Στο δυτικό κόσμο ολοένα και περισσότεροι ιστορικοί της τέχνης ασχολούνται με τη μεθοδολογία της επιστήμης τους, τάση που έχει τις απαρχές της στους σημαντικούς ιστορικούς της τέχνης του φιλοσοφικού-εξηγητικού ερμηνευτικού συστήματος των αρχών του 20ου αι. Νεότερες και σύγχρονες μελέτες καταδεικνύουν εγχειρήματα καταγραφής αφηγημάτων για την ιστορία της ιστορίας της τέχνης, ανθολόγησης θεωρητικών και μεθοδολογικών κειμένων με κριτικούς σχολιασμούς, ή και αναλύσεων των μεθόδων του μοντέρνου και μεταμοντέρνου παραδείγματος, στο πλαίσιο των οποίων η καταγραφή της ιστορίας της τέχνης ακολούθησε εντελώς διαφορετικές μεθόδους.
Το βιβλίο της Ελένης Γέμτου «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – Μια επιστημολογική θεώρηση» (που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες σε δεύτερη έκδοση) απευθύνεται κυρίως στους σπουδαστές των τεχνοϊστορικών κατευθύνσεων που ολοκληρώνοντας τις προπτυχιακές τους σπουδές έχουν ελάχιστη εξοικείωση με επιστημολογικά θέματα του γνωστικού τους πεδίου: έχει σκοπό να συμβάλει στην κατανόηση των δομών, των σκοπών και των μεθόδων της επιστήμης της ιστορίας της τέχνης
Στον πρόλογο του βιβλίου η συγγραφέας, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο τμήμα ιστορίας και φιλοσοφίας του ΕΚΠΑ, σημειώνει «… Η μελέτη της ιστορίας της τέχνης ως επιστήμης με έμφαση στη μεθοδολογία της είναι περιορισμένη. Οι σπουδαστές εξοικειώνονται με το αντικείμενο της επιστήμης της ιστορίας της τέχνης που είναι η εξέλιξη της τέχνης στον χρόνο και η ερμηνεία των καλλιτεχνικών έργων, χρησιμοποιώντας καθιερωμένες πρακτικές ανάλυσης, τις οποίες ωστόσο δεν είναι πάντα σε θέση να συνδέσουν με τις θεμελιώδεις θεωρίες και μεθόδους, από τις οποίες έχουν προκύψει….
…Το βιβλίο αποτελείται από τρία μέρη. Τα δύο πρώτα εμπεριέχουν ανάλυση των δύο μεγάλων μεθοδολογικών συστημάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί στην ιστοριογραφία της τέχνης από την αρχαιότητα έως σήμερα, του τεχνοϊστορικού αφηγήματος και των φιλοσοφικών-εξηγητικών θεωριών και μεθόδων. Στο τρίτο μέρος ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να εντρυφήσει σε θεμελιώδη προβλήματα που προκύπτουν κατά τη μελέτη της ιστορίας της τέχνης…»
Η Ελένη Γέμτου γεννήθηκε το 1968 και αποφοίτησε από τη Σχολή το 1986. Πήρε το πτυχίο της και το 1993 το ΜΑ από το τμήμα Κλασικής Αρχαιολογίας του Ludwig Maximilian Universität Μονάχου. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή με αντικείμενο την Ιστορία της Τέχνης στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ και απέκτησε το διδακτορικό της το 2001.
Εξελέγη Επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Έχει εργαστεί σε μουσεία, εκπαιδευτικούς οργανισμούς, ενώ υπήρξε για πολλά χρόνια υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του οίκου δημοπρασιών Christies στην Αθήνα. Από το 2005 διδάσκει στο ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ) του ΕΚΠΑ, αρχικά ως λέκτορας και στη συνέχεια ως επίκουρη καθηγήτρια. Αντικείμενο της είναι η Ιστορία της Τέχνης με έμφαση στη σχέση Τέχνης και Επιστήμης, αλλά και η μεθοδολογία της Ιστοριογραφίας της Τέχνης. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Επίσης, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
Ιστορία της Τέχνης,
Μια επιστημολογική θεώρηση
ISBN 9786182041048
Έτος έκδοσης: 2022
Σελίδες: 320
Τιμή: 16,20 €
Last modified: 31/03/2022