Νέα Υόρκη: Εικαστική «συνάντηση» του Γιώργου Πετρίδη και του Νάσου Δάφνη

Τον εικαστικό διάλογο δύο Νεοϋορκέζων καλλιτεχνών ελληνικής καταγωγής παρουσιάζει το ελληνικό προξενείο της Νέας Υόρκης. Πρόκειται για την έκθεση Figure and Form – φιγούρα και φόρμα με ζωγραφικές δημιουργίες του Νάσου Δάφνη (1914 – 2010) και γλυπτά του Γιώργου Πετρίδη. Έργα του Πετρίδη είχαμε την ευκαιρία να δούμε πρόσφατα σε δύο εκθέσεις του στην Ελλάδα. Η έκθεση διαρκεί από τις 17 Δεκεμβρίου ως τις 20 Ιανουαρίου (εγκαίνια Πέμπτη, 16 Δεκεμβρίου 18.30).

Γιώργος Πετρίδης

Ο παραστατικός γλύπτης Γιώργος Πετρίδης και ο αφαιρετικός ζωγράφος Νάσος Δάφνης, γεννημένοι και οι δύο στην Ελλάδα εγκαταστάθηκαν από νεαρή ηλικία στη Νέα Υόρκη. Ενώ η αμερικανική μεγαλούπολη αποτέλεσε την κύρια καλλιτεχνική τους κοιτίδα, στο έργο των καλλιτεχνών είναι διακριτή η βαθιά επιρροή και η κοινή τους αγάπη για την Ελλάδα. Ο επιμελητής της έκθεσης Paul Laster σχολιάζει αναφορικά με τη δουλειά τους:«Ακολουθώντας μια παραδοσιακή προσέγγιση της εικονιστικής γλυπτικής, ο Πετρίδης εξορύσσει το παρελθόν για να δημιουργήσει κάτι νέο, ενώ ο Δάφνης μέσω της ζωγραφικής του ενότητας –Pixel Fields/Aegean Series, αξιοποίησε τη νέα τεχνολογία για να ενημερώσει τη μοντερνιστική αφαίρεση. Οι γλυπτικές μορφές του Πετρίδη έχουν γεννηθεί με οξυδέρκεια από την αρχέγονη λάσπη των αρχαίων πολιτισμών και έχουν τροποποιηθεί μέσα από τα χέρια του καλλιτέχνη. Αντιθέτως ο Δάφνης με τη δική του ιδιαίτερη ζωγραφική διαδικασία συνδύασε έξυπνα τα γραφικά που δημιουργήθηκαν από έναν υπολογιστή Atari St.».
Ο Γιώργος Πετρίδης (1964, Αθήνα), ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και την Αθήνα. Δημιουργεί σύγχρονα, εικονιστικά γλυπτά, σε μεγέθη που κυμαίνονται από μερικές ίντσες έως και το φυσικό μέγεθος. Είναι «εμποτισμένος» με την αρχαία ελληνική γλυπτική, καθώς και των μεταγενέστερων έργων που επηρεάστηκαν από αυτήν, (πχ. έργα καλλιτεχνών της Ιταλίας και της Γαλλίας).
Ασχολείται με την ανθρώπινη εμπειρία στην αφηρημένη μορφή του σώματος και του κεφαλιού, εξερευνώντας την ομορφιά και την ατέλεια των ανθρώπων και της ζωής. Η δημιουργική του διαδικασία είναι δικής του εφεύρεσης: συχνά ξεκινά τη μορφή σε συνεργασία με ένα ζωντανό μοντέλο.

Γιώργος Πετρίδης

Σαν αποτέλεσμα της πρώτης του διεργασίας στη φόρμα προκύπτει ένα κεφάλι ή ένα σώμα κατασκευασμένο από διάφορα υλικά – πηλό, πλαστελίνη, γύψο, πολυεστέρα. Στη συνέχεια μεταμορφώνει τη φόρμα από τη φαντασία και τη μνήμη του, χρησιμοποιώντας συχνά εργαλεία και υλικά που βρίσκονται σε εργοτάξια.
Ο τρόπος που ζωγραφίζει τα γλυπτά του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως εξπρεσιονιστικός. Η διαδικασία του αφορά πάντα την «αναζήτηση της εικόνας» (όπως πχ .ο Jean-Michel Basquiat, ζωγράφιζε πάνω σε προηγούμενο πίνακα από καμβά και διέγραφε λέξεις), παρά τη «δημιουργία της εικόνας» όπως συνέβαινε σε μεγάλο μέρος της δυτικής τέχνης, (όπου ο καλλιτέχνης είχε στο μυαλό του μια εικόνα από την αρχή της δημιουργίας του έργου).
Έμαθε να δημιουργεί τέχνη παρακολουθώντας μαθήματα σχεδίου, ζωγραφικής και γλυπτικής, για πάνω από 20 χρόνια στο New York Studio School, (οπού έχουν διδάξει οι: Philip Guston, Alex Katz, Meyer Schapiro ενώ ο Robert Storr υπήρξε κοσμήτορας). Μεταξύ των διακεκριμένων μαθητών που φοίτησαν στη Σχολή ήταν: η Cecily Brown και ο Christopher Wool. Σπούδασε επίσης στο Παρίσι, στην Academie de la Grande Chaumière, όπου αναδείχθηκαν σπουδαίοι γλύπτες μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι: Louise Bourgeois, Alexander Calder, Alberto Giacometti, Isamu Noguchi, Germaine Richier. Πριν από την επαγγελματική του ενασχόληση με την τέχνη είχε μια επιτυχημένη καριέρα στη Wall Street, (πάντα σε συνάρτηση με την μερική του επιμόρφωση στην τέχνη). Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στο Ντουμπάι, το Μονακό, την Μύκονο, καθώς και ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.
Για έτος 2022, ο Πετρίδης θα παρουσιάσει τη σειρά του «Hellenic Heads» σε συνεργασία με πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς. Η συγκεκριμένη σειρά αποτελείται από γλυπτά κεφαλιών σε φυσικό μέγεθος, εμπνευσμένα από την ελληνική ιστορία. Το κάθε γλυπτό εκπροσωπεί και μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο που ξεκινά από την Κλασική, την Ελληνιστική, την Ελληνική Επανάσταση του 1821, τη Ναζιστική Κατοχή και τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο της δεκαετίας του 1940, και τέλος τη σύγχρονη εποχή. www.petrides.art   ή στο instagram@petrides.art
Το βιβλίο «Γιώργος Πετρίδης: Πρόσφατα έργα, 2019 -2021» διατίθεται δωρεάν σε μορφή PDF στον ιστότοπο του καλλιτέχνη, ενώ μπορείτε να ζητήσετε ένα έντυπο αντίγραφο στο info@petrides.art.).

