Η ομάδα SCUPA εκθέτει στη Θεσσαλονίκη

Η Myró Gallery φιλοξενεί την έκθεση της ομάδας «SCUPA» στο χώρο του Main Hall. Η «SCUPA» αποτελείται από τους τρείς εικαστικούς, Γαβριήλ Ανδρονικίδη, Νίκο Κουλακιώτη και Σωκράτη Γιοσμά και παρουσιάζουν έργα ζωγραφικής και γλυπτικής. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 23 Ιουλίου 2022.

SCUPA
Από το Sculpture και το Painting. Από την ένωση των αρχικών συλλαβών των δύο λέξεων.
Μια ονομασία και ονοματοδότηση που επέλεξαν οι τρεις δημιουργοί, για να σηματοδοτήσουν την εικαστική τους συνένωση.
Η νέα λέξη, στο ελληνικό της άκουσμα, ηχεί σκωπτική. Σατυρική, περιπαιχτική, κάποτε καυστική και θυμηδική.
Μέσα και κάτω από αυτήν θα αντιμετωπίσουν ο καθένας, αλλά και οι τρεις μαζί, την προσωπική τους εικαστική αντίληψη, διαπραγματευόμενοι το ορατό και το αόρατο, το προφανές και το υπαινικτικό.

Γαβριήλ Ανδρονικίδης

Γαβριήλ Ανδρονικίδης
Αναζήτηση διαχρονικής αρμονίας. Συμπαγείς μορφές, δουλεμένες με τεχνικά άρτιο τρόπο, πνευματικότητα που αναδύεται.
Η πρώτη ύλη μεταμορφώνεται. Το σκληρό ξύλο, προβάλλει μια γοητευτική αντίσταση. Ο Ανδρονικίδης το χειραγωγεί μέσα από μία λεπτή και επίπονη εργασία, εξαντλεί τα όρια των δυνατοτήτων του. Θα επιφέρει τελικά, ισοτέλεια και ακέραια ομορφιά, την δεξιοτεχνική εκμετάλλευση της υφής του.
Η θεματολογία του επικεντρώνεται στην ανθρώπινη μορφή, με αναφορές και έμπνευση αρχαιοελληνική, θρησκευτική ή σύγχρονη. Οι τίτλοι των έργων είναι χαρακτηριστικοί: Ίκαρος, Άτλας, Προφήτης, Πιετά, Δεσμοί…
Η φόρμα τους, ολοένα και πιο αφαιρετική, απομακρύνεται από τα φυσιοκρατικά δεδομένα και στερεότυπα, ενεργοποιώντας την οργανική της υπόσταση – οργανώνεται σε ρέουσες καμπύλες, ανοίγματα, οπές και στροβίλους, εσοχές και εξοχές, και οδηγείται σε μία έξαρση, σε μία υπερρεαλιστική κατάθεση.
Το υλικό, απαλλαγμένο από το περιττό βάρος, ανάλαφρο, ακροβατεί στο χώρο, και αναπτύσσει σε αυτόν και με αυτόν μία νέα δυναμική σχέση.
Το φως συνεπικουρεί. Ρέει πάνω στις επιφάνειες, κινείται προς όλες τις κατευθύνσεις, μειώνει το βάρος, σμιλεύει τον όγκο.
Εικόνες μιας μνήμης που ταξιδεύει στο παρελθόν, αναπλάθει στο παρόν, αλλά ουσιαστικά στοχεύει στο μέλλον.

