Όταν οι ελληνικές αρχαιότητες άρχισαν να επηρεάζουν τη μοντέρνα τέχνη

3Το εθνικό αρχαιολογικό μουσείο του Saint-Germain-en-Laye στο Παρίσι, παρουσιάζει την έκθεση Η Ελλάδα των απαρχών, μεταξύ ονείρου και αρχαιολογίας.
Με την επιμέλεια της εθνικής ένωσης μουσείων της Γαλλίας, το Grand Palais σε συνεργασία με το μουσείο του Λούβρου και τη Γαλλική Σχολή Αθηνών, αναβιώνει τις πρώτες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 19ου αιώνα μέχρι και το 1930. Διάρκεια έκθεσης 5 Οκτωβρίου – 16 Ιανουαρίου 2015.

Οι πρωτοπόροι της αρχαιολογίας
Στο τέλος του 19ου αιώνα οι αρχαιολόγοι και μαζί με αυτούς το γαλλικό κοινό, ανακαλύπτουν τους αρχαίους πολιτισμούς του ελλαδικού χώρου. Αυτές οι ανακαλύψεις επηρέασαν αισθητά την αρχαιολογία και τη μοντέρνα τέχνη. Χάρη σε αυτές τις συλλογές των γαλλικών μουσείων, σε ανέκδοτα έγγραφα και αρχεία και σε φωτογραφίες της εποχής, η έκθεση Η Ελλάδα των απαρχών, μεταξύ ονείρου και αρχαιολογίας δείχνει με ποιο τρόπο αυτό το μακρινό παρελθόν της Ελλάδας, αποκαλύφτηκε και ερμηνεύτηκε κατά την περίοδο της Μπελ Επόκ (Belle Epoque). Επίσης, μας δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψουμε κάποια πρόσωπα κλειδιά, γεωλόγους, αρχαιολόγους και λαμπρούς ερασιτέχνες οι οποίοι εξερεύνησαν το ελληνικό έδαφος με μεθόδους και ιδέες που μας θυμίζουν τους λόγιους του Ιούλιο Βερν.

1 Εξαιρετικές ανακαλύψεις
Μετά τους πρωτοπόρους, οι οποίοι εξερεύνησαν σπιθαμή προς σπιθαμή  τις Κυκλάδες και ανακάλυψαν τα πρώτα αρχαιολογικά ίχνη στο νησί της Σαντορίνης, δύο είναι τα πρόσωπα που ξεχώρισαν: Ο Ερρίκος Σλήμαν και ο Άρθουρ Έβανς, χάρη στις ανασκαφές που πραγματοποίησαν στην Τροία, στις Μυκήνες και στην Κνωσό. Αυτές οι θαυμάσιες ανακαλύψεις γνωστοποιήθηκαν στη Γαλλία από τον τύπο της εποχής και τους λόγιους. Ο τότε διευθυντής του εθνικού Μουσείου Αρχαιοτήτων Salomon Reinach και ο φίλος του Edmond Pottier, συντηρητής στο Μουσείο του Λούβρου, παρουσίασαν στους επισκέπτες πρωτότυπα αντικείμενα και χαρακτηριστικά αντίγραφα της τέχνης και των πολιτισμών του Αιγαίου.
2Στο μουσείο του Saint-Germain-en-Laye, ο επισκέπτης μπορεί κυρίως να θαυμάσει το αντίγραφο του 1905 της «τοιχογραφίας των ταυροθακαψίων» η οποία ανακαλύφτηκε στην Κνωσό και χρονολογείται στο 1800-1700 π.Χ.

 Η επιρροή των «πολιτισμών του Αιγαίου»
Οι αρχαιολογικοί χώροι των Μυκηνών και της Κνωσού, κατά την περίοδο των πρώτων ανασκαφών, γίνονται νέοι ταξιδιωτικοί προορισμοί.
Πολλοί καλλιτέχνες επισκέπτονται τους τόπους των ανασκαφώνστην Πελοπόννησο και την Κρήτη και αντλούν την έμπνευσή τους.
Έτσι, μία μόδα «Αιγαίου» εξαπλώνεται στο Παρίσι όπως μας μαρτυρούν άλλωστε και τα ντεκόρ των θεάτρων και της όπερας, τα κουστούμια, τα φορέματα και οι εσάρπες της δεκαετίας 1920-1930.
Σήμερα, οι αρχαιολόγοι προσεγγίζουν με διαφορετικό βλέμμα αυτούς τους πολιτισμούς: οι μέθοδοί τους έχουν αλλάξει όπως και τα ερωτήματά τους.
Πάντα όμως, αυτοί οι μεγάλοι πολιτισμοί συνεχίζουν να εμπνέουν τους καλλιτέχνες είτε αυτοί είναι σχεδιαστές μόδας όπως ο Karl Lagerfeld, είτε σκηνοθέτες, και σκηνογράφοι είτε δημιουργοί κινουμένων σχεδίων.

Επιμέλεια: Εύα Τζιμούρτα
πηγή: culture.fr

 

 

 

 

Last modified: 18/11/2014