Οι συνεργασίες παράγουν έργο…
Στη Μπιενάλε Σχολών Καλών Τεχνών της Λάρισας είδαμε συνεργασίες και συναντήσεις πρωτόγνωρες και κυρίως πολλά υποσχόμενες. Καθηγητές από τις τέσσερις σχολές Καλών Τεχνών οργάνωσαν και επιμελήθηκαν από κοινού μια εκδήλωση άψογη. Το ίδιο και η επιτροπή βραβείων που συγκροτήθηκε από τις τρεις επικεφαλής στις κυριότερες πινακοθήκες μας Κ. Γρέγου ΕΜΣΤ, Θ. Μυρσίνογλου ΜΟΜυς, Σ. Τσιάρα, Εθνική Πινακοθήκη. Σημαντική η συμβολή της διοίκησης της Δημοτικής Πινακοθήκης του Μουσείου Κατσίγρα, αλλά πιστεύουμε ότι η εμπειρία και η ικανότητα του καθηγητή της ΑΣΚΤ – ζωγράφου Άγγελου Αντωνόπουλου, που αφιέρωσε πολύ χρόνο και μεράκι, συνέβαλε καθοριστικά στην υλοποίηση μιας επιτυχημένης εικαστικής διοργάνωσης.
Περιμένουμε και η νέα δημοτική αρχή της Λάρισας να συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο για την καθιέρωση της Μπιενάλε στη θεσσαλική πρωτεύουσα. Άλλωστε οι μισοτελειωμένες δουλειές δεν είναι κάτι άγνωστο στον τόπο μας…
Η ψυχή δεν σκέφτεται ποτέ χωρίς εικόνα
Τα παιδιά ανακαλύπτουν την Τέχνη.
Έργο του Γιάννη Αντωνόπουλου. Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας
◊◊◊
Spyros Lytras Forever.
Τα είδαμε στο πωλητήριο του Μουσείου Θεοχαράκη και τα χαρήκαμε.
◊◊◊
Κήνσορες και θεράποντες
Εκατοντάδες καλλιτέχνες, νέοι, παλιοί και καθιερωμένοι εξέθεσαν στη φετινή – επετειακή – Art Athina. Στην αθηναϊκή φουάρ χωράνε όλα τα είδη τέχνης. Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δει περίπου χίλια έργα και δράσεις και να εκτιμήσει. Η τέχνη δεν είναι ομογενοποιημένο προϊόν. Κάποια πράγματα σε άλλους αρέσουν και σε άλλους δεν αρέσουν ή δεν τους εκφράζουν.
Αλλά επειδή κάποιοι «ανήκουν» στο χώρο αυτόνομιμοποιούνται να απαξιώνουν τη δουλειά και τη λαχτάρα εκατοντάδων καλλιτεχνών, με αφορισμούς «τίποτε το εξαιρετικό», «Χωρίς φρεσκάδα», «δεν υπάρχει ελληνική τέχνη», «τι είδαμε και φέτος!». Είναι το σύνδρομο του ποντίφικα.
Με περιήγηση μιας – δύο ωρών να εμφανίζονται ως κήνσορες της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Στις απόλυτες απαντήσεις υπάρχει το άσπρο – μαύρο, υπάρχει όμως και το σωστό – λάθος. Στο σωστό λάθος χρειάζεται μελέτη, έρευνα, τεκμηρίωση. Στο άσπρο – μαύρο απλώς επικρατεί μια αυθαίρετη και εγωιστική διατύπωση ή όπως θα έλεγε κάποιος ψυχαναλυτής: η δικτατορία της άποψης μας.
◊◊◊
Δικαίωση
Στην αρχή των μνημονίων με τις οικονομικές περικοπές πολλών εφημερίδων (μερικές με μεγάλη ιστορία) πρώτο θύμα ήταν τα εικαστικά. Απολύθηκαν συντάκτες του εικαστικού ρεπορτάζ και σταμάτησαν συνεργασίες με κριτικούς και ιστορικούς τέχνης.
Το διαδίκτυο ήρθε ως μια κάποια λύση. Η κρίση βρήκε το Art22.gr στα σπάργανα. Θα βγαίναμε ούτως ή άλλως,.
Μετά από τόσα χρόνια νιώθουμε δικαιωμένοι. Είμαστε το μακροβιότερο ιντερνετικό περιοδικό εικαστικών τεχνών.
Από έρευνα της Rass για την Art Athina προκύπτει ότι το φιλότεχνο κοινό ενημερώνεται κυρίως από το διαδίκτυο. Το ποσοστό της ιντερνετικής ενημέρωσης καλύπτει το 74% και μόνο το 17% από εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση.
◊◊◊
Εβδομάδα Ψηφιακής Μάθησης
«Η τέχνη της τεχνητής νοημοσύνης θα σφετεριστεί την ανθρώπινη καλλιτεχνική φαντασία ή θα εμπνεύσει την καλλιτεχνική εκπαίδευση;» ήταν ένα από τα θέματα της «Εβδομάδας Ψηφιακής Μάθησης της UNESCO» που διοργανώθηκε στο Παρίσι. Καλεσμένος ομιλητής ο Τζέισον Άλεν, ο πρώτος καλλιτέχνης τεχνητής νοημοσύνης που βραβεύτηκε στο Κολοράντο, σε έκθεση εικαστικών τεχνών. Παρουσίαση του έργου εδώ
◊◊◊
Κυριακή Τσουκαλά – El Lissitzky η αναζήτηση του νέου χώρου
Εστιάζοντας στο έργο του σημαντικού Ρώσου καλλιτέχνη – αρχιτέκτονα El Lissitzky η Κυριακή Τσουκαλά, καθηγήτρια της αρχιτεκτονικής σχολής Θεσσαλονίκης, κυκλοφόρησε το νέο της βιβλίο «El Lissitzky. Αναζητώντας το νόημα του νέου χώρου. Η σχέση με τη σύγχρονη αρχιτεκτονική». Εκδόσεις Επίκεντρο.
