Δράκοι και άγρια θηρία, πολεμιστές άγνωστων τόπων και conquistadors αλλά και ο Θάνατος αυτοπροσώπως, μάχονται μέσα σε απάτητες ζούγκλες. Στα έργα αυτής της νέας ενότητας, δεν ερχόμαστε αντιμέτωποι με απλές αναπαραστάσεις ενός ιστορικού επεισοδίου αλλά με την αναγέννηση ενός τοπίου της φαντασίας. Οι σκηνές μοιάζουν να ξεπηδούν από εσωτερικούς θρύλους και μια ονειρική αφήγηση, τόπο συνάντησης της τελετουργίας με το απόκοσμο και του πάθους με την οδύνη.
Οι τριανταέξι πίνακες που συγκροτούν την έκθεση δεν αποσκοπούν στην καταγραφή ή την εξιστόρηση καθώς ο Νίκος Κυριακόπουλος δεν φιλοδοξεί να αναπαραστήσει την Εποχή των Ανακαλύψεων ούτε να υπακούσει στους κανόνες του ιστορικού genre της ζωγραφικής. Αντίθετα, αντλεί το υλικό του από τον μύθο – όχι ως αφήγηση παρελθόντος, αλλά ως ενεργό και ζωντανό αρχέτυπο – και το ανασυνθέτει με πρωτόγνωρη ελευθερία. Οι εικόνες πλάθονται, τόσο μορφολογικά όσο και στο επίπεδο του θεματικού περιεχομένου, μακριά και πέραν του νατουραλισμού. Οι περιπέτειες των ηρώων αποτελούν αφορμή για τις περιπέτειες της γραμμής και του χρώματος και ίσως αφετηρία για στοχασμό πάνω στις έννοιες της επιθυμίας, του φόβου, της σύγκρουσης ή της πλάνης.

Η νέα αυτή σειρά έργων μάς μεταφέρει σε έναν χωροχρόνο του φανταστικού, που διατηρεί τη σχέση του με το παρόν μέσω της επινόησης και της κατασκευής του μύθου του ίδιου του καλλιτέχνη· ενός μύθου που έχει τους δικούς του ήρωες. Οι έφιπποι πολεμιστές, οι πάνθηρες, τα φίδια και οι φύλακες θησαυρών που δεν αντίκρισε ποτέ ανθρώπινο μάτι, στοιχίζονται σε αφηγηματικές διατάξεις που θυμίζουν ζωφόρους. Αυτή η μορφή – μακρόστενη, συνεχής και ρυθμική – ενισχύει την ένταση της αφήγησης και τη μεταφέρει πότε στα χρυσά τοπία του El Dorado και πότε στις παρυφές της Πηγής της Νιότης ή στους βάλτους που βυθίζονται ναοί ξεχασμένων θεοτήτων. Σε αυτόν τον μυθικό κόσμο, οι ήρωες δεν δρουν απλώς· μοιάζουν να χορεύουν προσκαλώντας τον θεατή σε μια σκηνική χορογραφία, όπου το σώμα, η κίνηση, το βλέμμα και το περιβάλλον δημιουργούν μια σκοτεινή ενότητα.
Τα τριανταέξι μοναδικά έργα που απαρτίζουν την έκθεση έχουν δημιουργηθεί με την μέθοδο της μονοτυπίας, μια ιδιαίτερα εκφραστική μορφή τέχνης που χρονολογείται από τον 16ο αιώνα και που σε συνδυασμό χρονολογικά με τις ιστορίες που περιγράφουν, αποκτούν ένα ακόμη ενδιαφέρον.
Το εικαστικό λεξιλόγιο του Κυριακόπουλου, λιτό, σχεδόν αρχαϊκό, ποτισμένο στο Μεσογειακό Πνεύμα, δεν εικονογραφεί αλλά δημιουργεί ένα σύμπαν πλήρες αισθήσεων, λειτουργώντας έτσι όχι ως παράθυρο στο παρελθόν, αλλά ως θύρα προς το ασυνείδητο, τα σύμβολα, τις εντάσεις και τις μεταμορφώσεις του, παρασύροντας, ταυτόχρονα, τον θεατή σε ένα απρόσμενο ταξίδι αντίστοιχων εκπλήξεων.
Η έκθεση που εντάσσεται στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων 2025.
Event Information
Πολιτιστικός Χώρος Macart, Λένορμαν 244, 10443 Αθήνα
Εγκαίνια: Πέμπτη, 8 Μαΐου,
Διάρκεια έκθεσης: 8 – 31 Μαΐου, 2025
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 11.00-18.00, Σάββατο 11.00-14.00
Πληροφορίες: τηλ. 210 5132322
Εγκαίνια: Πέμπτη, 8 Μαΐου,
Διάρκεια έκθεσης: 8 – 31 Μαΐου, 2025
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 11.00-18.00, Σάββατο 11.00-14.00
Πληροφορίες: τηλ. 210 5132322
Πολιτιστικός Χώρος Macart – Πριν από 10 χρόνια, η αγάπη των ιδιοκτητών της Macart για την τέχνη «γέννησε» τον μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Πολιτιστικό Χώρο της εταιρείας, στον οποίο σε τακτά χρονικά διαστήματα έχουν διοργανωθεί σημαντικές πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Τα εγκαίνια του ειδικά διαμορφωμένου πολυχώρου επί της οδού Λένορμαν 244 (κοντά στο Καπνεργοστάσιο), έγιναν τον Οκτώβριο του 2014 με μία έκθεση που φιλοξένησε έργα 21 διακεκριμένων σύγχρονων ζωγράφων από την συλλογή της εταιρείας. Έκτοτε πραγματοποιήθηκαν αρκετά εικαστικά events πολλά από τα οποία υπό την αιγίδα Πανεπιστημίων, Πρεσβειών και γνωστών Ιδρυμάτων.
Last modified: 07/05/2025