Ξεκίνησε να αγιογραφεί με τους κανόνες της βυζαντινής αγιογραφίας και να ζωγραφίζει μορφές. Με τη μελέτη του σχεδίου και του χρώματος η ζωγράφος Ηλιάνα Κυριακίδου έφθασε στην αφαίρεση που θεωρεί ως ένα αποκαλυπτικό μυστήριο. Η πρόσφατη έκθεση της «Πυρ: Δημιουργία και Καταστροφή» είναι το αποτέλεσμα αυτής της προσωπικής αναζήτησης.
-
Διαβάζουμε, λοιπόν, ότι τα έργα που βλέπουμε αυτή την περίοδο είναι ένας σταθμός στην πορεία σας που ξεκίνησε από την παραστατική ζωγραφική, περάσατε στην αγιογραφία και τώρα σε μια μορφή αφαίρεσης. Τα ίχνη της αγιογραφίας είναι φανερά, πιστεύετε ότι η πνευματικότητα αυτής της βυζαντινής τέχνης φθάνει στο θεατή;
Η πνευματικότητα της βυζαντινής τέχνης σίγουρα φθάνει στο θεατή διότι η ίδια κατοικεί μέσα του, είτε ο ίδιος το αντιλαμβάνεται είτε όχι. Οι θεατές έχουν μεγαλώσει σε έναν πολιτισμό που φέρει την παράδοση της βυζαντινής τέχνης. Ο θεατής απομονώνοντας το κάθε έργο και παρατηρώντας το γίνεται μέτοχός του.
-
Όπως έλεγε και ο Ρουμπλιόφ ο θεατής αντιμέτωπος με το έργο βιώνει μια θρησκευτική επιφοίτηση. Εσείς βλέπετε στα έργα μια τέτοια δύναμη; Την επιδιώξατε;
Μπροστά στα έργα ο θεατής βιώνει το Υψηλό, λόγω του ότι τα έργα έχουν βαθιές θεολογικές προεκτάσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε αναφερόμενοι στο Υψηλό το οποίο σχετίζεται άμεσα με τη πνευματική αφύπνιση, ότι οι θεατές αναβιώνουν πνευματικά συναισθήματα. Τα έργα νομίζω έχουν μια ενέργεια μια δύναμη που προέκυψε και δεν την επιδίωξα, έγινε ασυνείδητα ίσως γιατί με αφορά, τη βίωνα η ίδια την διάρκεια της δημιουργίας αλλά και ως θεατής, οπότε πιστεύω βαθύτατα ότι αυτό μεταδίδεται και στο θεατή.
-
Μιλήστε μας για τα φωτεινά και σκούρα χρώματα που διατρέχουν τη δουλειά σας
Αυτό που χαρακτηρίζει τα σκούρα χρώματα είναι η απόκοσμη ένταση, και η διαδικασία της εσωτερικής κάθαρσης που φτάνει στα ανοιχτόχρωμα με την υπερβατική φωτεινότητα. Αυτό φέρει σαν αποτέλεσμα την άγνοια σε γνώση και το πάθος στην Ανάσταση.
-
Οι άνθρωποι ελκύονται από ορισμένα χρώματα που μεταφέρουν ιδιαίτερα συναισθήματα πόσο οι επισκέπτες της τωρινής σας έκθεσης αντιδρούν
Η αλήθεια είναι ότι το κόκκινο κατακλύζει το χώρο καθώς και τους διάφορους συμβολισμούς του, οι άνθρωποι που επισκέφτηκαν την έκθεση κλήθηκαν να αντιληφθούν τόσο την ευρεία γκάμα του κόκκινου όσο και την ιδιομορφία της κάθε σύνθεσης, μπαίνοντας μέσα σε αυτό το χώρο χρόνο χάνοντας την αίσθηση της πραγματικότητας ταξιδεύοντας ο καθένας στο δικό του σύμπαν.
-
Σε μερικά έργα διακρίνουμε φιγούρες – κάποιες αδιόρατες μορφές θα λέγαμε- σαν να αποζητούν την επαφή με τον θεατή. Υπάρχουν κρυμμένα μηνύματα πίσω από αυτό τον χρωματικό καταιγισμό;
Αυτό που χαρακτηρίζει τα έργα είναι η λανθάνουσα παραστατικότητα, ο καθένας μπορεί να δώσει τη δική του ερμηνεία παρατηρώντας τα και αυτό είναι που επιδίωξα για αυτό και δεν έδωσα τίτλους στα έργα, η αφαίρεση από μόνη της δίνει διαφορετικές ερμηνείες. Αυτό που θα μπορούσα να αποκαλύψω είναι η προσπάθεια – πάλη -που δίνει ο άνθρωπος για την αναγνώριση του φωτός μέσα από δύσκολες διαδικασίες που είναι αναπόφευκτες για τον εσώτερο χώρο του ανθρώπου.
-
Πώς από την αγιογραφία επιλέξατε την αφαίρεση;
Από μικρή ηλικία άρχισα να αγιογραφώ με έναν δικό μου τρόπο ακολουθώντας τους κανόνες της βυζαντινής αγιογραφίας, ενώ παράλληλα ζωγράφιζα μορφές. Αργότερα στην ΑΣΚΤ ασχολήθηκα εντατικά με το μοντέλο και τους χώρους ως πρόκληση για την μελέτη του σχεδίου και του χρώματος, τα οποία μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα άρχισα να αποδομώ, φτάνοντας στο αποτέλεσμα της αφαίρεσης. Η αφαίρεση πάντα μου κέντριζε το ενδιαφέρον το θεωρούσα ως ένα αποκαλυπτικό μυστήριο το οποίο το δούλευα μέσα μου και στη πορεία εκδηλώθηκε στον καμβά.
-
Ποιες βλέπετε ως μελλοντικές επιλογές στη δουλειά σας;
Καλή ερώτηση, σίγουρα σε αυτό συμβάλλει το πνευματικό υπόβαθρο που θα έχω κατακτήσει ώστε να είναι η εξέλιξη της πορείας της δουλειάς μου και να αποτυπωθεί στα μελλοντικά έργα μου. Κατά τον ίδιο τρόπο άλλωστε δούλευα σε όλη την πορεία μου.
Last modified: 06/07/2022