Του Πάβλου Χαμπίδη*
Μετά την περιτυλιγμένη Αψίδα του Θριάμβου (ARC DE TRIOMPHE, WRAPPED,PARIS 2021) τον περασμένο Σεπτέμβριο, το πνεύμα των Christo και Jeanne-Claude – δημιουργών μιας μεγάλης σειράς πακεταρισμένων δημοσίων χώρων, κτηρίων και Μνημείων, όπως την Ποντ Νεφ στο Παρίσι(1985), το Ράιχσταγκ στο Βερολίνο (1995) και το The Gates στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης(2005) – ξεχειλίζει στο κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας.
Ίσως το πρότζεκτ Agioi Theodoroi, wrapped, Athens, 2021 να μην έτυχε –λόγω κορονοϊού πρωτίστως- της δέουσας προσοχής και προβολής, αλλά αποτελεί ανεπιφύλακτα μία αξιόλογη εικαστική παρέμβαση στη σύγχρονη νεοελληνική σκηνή. Είναι αξιοσημείωτο ότι εδώ έχουμε μία στροφή από τις μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις του καλλιτεχνικού ζεύγους, στις ταπεινές διαστάσεις της βυζαντινής εκκλησίας του 11ου αιώνα, η οποία ανήκει στην κατηγορία των απλών δίστυλων ναών, σταυροειδώς εγγεγραμμένων. Ένα ζωντανό και ανθρώπινης κλίμακας μνημείο στην Πλατεία Κλαυθμώνος. Η εκκλησία λειτουργεί καθ’ όλη αυτή την περίοδο, όπως εξάλλου υπήρξε και η φροντίδα να διατηρηθεί η φλόγα για τον άγνωστο στρατιώτη στη βάση της Αψίδας του Θριάμβου χωρίς να την επηρεάζει το όλο εγχείρημα.
Προφανώς στα πλαίσια της δεσπόζουσας νεοελληνικής διανοητικής εκτάσεως δεν έχουμε τις ανάλογες σχολαστικές υλικές και τεχνικές προετοιμασίες, ούτε τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές στις οποίες μας έχει συνηθίσει το καλλιτεχνικό ζεύγος. Ειδοποιός διαφορά αποτελεί φυσικά και το γεγονός ότι την αυστηρή στάση του Christo και της Jeanne- Claude όσον αφορά την αυτοχρηματοδότηση των πρότζεκτ (αρνούμενοι χορηγίες, δωρεές και δημόσια κονδύλια), διαδέχεται η προσφιλής στο γεωγραφικό μας πλάτος πρακτική της προσφυγής στα προγράμματα ΕΣΠΑ.
Παρ’ όλ’ αυτά το αισθητικό αποτέλεσμα έχει μία πρώτου βαθμού συγγένεια μ΄ αυτό των προτύπων, αν και φλερτάρει μάλλον περισσότερο με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα.
Agioi Theodoroi, wrapped, Athens 2021
Πλατεία Κλαυθμώνος
Διάρκεια: όσο πάει
*Ο Πάβλος Χαμπίδης είναι ζωγράφος
Last modified: 25/11/2021