Η τέχνη λυτρώνει, δίνει νόημα στη ζωή, εξομολογείται ένας σημαντικός συλλέκτης της περιφέρειας…
-
Πότε ξεκινήσατε τη συλλογή σας; Ποιο ήταν το πρώτο σας απόκτημα; Στην οικογένειά σας υπήρχαν συλλέκτες;
Τη συλλογή μου την ξεκίνησα το 1987 με ένα έργο του Σωτήρη Σόρογκα. Θυμάμαι έκλεισα ραντεβού με τον καλλιτέχνη από την Κοζάνη και κατέβηκα στην Αθήνα αποκλειστικά για τον ζωγράφο και επέστρεψα αυθημερόν με το νυχτερινό λεωφορείο του ΚΤΕΛ κρατώντας το πρώτο μου έργο στην αγκαλιά μου επί οκτώ ώρες στα τελευταία καθίσματα τού λεωφορείου. Αξέχαστη βραδιά γεμάτη χαρά και υπερηφάνεια. Η οικογένειά μου όχι μόνο δεν είχε συλλέκτες αλλά μη έχοντας καμία σχέση με την τέχνη αντιμετώπισε την συλλεκτική μου δραστηριότητα πολύ αρνητικά.
-
Ποιο ήταν το κίνητρο που σας έκανε συλλέκτη: Η αγάπη για την τέχνη, το είδατε σαν επένδυση ή ξεκίνησε ως χόμπι;
Σίγουρα η αγάπη για την τέχνη, ποτέ δεν είδα την συλλογή σαν επένδυση. Για μένα η τέχνη είναι εσωτερική ανάγκη, μου δίνει χαρά, ευχαρίστηση, με λυτρώνει από τα άγχη της καθημερινότητας, χωρίς υπερβολή μου δίνει νόημα ζωής και όλα αυτά γιατί οι ιδέες και τα συναισθήματα που εκπέμπει η τέχνη δονούν την σκέψη και το συναίσθημα, προκαλούν την αισθητική συγκίνηση και δίνουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με τον δημιουργό αλλά και με το κοινωνικό περιβάλλον.
-
Ποια είναι η σχέση σας με τους καλλιτέχνες; Αναπτύσσετε σχέση με τον καλλιτέχνη του οποίου το έργο θαυμάζετε ή μένετε σε μια αυστηρά επαγγελματική σχέση;
Για κάθε έργο που αποκτώ θέλω να γνωρίσω τον δημιουργό του, να μάθω την κοσμοθεωρία του, πως σκέπτεται, πως αισθάνεται. Αυτό με βοηθάει να κατανοήσω καλύτερα το έργο του και να αυξήσω την ένταση της αισθητικής συγκίνησης.
-
Πως επιλέγετε το έργο σας: Σας επηρεάζει αν είναι Έλληνες ή ξένοι, άντρες ή γυναίκες, ή αν είναι μαθητές κάποιων, συγκεκριμένων καθηγητών της ΑΣΚΤ;
Δεν επηρεάζομαι από την εθνικότητα ή το φύλο του καλλιτέχνη ή από το δάσκαλο του ζωγράφου. Με ενδιαφέρει μόνο το έργο αυτό καθ’ εαυτό. Αρκεί να δονήσει τον πνευματικό και ψυχικό μου κόσμο.
-
Πώς ενημερώνεστε, Από κάποιον ιστορικό τέχνης – σύμβουλό σας, από τις γκαλερί, από τις μεγάλες foires; Από πού αγοράζετε τα έργα: Από γκαλερί, από τα ατελιέ των ζωγράφων; Με ποια συχνότητα αγοράζετε;
Από περιοδικά, βιβλία, γκαλερίστες αλλά και από φίλους ιστορικούς τέχνης. Η απόκτηση έργου πάντως στηρίζεται κυρίως στο δικό μου προσωπικό κριτήριο και γίνεται από γκαλερί ή από το ατελιέ του ζωγράφου. Όσον αφορά στη συχνότητα αγοράς υπήρξαν εποχές που αγόραζα τέσσερα έως έξι έργα ετησίως.. Τώρα, συνταξιούχος πια, έχω περιορίσει κατά πολύ τις αγορές.
-
Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα ο συλλέκτης έχει τη αξία που το πρέπει ως άνθρωπος που προάγει τον πολιτισμό στη χώρα του; Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος σας στην εικαστική σκηνή: Έχετε επηρεάσει κάποιες τάσεις;
Σε μια χώρα όπου η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν ξέρει τι θα πει πολιτισμός, τι θα πει τέχνη, σε μια χώρα που δεν διδάσκεται και δεν καλλιεργείται η αισθητική παιδεία, δεν έχω την απαίτηση για μια θετική εκτίμηση του ρόλου του συλλέκτη. Ζώντας στην επαρχία, 500 χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα χωρίς καλλιτεχνικό περιβάλλον, χωρίς αίθουσες τέχνης και εικαστικές εκθέσεις, είναι αδύνατον να έχω κάποιον σημαντικό ρόλο στην εικαστική σκηνή ή να επηρεάσω κάποιες τάσεις.
-
Εκτιμάτε ότι οι κρατικοί φορείς του πολιτισμού ενισχύουν το έργο σας;
Όχι βέβαια. Πιστεύω πως το κράτος – όχι πάντα με δική του ευθύνη- δεν έχει γνώση των ιδιωτικών συλλογών στην περιφέρεια. Περίμενα περισσότερες πρωτοβουλίες από την τοπική αυτοδιοίκηση για να αναδειχθεί το κοινωνικό και εθνικό έργο ενός συλλέκτη.
-
Η οικονομική κρίση επηρεάζει τη συλλεκτική σας δραστηριότητα; Πώς χρηματοδοτείτε τη συλλογή σας;
Σαφώς την έχει περιορίσει. Η συλλογή στηρίχτηκε και στηρίζεται σε περικοπή άλλων δαπανών. Πολλές φορές με στερήσεις των απαραίτητων.
-
Ποια είναι η εικόνα του κόσμου για ένα συλλέκτη;
Ενός ανθρώπου ιδιαίτερου, ιδιότροπου, εσωστρεφούς και έξω από τις νόρμες. Αλλά, για να μην αδικήσω όλους, υπάρχουν και ευαίσθητοι άνθρωποι που χαίρονται, θαυμάζουν και επιβραβεύουν τον συλλέκτη.
Last modified: 14/04/2022