Γιώργος Ρόρρης: Η καλλιτεχνική του εξέλιξη μέσα από τρεις ενότητες

«Η ευγένεια του απέριττου» στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου                                                                      

Μια μακροχρόνια και συγκινητική ιστορία συνδέει τον Γιώργο Ρόρρη με το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή εδώ και πάνω από 35 χρόνια. Ο Βασίλης Γουλανδρής, με τη συμβολή του Παναγιώτη Τέτση και του Δημήτρη Παπαστάμου, διέκρινε ήδη από το 1986, ενώ ο Ρόρρης ήταν μόλις 23 ετών, το ταλέντο του νεαρού ζωγράφου. Του έδωσε την ευκαιρία να εκθέσει για πρώτη φορά, εκείνη τη χρονιά, στη Νέα Πτέρυγα του μουσείου της Άνδρου.

Βασίλης και Ελίζας Γουλανδρή

Πορτραίτο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 2017-2018

Υπήρξε από τους πρώτους συλλέκτες έργων του, αγοράζοντας εμβληματικές δημιουργίες όπως ο Καισαρίων και η Μεγάλη σπουδή στο κόκκινο του καδμίου. Τον ενθάρρυνε επίσης να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι, δίνοντάς του την ευκαιρία να υλοποιήσει τον διακαή πόθο του χάρη σε μια υποτροφία-θεσμό που μόλις είχε καθιερώσει το Ίδρυμα.
Ο βαθύς δεσμός που συνέδεε τον Ρόρρη με το ζεύγος Γουλανδρή συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο του Βασίλη, το 1994, και της Ελίζας, το 2000.

Γυναίκα ξαπλωμένη στο χώμα, 2018. Λάδι σε καμβά 60×65,5 εκ. Συλλογή Μπάμπη Ηλιόπουλου

Το 2017 πλησιάζοντας ο καιρός να ανοίξει το μουσείο της Αθήνας, ανατέθηκε, όπως ήταν επόμενο, στον Ρόρρη η μεγάλη ευθύνη να φιλοτεχνήσει μια προσωπογραφία του ζεύγους. Επτά μήνες χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτής της συναρπαστικής πρόκλησης. Χάρη στην οξυδέρκεια του βλέμματός του, η προσωπογραφία αυτή δεν αποτέλεσε μόνο απότιση φόρου τιμής στους δύο ανθρώπους που επί τόσα χρόνια θεωρούσε Μαικήνες του. Εξελίχθηκε σε μια σύνθεση των επιρροών του από όλους τους δασκάλους που τον ενέπνευσαν στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας.

Κοτετσόσυρμα (1992 – 93). Λάδι σε καμβά, 190×250. Συλλογή ejv analytics inc. Montreal, Quebec, Canada

Για φέτος  η έκθεση θεσμός που παρουσιάζει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου φιλοξενεί μια αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο Γιώργο Ρόρρη. Η έκθεση με «τίτλο Γιώργος Ρόρρης, Η ευγένεια του απέριττου» ακολουθεί μια αναδρομική προσέγγιση του έργου του καλλιτέχνη. Περιλαμβάνοντας σχεδόν 60 πίνακες και σχέδια, επιχειρεί να ανιχνεύσει την καλλιτεχνική του εξέλιξη μέσα από τρεις ενότητες. Οι διαχωρισμοί μεταξύ αυτών των ενοτήτων δεν είναι ευδιάκριτοι. Ο θεατής περιφέρεται ανάμεσα στα έργα προσπαθώντας να εντοπίσει ομοιότητες με γνωστά του πρόσωπα με τον αυθορμητισμό και την άνεση ενός παιδιού.

Σκυμμένη γυναίκα, 2008. Λάδι σε καμβά, 40×55,5 εκ. Συλλογή Χ.Γ. Κουσούλη

Συλλέκτες και πολιτιστικοί οργανισμοί αποδέχτηκαν την πρόσκληση του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν τα πιο σημαντικά έργα του ζωγράφου, από τα πρώτα του βήματα έως σήμερα.
Η συμβολή του Γιώργου Ρόρρη στην ετοιμασία της έκθεσης υπήρξε καθοριστική. Η βοήθειά του στην επιλογή των έργων, οι κατευθύνσεις του σχετικά με τη σκηνογραφία και το στήσιμο των πινάκων, οι συνεντεύξεις που παραχώρησε για τη σύνταξη του «Χρονολόγιου» της συνοδευτικής έκδοσης δίνουν την ευκαιρία στο θεατή να καταδυθεί ακόμη πιο απολαυστικά στη δουλειά του.

Αυτοπροσωπογραφία 2020 – 2021. Λάδι σε καμβά, 164×164 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Τη σκηνογραφία της έκθεσης επιμελήθηκαν ο Ανδρέας Γεωργιάδης και η Παρασκευή Γερολυμάτου από τη Μικρή Άρκτο. Η έκθεση συνοδεύεται από τρίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά), που ετοίμασε η επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Κουτσομάλλη – Μορώ.
— Αρχική εικόνα: Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης δίπλα στο έργο του Πορτραίτο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

 

Event Information
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος, Οδός Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή
Διάρκεια έκθεσης: 4 Ιουλίου – 3 Οκτωβρίου 2021
Πληροφορίες: Τηλ. 22820 22444 fax F 22820 22490 info@goulandris.gr

 

 

 

Last modified: 28/06/2021