Καρολίνα Κρασούλη: «Υπόσχεση». Το βιβλίο ως αντικείμενο και ως τοπίο

Την ατομική έκθεση της Καρολίνας Κρασούλη, «Υπόσχεση», παρουσιάζεται στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση διαρκεί από τις 25 Νοεμβρίου ως τις 23 Ιανουαρίου.
Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της Καρολίνας Κρασούλη στην Ελλάδα. Έχει πραγματοποιήσει άλλες δύο προσωπικές εκθέσεις στη Γαλλία, το 2016 και το 2020. Ο βασικός κορμός της «Υπόσχεσης» αποτελείται από μια σειρά ραμμένους καμβάδες, ζωγραφισμένους με γκέσο και λάδι, σε απαλά, παστέλ χρώματα.

Άτιτλο, 2019. Αναλογική εκτύπωση σε φωτοευαίσθητο χαρτί baryté, 60 x 60εκ
 

Τα έργα αυτά, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, παραπέμπουν σε παράθυρα, πόρτες, βιβλία, διπλωμένες σελίδες και φακέλους. Παρουσιάζονται επίτοιχα, όπως οι συνηθισμένοι πίνακες, αλλά στέκονται εξίσου καλά και στο πάτωμα. Τα περισσότερα έχουν φτιαχτεί τον τελευταίο χρόνο, ειδικά για την έκθεση στο Κέντρο Τεχνών.
Κεντρικό θέμα αυτής της σειράς έργων είναι το βιβλίο ως αντικείμενο και ως τοπίο. Το δίπλωμα του χαρτιού, το ξεφύλλισμα, η αφαιρετικότητα της γλώσσας, ο αναντικατάστατος χώρος του βιβλίου ευρύτερα, από την ξεχωριστή ατμόσφαιρα ενός παλιού βιβλιοπωλείου ή μιας καλής βιβλιοθήκης, τα χειροποίητα προϊόντα ενός χαρτοπωλείου, τα διάφορα είδη αρχειοθέτησης και γραφικής ύλης έως το δωμάτιο και τα πολύτιμα εργαλεία ενός γραφιά (σκέφτεται εδώ κανείς τις χειροποίητες καρτέλες του Roland Barthes, πάνω στις οποίες έγραφε τις ημερολογιακές σημειώσεις του), αποτελούν τον μικρόκοσμο που επιχειρεί να αποδώσει η Κρασούλη στους ραμμένους καμβάδες της.

Άτιτλο, 2020 (λεπτομέρεια) Λάδι, γκέσο και κλωστή σε καμβά, 179 x 75εκ

Τα έργα της Κρασούλη είναι σύνθετα και εξελιγμένα, σοφιστικέ σαν ένα ρούχο υψηλής ραπτικής. Μέσα από μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία που περιλαμβάνει την προετοιμασία του καμβά, τον χρωματισμό του και στη συνέχεια το δίπλωμα, το ράψιμο και το σιδέρωμα, η καλλιτέχνις δημιουργεί ζωγραφικές συνθέσεις που «εκφράζουν αθωότητα του νου», για να θυμηθούμε μια ωραία παρατήρηση της Agnes Martin για τις 30 μεταξοτυπίες της σειράς On a Clear Day (1973).

 

Για την «Υπόσχεση» η Καρολίνα Κρασούλη γράφει: 
Η υπόσχεση είναι κάτι απόλυτα συγκεκριμένο και ταυτόχρονα τυραννικά ασαφές. Ορμώμενη από αυτό το παράδοξο, είναι ικανή να κατοικεί και τους τρεις χρόνους : παρόν, παρελθόν και μέλλον.

Προσπαθώ να κατανοήσω τη σχέση της υπόσχεσης με την κλίμακα. Όταν διπλώνω στα δύο μια σελίδα μοιάζει μεγαλύτερη. Όταν ανοίγω διάπλατα μια βαλίτσα μοιάζει μικρότερη.
Σημειώσεις, προσχέδια, ποιήματα, επιστολές, προσωπικά ημερολόγια φέρουν, μεταξύ άλλων, υποσχέσεις. Σαν αρχεία επιθυμίας, πάντα απειλούνται από μια επικείμενη εξαφάνιση: «Το πνεύμα μιας απώλειας στοιχειώνει τη μικρή μου κάμαρα. Ό,τι πέφτει στο πάτωμα εξαφανίζεται: το πακέτο με τα τσιγάρα, τα παπούτσια, τα ποιήματα, τα ρούχα.» – Αλεχάντρα Πισαρνίκ, Ημερολόγια 1959-1971.
Μια υπόσχεση μπορεί να είναι κρυφή και φανερή. Όταν γυρίζω μια σελίδα σημαίνει ότι αυτό που θέλησα να γράψω τελείωσε, εμφανίστηκε στη γλώσσα κι εξαφανίστηκε στο χαρτί.
Τα τελευταία χρόνια συλλέγω αποκόμματα χαρτιών, φακέλων, κομμάτια κειμένων, χρωμάτων και αντικειμένων. Τα θραύσματα, σαν τις υποσχέσεις, τοποθετούνται ανάμεσα σε ένα άμεσο παρόν, ένα παρελθόν που κάποτε υπήρξε και ένα μέλλον που ίσως πραγματοποιηθεί. Αν δοκιμάσεις να σπάσεις ένα θραύσμα δε θα βρεις τίποτε άλλο πέρα από αυτό που ήδη είναι.

 

Green depths, 2021 (λεπτομέρεια) Ακουαρέλα σε χαρτί, 26 x 36εκ

Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και εικαστικών δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.
Η έκθεση οργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ)

Event Information
Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων: Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, ΜΕΤΡΟ: Μέγαρο Μουσικής
Διάρκεια έκθεσης: 25 Νοεμβρίου  – 23 Ιανουαρίου 2022
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 11.00-19.00, Σάββατο-Κυριακή 10.00-15:00, Δευτέρα κλειστά. Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες:  210 7232604, 210 7224028,  www.opanda.gr
Στον εκθεσιακό χώρο τηρούνται όλα τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα

 

Last modified: 30/11/2021