Όπως σημειώνει η συγγραφέας, «στο πλαίσιο αυτού του πονήματος, αναζητήσαμε τη διαπλοκή κοινωνίας και κτισμένου χώρου σε μία ιστορική επαναστατική περίοδο, σε αυτήν της προλεταριακής επανάστασης του 1917. Και αυτό επειδή θεωρούμε ότι σε μία τέτοια ιστορική φάση ανατροπών και ριζοσπαστικών αλλαγών η διαλογική σχέση κοινωνίας και κατοικημένου χώρου αγγίζει οριακές τιμές εκδιπλώνοντας πολλαπλές πτυχές της συνδιαλλαγής των κοινωνικών πρακτικών, των ιδεολογικο-πολιτικών προβολών και του χώρου. Επιλέξαμε να εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στον El Lissitzky, από τις πλέον χαρακτηριστικές προσωπικότητες, με πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό πειραματικό έργο. Η αναζήτηση του νέου χώρου’ που θα ανταποκρίνονταν στη νέα κοινωνική επαναστατική συνθήκη’ υπήρξε η συνεχής, αδιάλειπτη προσπάθειά του να συμβάλει με την ιδιότητά του στην υλοποίηση των στόχων της επανάστασης. Η διδασκαλία του στη Λαϊκή Σχολή Τέχνης του Vitebsk την περίοδο 1919-1921 στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τον Malevich και των συνομιλιών του με τον Bakhtin, σημάδεψε το πρωτοποριακό έργο του. Στα Prouns και στις μουσειολογικές προτάσεις του μετατρέπει τον χώρο του θεατή σε βιωματικό τόπο πολλαπλών εμπειριών όπου
χώρος-τέχνη-και-θεατής διαπλέκονται και συναποτελούν ένα ενιαίο δυναμικό πεδίο ανολοκλήρωτο, διαρκώς μεταβαλλόμενο.
Το έργο αυτό προσφέρεται σήμερα για δυναμικές αναθεωρήσεις μέσα σε μία προοπτική επαναδιαπραγμάτευσης του κατοικημένου χώρου. Με αναφορές στον Lissitzky, σύγχρονοι αρχιτέκτονες ανατρέπουν ισχύοντες κανόνες και συμβολισμούς καλώντας το υποκείμενο σε μία διαδραστική κατοίκηση του χώρου. Ωστόσο, αυτή η τροπικότητα του απροσδόκητου τεταμένου παιγνιώδους σκηνοθετεί και εμπλέκει αποκλειστικά το ατομικό βίωμα και εξαντλείται στο κλειστό εσωστρεφές περίγραμμα της έκφρασης εαυτού. Αντίθετα, η πειραματική αρχιτεκτονική του Lissitzky, συντονισμένη με την κοινωνική επαναστατική συνθήκη της εποχής του, αναμετράται με τις διαλογικές ποιότητές της στην αλλοτρίωση του υποκειμένου δοκιμάζοντας όχι μία νέα σκηνική αντίληψη αλλά μία νέα κοινωνικο-χωρική διαδραστική συμμετοχική συνθήκη ύπαρξης».
Η Κυριακή Τσουκαλά σπούδασε αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη (1972-74) και στη Γενεύη (1974-78). Έκανε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην κοινωνιολογία και την ψυχολογία του χώρου στο Παρίσι. Εκπόνησε δύο διδακτορικές διατριβές σε θέματα κοινωνικής ψυχολογίας και αρχιτεκτονικής σε πανεπιστήμια της Γαλλίας καθώς και διατριβή επί υφηγεσία στην οργάνωση του χώρου και την πολεοδομία στο Universite Paris X-Nanterre. Σήμερα είναι ομότιμη καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος της ερευνητικής ομάδας Environnement urbain: Processus cognitifs et representations του Πανεπιστημίου Universite Paris X-Nanterre. Εξειδικεύτηκε στη σχέση του παιδιού με το κτισμένο περιβάλλον στην κλίμακα του αρχιτεκτονικού και αστικού χώρου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώθηκαν στις ψυχοκοινωνικές ποιότητες του σχολικού περιβάλλοντος και του ανοικτού δημόσιου χώρου. Τελευταία ασχολείται με την ταυτότητα των νέων μορφών δημόσιου χώρου που χαρακτηρίζουν τις (μετα)πόλεις στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης μέσα από τη μελέτη της συμπεριφοράς των ατόμων.
Έχει συγγράψει τα βιβλία Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική (Παρατηρητής, 2000), L’image de la ville chez l’enfant (Anthropos-Economica, 2001), Παιδική αστική εντοπία (Τυπωθήτω Γ. Δαρδανός, 2005), Les territoires urbains de l’enfant (L’Harmattan, 2007), Εξαστισμός και ταυτότητα (Επίκεντρο, 2009), Ροϊκές χωρογραφίες και εκπαιδευτικές αναστοχαστικές αντιστίξεις (Επίκεντρο, 2014), Fluid Space and Transformational Learning (Routledge, 2016) και Σχέσεις σωμάτων και αρχιτεκτονική (Επίκεντρο, 2023). ΄Εχει επιμεληθεί και συνεπιμεληθεί συλλογικούς τόμους οι οποίοι εκδόθηκαν στην Ελλάδα, τη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία.
Last modified: 01/06/2024