Γράφει η
Εύα Κέκου, Ιστορικός Τέχνης
Με τίτλο «Αρρηφόροι» ο Γιώργος Τσόπανος παρουσίασε τη νέα του ατομική έκθεση τον περασμένο Σεπτέμβριο στη γκαλερί Έρση. Οι αρρηφόροι ήταν οι φέροντες τα μυστικά κατά το τελετουργικό «Ερσηφόρια» που γιορτάζονταν στην Αθήνα προς τιμήν της Αθηνάς κατά το μήνα Σκιροφοριώνα (24 Μαΐου – 22 Ιουνίου). Τα έργα σχεδιασμένα με πενάκι και ινδική μελάνη «αναπαριστούν ένα μακάβριο σύμπαν που βρίθει συμβολισμών και μυστικισμού».
-
Από που αντλείς τα θέματα την έμπνευσή σου και ποια ήταν τα ερεθίσματά σου για τη δημιουργία της έκθεσης σου που είδαμε στη γκαλερί της Έρσης
Η έμπνευση βασίζεται σε πολλούς παράγοντες. Από τη μια μεριά είναι οι επιρροές από βιβλία, κόμικ, μουσική, ταινίες και ούτω καθεξής από την άλλη είναι η ενασχόληση μου και το ενδιαφέρον ανθρωπολογικά της σχέσης ανθρώπου/θρησκείας στον δυτικό πολιτισμό, η ιστορία της μαγείας στις χώρες της Ευρώπης και πως αυτή καταπολεμήθηκε από το τους «εκπροσώπους» του χριστιανισμού για τη δημιουργία μιας ενάρετης κοινωνίας. Με βάση αυτή την ιδέα ένα κομμάτι των σχεδίων είναι ένα σχόλιο στη σημερινή κοινωνία και στα ιδανικά της περνώντας όμως μέσα από την ιστορία των πολιτισμών και των θρησκειών που πέρασαν μέσα στους αιώνες.
-
Με ποιο τρόπο τα ζωομορφικά στοιχεία στον άνθρωπο στη δουλειά σου συνδέονται με την επικαιρότητα και τα θέματα της εποχής μας.
Η χρήση ζωομορφικών στοιχείων είναι κάτι που πάντα έβρισκα πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο. Οι βασικές πρακτικές των ισχυρών στους κόλπους μια κοινωνίας δεν έχουν αλλάξει σχεδόν καθόλου. Διαβάζοντας κανείς για παράδειγμα το «Νεκρές ψυχές» του Γκογκόλ αντιλαμβάνεται από τις πρώτες γραμμές πόσο γνώριμοι είναι οι χαρακτήρες και στην εποχή μας. Αν γνωρίσει κάποιος το έργο του Jean Ignace Isidore Gérard Grandville (1803-1847) για παράδειγμα μπορεί να καταλάβει πόσο επίκαιρο είναι ακόμα και πως οι ζωόμορφοι χαρακτήρες ταιριάζουν απόλυτα σε κάθε αναπαράσταση.
-
Πως ο Μύθος με τη συμβατική αλλά και την ευρύτερη έννοια τροφοδοτεί τη δουλειά σου
Σε μια συσχέτιση των δυο παραπάνω απαντήσεων μου, η μυθολογία είναι για μένα ένα μέσο για να σχολιάσω τα θέματα της εποχής αλλά και τα ιδανικά του σύγχρονου δυτικού ανθρώπου. Επίσης υπάρχει σπουδαίο υλικό για παραλληλισμούς θεών, θεανθρώπων και τελετών ή συμβάντων με χαρακτήρες εμπνευσμένους από το σήμερα. Εξού και η ονομασία της έκθεσης «Αρρηφόροι» εμπνευσμένη από τα Ερσηφόρια.
-
Ας αναφερθεί σε ένα περιστατικό από τη παρούσα έκθεση στο Κολωνάκι
Στα εγκαίνια ήρθε να μου μιλήσει ένας κύριος μεγάλης ηλικίας και με ευχαρίστησε γιατί του χάρισα ένα όμορφο απόγευμα, το οποίο το βρήκα πολύ όμορφο. Αφού μιλήσαμε λίγο φεύγοντας με ρώτησε αν ασχολούμαι με τη γιόγκα. Του απάντησα αρνητικά άλλα νομίζω πως καταλαβαίνω γιατί θα μπορούσα.
-
Ποιες ήταν οι αντιδράσεις και το feedback του κοινού
Πολύ θετικές. Ο κόσμος μου μίλησε με ενθουσιασμό για τα έργα και τη δουλεία μου. Επίσης ήταν η πρώτη φορά που έδειχνα δουλεία μου με χρώμα και νομίζω πως τα περισσότερα σχόλια ήταν για αυτήν.
-
Με ποιο τρόπο η έκθεση αυτή ήταν διαφορετική εν μέσω πανδημίας και γιατί είναι ( αν αυτό συμβαίνει βέβαια και συμφωνείς ) η τέχνη αναγκαία όσο ποτέ
άλλοτε;
Από τα μέτρα λόγο της πανδημίας μέσα στη γκαλερί έως τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων όλα κάναν την έκθεση διαφορετική. Η έκθεση αρχικά είχε σχεδιαστεί να γίνει τον Μάιο του 2020 άλλα λόγο πανδημίας μεταφέρθηκε για Σεπτέμβριο και παρόλο που ήταν γνωστές οι δυσκολίες καταφέραμε με την βοήθεια βέβαια πολλών φίλων και της γκαλερί να στηθεί μια ολοκληρωμένη έκθεση σε όλα τα επίπεδα. Είναι μια περίοδος που πιστεύω ο κόσμος θέλει και έχει ανάγκη να είναι κοντά στη τέχνη, να δει καινούργιες εικόνες και ιδέες, ειδικά μετά το μεγάλο διάστημα εγκλεισμού κατά την άνοιξη που μας πέρασε.
-
Ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον;
Περισσότερη δουλειά, νέες συνεργασίες και μια καινούργια έκθεση.
Last modified: 05/01/2021