηκα που είδα πολλούς νέους ανθρώπους να το επισκέπτονται. Θα ήθελα όμως να δω περισσότερη ζωγραφική. Ένας παλιός Κοκκινίδης ή ένας Μπότσογλου δεν αρκούν. Αλήθεια, μήπως το μουσείο θα έπρεπε να ονομάζεται Μοντέρνας Τέχνης και όχι Σύγχρονης; Στο Παρίσι όπου σπούδασα, υπήρχαν οι όροι Art Moderne, Art Contemporain και Art Actuel. Να αγοράσει το Μουσείο και έργα σύγχρονης ζωγραφικής. Γιατί η ζωγραφική στην Ελλάδα και σύγχρονη είναι και δεν έπαψε ποτέ να υπάρχει.

  Αρχική εικόνα: Έργο του Kendel Geers

 

Last modified: 12/03/2020