Ο Θεόδωρος Παπαδόπουλος από το χυτήριο ως την P Gallery και την προβολή της τέχνης που λατρεύει
Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για την P Gallery αν δεν μιλήσουμε πρώτα για το χυτήριο του Θεόδωρου Παπαδόπουλου ( Fondation TEP). Το χυτήριο στήθηκε το 1978, εξελίχθηκε και τώρα πλέον διαθέτει τα καλύτερα υλικά, τις πιο σύγχρονες μεθόδους και ένα διεθνές πελατολόγιο. Δραστηριοποιείται σε Ελλάδα, Κύπρο και πολλές χώρες της Ευρώπης.
Ο ίδιος ο Θεόδωρος Παπαδόπουλος μας λέει: «Από 12 χρονών είμαι μέσα σ’ αυτή τη δουλειά. Τους εξυπηρετούσα όλους όσο δούλευα στο χυτήριο του Γαβαλά και δούλεψα με όλους τους μεγάλους γλύπτες: Απάρτη, Κουλεντιανό, Τόμπρο, Φιλόλαο και πολλούς άλλους. Η διαδικασία αυτή – και αφού βγήκα αριστούχος από την Σχολή Καλών Τεχνών- μου έδωσε τη δυνατότητα να κάνω υπερβάσεις πάνω στο χυτήριο που δεν έχουν γίνει από άλλους χαλκοχύτες. Συνεργάστηκα με μεγάλα χυτήρια, οι γλύπτες είδαν ότι έχω ποιότητα στη δουλειά μου και άρχισαν να με προσεγγίζουν. Ήθελα όμως να κάνω και μια συλλογή με καλλιτέχνες που δραστηριοποιήθηκαν τον 20ο αιώνα και κατόρθωσα να το πετύχω.
Τώρα θέλω να προωθήσω τους γλύπτες που με εμπιστεύτηκαν και να διεκδικήσω το μερίδιό μου από την αγορά της Ευρώπης».
Με μακρά γνώση, λοιπόν, πάνω στην γλυπτική σε μπρούντζο, ο Θεόδωρος Παπαδόπουλος αποφασίζει το 2015 να ανοίξει έναν εκθεσιακό χώρο στο κέντρο της Αθήνας για την προβολή και προώθηση μπρούντζινων γλυπτών σημαντικών Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Απέναντι από το κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη, στην Κουμπάρη 6, δημιουργείται η P gallery | sculpture η οποία διοργανώνει ατομικές αλλά και ομαδικές θεματικές εκθέσεις με έργα των καλλιτεχνών που συνεργάζονται μαζί της. Η γκαλερί εκπροσωπεί ονόματα – σταθμούς για την ιστορία της νεοελληνικής τέχνης, όπως τον Κώστα Κουλεντιανό, τον Κλέαρχο Λουκόπουλο, τον Μέμο Μακρή, τον Φιλόλαο, τον Τάκη, τον Παύλο, τη Γαβριέλλα Σίμωσι, τον Γιώργο Λάμπρου, τον Κυριάκο Ρόκκο, τον Γιάννη Γαΐτη αλλά και σημαντικούς ξένους καλλιτέχνες όπως τον François Stahly, την Parvine Curie, τον Antoine Poncet, τον Claude Mercier, τον Emile Gilioli, τον Francesco Marino di Teana, τον José Puig – Subira, τον Philippe Scrive, τον Antoine Poncet, τον Vincent Batbedat, τον Daniel Hourdé, τον Ma Deshang.
Στόχος της γκαλερί είναι να δημιουργεί εκθέσεις υψηλής αισθητικής οι οποίες προάγουν τον σύγχρονο ελληνικό και διεθνή πολιτισμό. Στις σημαντικές εκθέσεις της γκαλερί συγκαταλέγονται η ομαδική έκθεση Twentieth Century Greek Sculpture, η ατομική έκθεση της Γαβριέλλας Σίμωσι και εκείνη του Ma Desheng (ο οποίος αυτήν την περίοδο εκθέτει στο Centre Pompidou στο Παρίσι), A Fragile Balance. Σημαντική ήταν και η συμμετοχή της γκαλερί στο Art Paris Fair το 2020 με σπουδαίους Έλληνες και Γάλλους γλύπτες. Μερικές ακόμη σημαντικές ατομικές εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν είναι η έκθεση Κάκτοι του Μέμου Μακρή και η έκθεση Μικροί Άνθρωποι του Γιώργου Λάμπρου το 2016 και 2017.
Η P gallery | sculpture είχε την ευκαιρία να πάρει μέρος και στην Art Thessaloniki τον Δεκέμβριο του 2016, ενώ μαζί με το χυτήριο και το Μουσείο Μπενάκη οργάνωσαν την έκθεση του Κώστα Κουλεντιανού με 120 έργα του καλλιτέχνη, αντιπροσωπευτικά όλων των περιόδων δημιουργίας του.
Η P gallery | sculpture έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια σταθερά ανοδική πορεία στο εικαστικό γίγνεσθαι, συνεχίζει να εξελίσσεται με νέες ιδέες και προοπτικές και με χαρά περιμένουμενα δούμε και συμμετοχή της στην επόμενη Art Athina.
Η αγορά της Ελλάδας όμως επαρκεί για την συγκεκριμένη γκαλερί; Η απάντηση είναι αρνητική. Γι’ αυτό και ο Θεόδωρος Παπαδόπουλος, πιστός σε αυτούς που κάνουν την προσπάθειά τους, προωθεί τους καλλιτέχνες του στο εξωτερικό, έχοντας πάντα τη βάση του στην Αθήνα.
Και τί δεν είδαμε στην P Gallery: Τον Κινέζο Ma Desheng ο οποίος άνοιξε το δρόμο για την ανάπτυξη της σύγχρονης τέχνης στη Κίνα, αντιπροσωπευτικά έργα της «αφαιρετικής» πορείας του Κλέαρχου Λουκόπουλου, ο οποίος δεν έπαψε ποτέ να διατηρεί στενούς δεσμούς με την παράδοση, είδαμε επίπλα-γλυπτά που πέρα από τον αισθητικό τους χαρακτήρα είναι και χρηστικά, είδαμε γλυπτά της «πρωτόγονης» σπουδαίας γλύπτριας Fanny Ferré να συνδιαλέγονται με έργα της δικιάς μας Έυας Παπαδοπούλου καθώς και τους συνοδοιπόρους στην επαγγελματική και προσωπική ζωή François Stahly και Parvine Curie. Πρόκειται για εκθέσεις υψηλής αισθητικής που αναζητούν και το ανάλογο κοινό.
Υπάρχει όμως αυτό το κοινό στην Ελλάδα; Είναι γεγονός ότι η γλυπτική στην Ελλάδα είναι αρκετά παρεξηγημένη. Προσπάθειες γίνονται για την προσέγγισή της, αλλά δεν είναι αρκετές.
Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να προσεγγίσουμε και να γνωρίσουμε καλύτερα και αυτήν τη μορφή τέχνης. Είναι εδώ μπροστά μας, παρούσα. Και η P Gallery / Sculpture την κάνει πιο προσιτή από ποτέ. Άλλωστε η γλυπτική στη χώρα μας παλαιότερα μεγαλουργούσε. Ήταν πρωτοπόρα για όλο το δυτικό κόσμο. Της αξίζει μια εξέχουσα θέση και σήμερα.
Last modified: 25/11/2022