Νάσος Δάφνης

Ο Νάσος Δάφνης γεννήθηκε το 1914 στις Κροκεές Λακωνίας και απεβίωσε το 2010 στην πόλη Provincetown των ΗΠΑ.
Ο Ελληνοαμερικανός ζωγράφος και γλύπτης, αναγνωρίστηκε για την μαεστρία του στη γεωμετρική αφαίρεση και την εξέλιξή της σε αυτό που έγινε γνωστό ως ζωγραφική με σκληρές ακμές. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, ο Δάφνης ανέπτυξε τη θεωρία του χρωματικού επιπέδου, για να απελευθερώσει το χρώμα από τον περιορισμό της μορφής. Με αυτόν τον τρόπο, χρησιμοποίησε πολλαπλά επίπεδα συμπαγούς χρώματος, για να δημιουργήσει τη ψευδαίσθηση του βάθους, του χώρου και της κίνησης ανάμεσα σε λείες, αδιάλειπτες υφές επιφανειών. Η αλληλεπίδραση της προσεκτικά επιλεγμένης παλέτας και των δυναμικών σχημάτων του Δάφνη, έχει ως αποτέλεσμα μια δονούμενη ενέργεια η οποία κατακλύζεται από την ένταση και επιτρέπει στο χρώμα να είναι το κύριο στοιχείο του έργου, χωρίς τους περιορισμούς της γραμμής ή της μορφής. Η μεγάλη ανταπόκριση στις εκθέσεις του, (συμπεριλαμβανομένης μιας σημαντικής ατομικής έκθεσης με τον Leo Castelli το 1959), κατέστησε τον Δάφνη ως διαχρονικό καλλιτέχνη που παρέμεινε έξω από τις αναγνωρισμένες σχολές ενώ κινήθηκε με ελευθερία μεταξύ των αναδυόμενων στυλ. Το έργο του Δάφνη εκπροσωπήθηκε από τον μακροχρόνιο φίλο και εμβληματικό έμπορο Leo Castelli για σαράντα χρόνια. Ανάμεσα στις σημαντικότερες θεσμικές εκθέσεις περιλαμβάνονται οι: έξι εκδόσεις του Whitney Annual (1959 – 67), 64th Annual American Exhibition στο Art Institute of Chicago (1961) και Geometric Abstraction in America στο Whitney Museum of American Art (1962). Το 1977 έλαβε την περίφημη υποτροφία Guggenheim ενώ αργότερα κέρδισε το Βραβείο του Ιδρύματος Francis J. Greenburger (1986), καθώς και το Βραβείο του Ιδρύματος Pollock-Krasner (1986). Το έργο του συμπεριλαμβάνεται στα εξής Ιδρύματα: Metropolitan Museum of Art, (Νέα Υόρκη), Guggenheim Museum, (Νέα Υόρκη), Whitney Museum of American Art, (Νέα Υόρκη), Museum of Modern Art, (Νέα Υόρκη), Baltimore Museum, (Βαλτιμόρη, Μέριλαντ), Albright-Knox Art Gallery, (Μπάφαλο, Νέα Υόρκη). Στην Ελλάδα έργα του βρίσκονται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Το Estate του Νάσου Δάφνη εκπροσωπείται παγκοσμίως από το 2015 από την Richard Taittinger Gallery, στη Νέα Υόρκη.
Το Estate του Νάσου Δάφνη εκπροσωπεί παγκοσμίως από το 2015 η Richard Taittinger Gallery. Για περισσότερες πληροφορίες: (https://richardtaittinger.com/artist/nassos-daphnis/)

Last modified: 12/12/2021