Νίκος Γιαβρόπουλος, βανδαλισμός είναι πράξη οργής, απελπισίας, αδιεξόδου, και προκαλείται από φόβο…

Μαρία Ξυπολοπούλου
Φιλόλογος – Συντ. Θεμάτων Πολιτισμού

  

Νίκος Γιαυρόπουλος, βανδαλισμός είναι πράξη οργής, απελπισίας, αδιεξόδου, και προκαλείται από φόβο…  «Η τέχνη είναι η δύναμη που αντιστέκεται στο χάος, δεν παρασύρεται από αυτό αλλά μπορεί και του δίδει μορφή, νόημα και κατεύθυνση, καθιστώντας έτσι δυνατή τη ζωή παρά τη χαώδη πραγματικότητα»
Νίτσε

 Συνολικά 29 καλλιτέχνες παρουσίασαν σε δύο ενότητες με αφορμή την έκθεση Vandalism (Cheapart) τις δικές τους προσεγγίσεις στην έννοια του βανδαλισμού. Ο Νίκος Γιαβρόπουλος, καλλιτέχνης και επιμελητής της έκθεσης αναφέρεται μέσα από μια συνέντευξη στο πώς προέκυψε η ιδέα της διεύρυνσης των προσεγγίσεων μέσα από τη ματιά διαφορετικών καλλιτεχνών καθώς και για το πώς ο ίδιος αντιλαμβάνεται- δύο χρόνια μετά την ατομική του έκθεση με ομώνυμο τίτλο-  την έννοια του βανδαλισμού.

Το 2013 είχατε πραγματευτεί μέσα από την ατομική σας έκθεση τον βανδαλισμό εστιάζοντας στο κομμάτι που αφορά την πόλη.  
Δύο χρόνια αργότερα, επανέρχεστε στο θέμα αυτό επιλέγοντας να διευρύνετε τη προσέγγιση του όρου καλώντας και άλλους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τη δική τους ματιά στον βανδαλισμό.  Θα ήθελα να μας μιλήσετε για την ιδέα που σας οδήγησε στην υλοποίηση της ομαδικής έκθεσης «Vandalism»
.
H ιδέα ήταν η διεύρυνση του όρου Βανδαλισμός μέσα από την οπτική συναδέλφων καλλιτεχνών, μετά από επαφές και συζητήσεις καταλήξαμε στο να υλοποιήσουμε την έκθεση που είδατε.

5 vandalism στριφτάρης Γιώργος4 vandalism Ανδρέας ΒούσουραςΠρόσφατα το θέμα του αισθητικού βανδαλισμού έλαβε μεγάλες διαστάσεις με αφορμή τις εικαστικές παρεμβάσεις διάφορων ομάδων στο αστικό τοπίο. Πιστεύετε ότι ο βανδαλισμός τείνει να γίνει η κυρίαρχη αισθητική της πόλης;
Eικαστική παρέμβαση δεν νοείτε χωρίς την συναίνεση των εμπλεκομένων, όταν κάποιος βάφει ένα τοίχο χωρίς άδεια είναι Βανδαλισμός, πόσο μάλλον ένα δημόσιο κτίριο με μεγάλο σημειολογικό και πραγματικό βάρος. H κυρίαρχη αισθητική της πόλης είναι η αυθαιρεσία, τα μηχανάκια, τα τραπεζοκαθίσματα, οι τριτοκοσμικές εικόνες με τα σκουπίδια και φυσικά το ανελέητο ταγκάρισμα σους τοίχους, να με συχωρείτε για την αυστηρότητα αλλά μόλις γύρισα από τη Βιέννη.

Τι  ορίζει σύμφωνα με εσάς τον αισθητικό βανδαλισμό και τι οδηγεί σε αυτόν;
Ορισμό δεν είμαι σε θέση να δώσω, ο βανδαλισμός είναι μια πράξη οργής, απελπισίας, αδιεξόδου, και προκαλείται από φόβο και δεισιδαιμονία. Μια πράξη χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα γιατί συνήθως απευθύνετε σε στόχους άσχετους από αυτούς που την προκάλεσαν.

7 vandalism γιάννης ισιδώρου6 vandalism νατάσσα πουλαντζάΑλήθεια, τι θα μπορούσε να οδηγήσει στην αποφυγή ή αλλιώς στη μείωση των πρακτικών βανδαλισμού;  Ποιά η συμβολή του καλλιτέχνη;
Μια όμορφη μη ακυρωμένη ζωή με πολλή γνώση και ελπίδα για το μέλλον είναι πιστεύω αυτό που χρειάζεται ο άνθρωπος για να μην αρχίσει να «δαιμονοποίει» και να φοβάται. Η συμβολή των καλλιτεχνών είναι προφανής, είναι το φως ή το σκοτάδι απέναντι στο φόβο.

