Ο νυχτερινός ουρανός που «βασάνιζε» τον Βαν Γκονγκ

the starry nightΗ «έναστρη νύχτα», θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του Βαν Γκονγκ με σημαντική θέση στην ιστορία της σύγχρονης ζωγραφικής. Το εμβληματικό αυτό έργο το φιλοτέχνησε στις ατέλειωτες και δύσκολες νύχτες καθισμένος στο παράθυρο της ψυχιατρικής κλινικής όπου νοσηλευόταν. Ο πίνακας αποτελεί ένα σύνολο εικόνων από τοπία που είχε ζωγραφίσει σε παλαιότερα έργα του.
Το να αποτυπώσει την «εντύπωση» της νύχτας ήταν μια συνεχής πρόκληση για τον Βαν Γκονγκ. Μάλιστα ο καλλιτέχνης είχε εκμυστηρευτεί στον αδερφό του Τεό όπως και στο ζωγράφο Εμίλ Μπερνάρ σχετικά με αυτήν την εμμονή του. Επίσης σε γράμμα στην αδερφή του γράφει πάνω στο ίδιο θέμα: «Συχνά μου φαίνεται ότι η νύχτα είναι πιο πλούσια χρωματικά από τη μέρα!».
Εγκατεστημένος στην Αρλ, στη Νότια Γαλλία, ο Βαν Γκονγκ αρχίζει να ζωγραφίζει τη μέρα και τη νύχτα. Το 1888 ο πίνακας «Μπαλκόνι καφέ τη νυχτα, στην πλατεία της Αρλ» είναι το πρώτο του νυχτερινό τοπίο. Αμέσως μετά θα ακολουθήσει η «θέα στο Ροδανό» με κυρίαρχο το μπλε χρώμα. Με το πίνακα «έναστρη νύχτα στο Ροδανό» το 1888, ο ιμπρεσιονιστής ζωγράφος πραγματοποιεί ακόμη ένα βήμα πάνω στη σπουδή του νυχτερινού ουρανού.
Το 1889, κατά τον εγκλεισμό του σε ψυχιατρική κλινική αντιμέτωπος με την κατάθλιψή του, ο Βαν Γκονγκ θα ζωγραφίσει τον πίνακα «έναστρη νύχτα». Πρόκειται για ένα σύνολο παλαιότερων συνθέσεών του. Έτσι λοιπόν μπροστά στο παράθυρο του, βρίσκει την έμπνευση μέσα από τις αναμνήσεις του.
Ο ορμητικός ουρανός του και τα δυσανάλογα άστρα, αποτυπώνουν την ιδιοσυγκρασία του και την απογοήτευση που τον είχε κυριεύσει εκείνη την περίοδο.
Πολλά από τα αριστουργήματά του χρονολογούνται από τότε («Μπλε κίτρινα», «Δωμάτιο στην Αρλ»).
Ο πίνακας «έναστρη νύχτα» εκτίθεται στο μουσείο Βαν Γκονγκ στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας στο πλαίσιο της έκθεσης «Βαν Γκονγκ – Μουνκ» μέχρι τις 17 Ιανουαρίου.
Μια σημαντική έκθεση αφιερωμένη στο Βαν Γκονγκ είχε πραγματοποιηθεί το 2014 στο μουσείο Ορσέ με τίτλο «Ο αυτόχειρας της κοινωνίας».
Σε αυτήν την έκθεση τα έργα του ζωγράφου συνόδευαν αποσπάσματα από κείμενα του Antonin Ardaud. Φανερώνοντάς μας ότι ο Βαν Γκογκ πάνω απ’ όλα ήταν ένας ζωγράφος λουσμένος με αλήθεια!

Επιμέλεια: Εύα Τζιμούρτα

Πηγή:Culturebox.francetvinfo.fr από Anne Elizabeth Philibert

 

 

Last modified: 17/12/2017