Νίκος Κουλακιώτης

Νίκος Κουλακιώτης
Έργο πυκνό και αποτελεσματικό. Η μορφή και η υφή.
Στα πρόσωπα μια αναζήτηση αρχετυπικής δήλωσης. Μαύρο περίγραμμα, κόκκινο, ώχρα, εμπειρική αντίληψη του τρισδιάστατου χώρου. Μας υπενθυμίζει την αντίληψη των βυζαντινών καλλιτεχνών για αυτόν.
Ο Κουλακιώτης χειρίζεται τις παραδοσιακές αξίες της ζωγραφικής, τη σχέση της φόρμας με το χρώμα. Στοιχειοθετεί το προσωπικό του δείγμα γραφής, όπου το πρόσωπο, μοναχικό και σχηματοποιημένο, ανάγεται σε αρχέγονο ίχνος γραφής. Περιβάλλεται από χώρο απροσδιόριστο και ασαφή, αποδίδεται με γαιώδεις, λεπτές τονικές διαβαθμίσεις. Αποπνέει ηρεμία, πνευματικότητα. Φέρνει στο νου τοιχογραφία, με φαινομενικά απλή, αλλά έντεχνη σχεδίαση. Φθαρμένη στο χρόνο.
Τα “τοπία” του, και πάλι, συγκερασμός αρχετυπικών στοιχείων μιας πρωτόλειας τέχνης και αναζητήσεων της σύγχρονης. Οι χρωματικοί του τόνοι, η γραμμικότητα των τύπων και η έμφαση στο υλικό, είναι τα στοιχεία που προσδίδουν εσωτερικότητα και ποιητικότητα στο ιδίωμά του.
Τα ανεικονικό, σε πρώτη ανάγνωση σύνολο, είναι τοποθετημένο πάνω σε ένα κρυμμένο, εικονικό θέμα. Σπαράγματα κτιρίων, τείχη και δέντρα, ανασύρονται μέσα από το βάθος. Σύμβολα που γεννούν συνειρμούς σχετικούς με ιστορικές αναφορές, μνήμες και γεγονότα, που ο καλλιτέχνης μελετά σταθερά, και αυτά υπαινίσσεται.
Το υλικό της γραφής του είναι σημαίνον. Επιδιώκει να οικειοποιηθεί πρωτογενή, φυσικά υλικά. Ως στοχαστής του ζωγραφικού μέσου, χρησιμοποιεί τα κονιορτοποιημένα πετρώματα, τον σοβά, τα παλιά μέταλλα. Ζωγραφίζει με ύλη απτή, και αυτή η δράση δίνει στα έργα του μια διαπραγμάτευση πλαστικο-ζωγραφική και μία γλυπτότητα.
Θίγει τη γενικότερη  θεώρηση της ζωγραφικής του καβαλέτου, απεγκλωβίζει τη γραφή του από την ισχύουσα διάταξη, προεκτείνει το μονοδιάστατο αποτέλεσμα, και εν τέλει, παραδίδει ένα έργο  πλούσιο, σε υφή εξωτερική και εσωτερική μεστότητα .

Σωκράτης Γιοσμάς (αρχική εικόνα)
Παραμονή και εμμονή στο πορτρέτο.
Δημοφιλέστατη κατηγορία της ζωγραφικής, ανά τους αιώνες, η προσωπογραφία, διατηρεί πάντα την πολλαπλή της σημασία,που είναι η αναδημιουργία του ειδώλου ενός προτύπου και η μετατροπή της σε καλλιτεχνική εικόνα.
Την εικόνα, ο Σωκράτης Γιοσμάς, δεν την συνδέει με το όνομα του εικονιζόμενου. Την ατομική του υπόσταση, το χώρο και τον χρόνο. Παρά μόνο με την έκφραση και τον ψυχισμό, που εκείνος ανασύρει από το είναι τους, της δίνει υπόσταση, την εκθέτει απέναντί μας, αναμένοντας τη συνέργεια και την εμπλοκή μας.
Και επιδιώκει να αποκαλύψει, με πάθος, εντός του, και στη ζωγραφική επιφάνεια τα πρόσωπα με τέτοια δριμύτητα, ώστε εκείνα μεταμορφωμένα, να κερδίσουν τη δική τους αλήθεια. Οι μορφές του εξελίσσονται σε σύμβολα σε παράταξη και ξετυλίγουν το εύρος των συναισθηματικών τους εκφάνσεων.
Δεν περιγράφει, αλλά υποβάλλει.
Η δύναμη της αφήγησης του, ορίζεται με το χρώμα και τον τρόπο που το χρησιμοποιεί. Η λειτουργία του είναι δομική. Με πινελιές, που άλλοτε είναι ήπιες και συχνότερα, μεστές, αδρές και σχεδόν βίαιες, χτίζει τα πρόσωπά του, με τόνους που κυμαίνονται από τις ήρεμες έως τις σκούρες αποδόσεις μιας εξπρεσιονιστικής αυθαιρεσίας.
Αντανακλά το φως σε σημεία διάσπαρτα και με ένα ανεπαίσθητο στίγμα κόκκινου ή πράσινου, επεμβαίνει καίρια, για να ενεργοποιήσει και να σφραγίσει το σύνολο.
Για να διαμορφώσει εν τέλει, μια αφήγηση που έχει τη θέση της, όχι στο χρονικό, αλλά στο διαχρονικό
Χαρά Θεοχάρους, Ιστορικός τέχνης

Event Information
Myro Gallery, Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, Θεσσαλονίκη
Εγκαίνια: Πέμπτη 14 Ιουλίου, 18.00
Διάρκεια έκθεσης: 14 – 23 Ιουλίου 2022
Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή 17.00 -21.00, και Σάββατο 11.00 – 15.00
Πληροφορίες: www.myro.gr

Last modified: 11/07/2022