  Στο κείμενο που συνοδεύει την έκθεση αναφέρετε χαρακτηριστικά πως ο βανδαλισμός έχει αρκετές προεκτάσεις , μια από αυτές αγγίζει και τις αξίες. Με ποιόν τρόπο πιστεύετε ότι η κρίση έχει συμβάλλει στην διαμόρφωση και την επέκταση σύγχρονων τάσεων βανδαλισμού;
Η κρίση μεγεθύνει ένα φαινόμενο ή μια τάση που οι άνθρωποι έχουμε μέσα μας, αν οι καιροί είναι ανθηροί ο βανδαλισμός παίρνει ανόητες μορφές όπως η αφισοκόλληση για μια συναυλία, αν οι καιροί είναι δύσκολοι τότε σπάει τα μάρμαρα και  γλυπτά γιατί δεν μπορεί να ξεσπάσει αλλιώς.

9 vandalism μαρίνα προβατίδου15 μπάμπης καραλήςΟ βανδαλισμός εμπεριέχει και μια πράξη βίας.  Ανατρέχοντας στις σύγχρονες μελέτες φύλου( gender studies) θα δούμε ότι σύμφωνα με πολλούς ερευνητές η βία έχει φύλο.  Έχοντας μελετήσει  ως επιμελητής και καλλιτέχνης το πλαίσιο του βανδαλισμού,  πιστεύετε ότι ο βανδαλισμός έχει φύλο;  Θα μπορούσε άραγε να υπάρξει μια έμφυλη προσέγγιση του βανδαλισμού;
Αν υποθέσουμε πως βανδαλισμός είναι και η κακοποίηση κάποιοι καλλιτέχνες της έκθεσης το βλέπουν έτσι, συνεπώς δεν μπορούμε να προσδώσουμε φύλο στον βανδαλισμό γιατί βανδαλισμό στην ψυχή του παιδιού μπορεί να προκαλέσει η άρνηση της μητέρας για θηλασμό ή και η καταπιεστική επιβολή κανόνων από τον πατέρα.

Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης επιλέξατε να παρουσιάσετε και ένα δικό σας έργο με τίτλο Μεσόγειος 2015. Θα ήθελα να μας μιλήσετε για την δική σας προσέγγιση του βανδαλισμού.
Με το έργο Μεσόγειος 2015 ο βανδαλισμός σε πρώτο επίπεδο επιτυγχάνεται με την προβολή πάνω σε ένα λατρευτικό άγαλμα της Παναγίας. Η προβολή μπερδεύει εικόνες από σκηνές διάσωσης προσφύγων στη μεσόγειο με εκείνες της τολμηρής αναψυχής. Εικόνες που δεν συνάδουν μεταξύ τους, οι μεν πρώτες τραγικές, οι δεύτερες για  πολλούς σοκαρίστηκες, οι εικόνες αυτές συνυπάρχουν και καλωσορίζονται από το άγαλμα της Παναγίας. Το έργο επιδεικνύει ότι η  ανεμελιά της Ευρώπης που αδιαφορεί, έχει σαν αποτέλεσμα την τραγωδία, τον βανδαλισμό της ζωής.

 13 μαρία αντωνάτου19 βάλια κούζιαΚαλλιτέχνες που μετείχαν στην έκθεση:

ΜΕΡΟΣ 1ο   2 – 20 Νοεμβρίου 2015  Κέλλυ Αθανασιάδου, Αντρέας Βούσουρας, Γιώργος Γεωργακόπουλος, Δημήτρης Γεωργακόπουλος, GURAM Chachanidze, Βάλια Δημοπούλου, Αποστολος Ζολωτάκης, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Δημήτρης Μεράντζας, Ελένη Μυλωνά, PASHIAS, Γιώργος Τσεριώνης, Μιχαήλ Τσιακουντής

ΜΕΡΟΣ 2ο  25 Νοεμβρίου  – 7 Δεκεμβρίου 2015.  Μαρία Αντωνάτου, Νίκος Γιαβρόπουλος, Βάλια Γκούζια, Γιάννης Γρηγοριάδης / Γιάννης Ισιδώρου (Salon De Vortex), Φωτεινή Καπίρη, Μπάμπης Καραλής, Γιάννης Καρδάσης, Γιώργος Λυντζέρης, Άννα Μανέτα, Ελεάννα Μαρτίνου, Νατάσσα Πουλαντζά, Μαρίνα Προβατίδου, Γιώργος Ράπτης, Γιώργος Στριφτάρης, Γιώργος Τσεριώνης, Δημήτρης Χαλάτσης.

2 vandalism Κέλλυ  Αθανασιάδου

3 vandalism installation view part2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Last modified: 16/12/2015