Η γυναίκα του σήμερα μέσα από μύθους αιώνων

Εύα Τζιμούρτα
Ιστορικός Τέχνης – Διαπολιτισμική Επικοινωνία

IMGP0088Κεντρικά του Παρισιού, σε μια όμορφη στοά κοντά στην Όπερα, στη gallery espace Cinko έγιναν τα εγκαίνια της έκθεσης «Δήμητρα/Pachamama».
Πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική συνύπαρξη της Ελληνίδας εικαστικού Αναστασίας Ζωής Σουλιώτου και του Περουβιανού φωτογράφου Victorino Flores.
Όπως μαρτυρεί και ο τίτλος, την πηγή έμπνευσης αποτελούν δύο γυναικείες θεότητες προερχόμενες από τους τόπους καταγωγής των δύο καλλιτεχνών.
Η θεά Δήμητρα των αρχαίων Ελλήνων και η θεά Pachamama των Ίνκας, οι οποίες παρότι ανήκουν σε διαφορετικούς πολιτισμούς και ηπείρους, φαίνεται να παρουσιάζουν πολλά κοινά στοιχεία. «Οι δύο αυτές θεές, έχουν τον έλεγχο της ίδιας της γης, έχουν τη δύναμη», όπως μας λέει η ίδια η καλλιτέχνης.

Στους πίνακές της, η Αναστασία Ζωή Σουλιώτου, αποτυπώνει τη γυναικεία δυναμική στους σύγχρονους καιρούς. Φανερώνει μια γυναίκα δραστήρια, και απόλυτα εμπλεκόμενη στο σημερινό γίγνεσθαι. Απομακρυσμένη από τα παραδοσιακά στερεότυπα, παρουσιάζεται σε πρώτο πλάνο αλλά χωρίς να στερείται της γυναικείας της ιδιοσυγκρασίας και πολυπλοκότητας. Όπως υποστηρίζει η καλλιτέχνης, «αποφεύγοντας τα στερεότυπα, θέλαμε να δείξουμε τη γυναίκα του σήμερα, τη γυναίκα εν δράση, η οποία συχνά απέχει από την εικόνα που της δίνουν τα περιοδικά. Η ίδια η γυναίκα μπορεί να πάρει πάρα πολλές μορφές».
jjjjΗ καλλιτέχνης, όπως και σε παλαιότερή της δουλειά ( βλέπε Art22 Αναστασία Ζωή Σουλιώτου: Πύλες των Παρισίων, μία ιστορία του αστικού τοπίου), συνεχίζει να επικεντρώνεται σε παραστάσεις του οικείου αστικού χώρου, όπως το μετρό του Παρισιού, αλλά αυτή τη φορά το συσχετίζει με τη γυναικεία παρουσία η οποία φαίνεται να αποτελεί ζωτικό, θα λέγαμε, κομμάτι του. Απόλυτα εναρμονισμένη με το περιβάλλοντά χώρο, η γυναικεία φιγούρα ασκεί τη δύναμη της και καθιστά απόλυτα αισθητή την παρουσία της.
Ο Περουβιανός φωτογράφος Victorino Flores, επικεντρώνει το έργο του κυρίως σε μεγάλων διαστάσεων πορτρέτα γυναικών, όπου το ήμισυ των προσώπων τους έχει υποστεί ένα είδος μακιγιάζ, σε αντιδιαστολή με το υπόλοιπο ήμισυ. Έτσι ο καλλιτέχνης, με άμεσο τρόπο  αντικρούει την τεχνητή εικόνα με τη φυσική, όπου η τελευταία φαίνεται να κρύβει τελικά και το αληθινό ενδιαφέρον.
plplplpllpΤα έργα των δύο καλλιτεχνών διασταυρώνονται στο χώρο δίνοντας την αίσθηση της αλληλοσυμπλήρωσης. Τα έργα της Ελληνίδας ζωγράφου πλαισιώνονται αρμονικά από τα γυναικεία πορτρέτα του Περουβιανού φωτογράφου, δίνοντας την εντύπωση μια κοινής εξιστόρησης που όμως μας αφορά όλους. Αυτή της γυναίκας τού σήμερα της οποίας η δύναμη και δυναμική μάς φανερώνεται αδιάκοπα μέσα από μύθους αιώνων.
Επίσης ο προσωποποιημένος χαρακτήρας (αντικείμενα και πορτρέτα της ίδιας της καλλιτέχνιδας), κάνουν το σύνολο της έκθεσης ακόμη πιο άμεσο και οικείο για το κοινό, αφήνοντας επίσης μεγάλο περιθώριο ταύτισης στη περίπτωση που είσαι γυναίκα…

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiΗ Αναστασία Ζωή Σουλιώτου είναι εικαστικός ελληνικής καταγωγής. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι και στην Αθήνα.
Έχει πραγματοποιήσει τις ατομικές εκθέσεις Πύλες των Παρισίων (Portes de Paris) στο Maison des Associations στο 11ο διαμέρισμα του Παρισιού (2014),  Τριλογία των Μετρό: Μετρό Παρισιού, Αττικό Μετρό, Μετρό Λονδίνου (Trilogie des Métros : Métro de Paris, Métro d’Athènes et London Tube) στο Ελληνικό Ίδρυμα του Παρισιού (2013), Αθήνα και Λονδίνο: διασταυρώνοντας Μητροπόλεις (Athens & London; intersecting METRO-poleis) στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου (2011) και ΜΕΤΡΟ στο πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Νέας Ιωνίας Βόλου με παράλληλη ψηφιακή έκθεση στις οθόνες σε όλους τους σταθμούς του Αττικού Μετρό (2009).
Έχει, επίσης, εκθέσει τη δουλειά της στο πλαίσιο ομαδικών εκθέσεων, φεστιβάλ και συνεδρίων Τέχνης σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο: Παρίσι, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Αθήνα, Βελιγράδι, Πράγα, Μπουένος Άιρες, Σαγκάη.

 kkkkkk

 

 

 

 

 

Last modified: 28/08/2014