«Ένα έργο τέχνης είναι μονάχα η αρχή για έναν διάλογο. Ο καλλιτέχνης για μένα είναι ο εισηγητής ενός θέματος. Πολλές φορές, ζητάμε να πάρουμε άμεσες απαντήσεις από ένα έργο τέχνης. Πιστεύω ότι ο καθένας έχει τις απαντήσεις μέσα του».
Στα πρώτα χρόνια μας γεννώνται και μεστώνουν μέσα μας, όλα εκείνα που μας φέρνουν πιο κοντά στην αιτία της ύπαρξης μας. Όλα υπάρχουν και τελειώνουν σε μία τέλεια αρμονία∙ Επιζούν στον εκκωφαντικό παλμό της ιερής Δημιουργίας. Ο καλλιτέχνης, αλήθεια, για σένα, γεννάται ή γίνεται;
Νομίζω ότι δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε με καθολικό τρόπο ότι ισχύει ένα από τα δύο. Πώς μπορούμε να πούμε ότι κάποιος γεννήθηκε καλλιτέχνης, όταν γνωρίζουμε ότι στη ζωή τίποτα δεν είναι στατικό; Η γέννηση είναι μια αέναη διαδικασία. Κάθε στιγμή, κάτι καινούργιο έρχεται και κάτι παλιό φεύγει∙ ο θάνατος φέρνει μια νέα ζωή. Ο καλλιτέχνης για μένα γεννιέται κάθε μέρα, κάθε στιγμή σπάει τα φράγματα που τον κρατάνε δέσμιο του εαυτού του και γίνεται κήρυκας της συμπαντικής αρμονίας. Το να είσαι καλλιτέχνης απαιτεί σκληρή εργασία, πολλές στιγμές εσωτερικής πάλης και διάθεση να θέλεις να αλλάξεις. Αν δεν έχεις αυτά τα στοιχεία σίγουρα θα απογοητευτείς.
Μεγάλωσα κάτω από το Αττικό φως και από μικρός μαγεύτηκα από τη γλυπτική των προγόνων μας. Όταν έχεις τέτοιους δασκάλους στον τόπο σου, πώς μπορείς να λοξοδρομήσεις; Ακόμα και σήμερα όταν έχω «κολλήσει», θα πάω σε ένα μουσείο να συνομιλήσω με ένα γλυπτό. Πάντα θα βρεθεί μια λύση. Οι αρχαίοι δάσκαλοι μας είχαν πιο επαναστατική σκέψη από εμάς και χαίρομαι να τους ακούω. Ένας άλλος λόγος που επέλεξα τη γλυπτική είναι η δυνατότητα που σου δίνει να γνωρίσεις σε βάθος πολλά υλικά.
Μαρμάρινα γλυπτά, καθώς και μεταλλικά, μεικτές τεχνικές και installations. Αλήθεια, η «ιδέα» επιλέγει το «υλικό» με το οποίο θα «ντυθεί»; Ποιό υλικό είναι το αγαπημένο σου, εάν μπορείς να διαλέξεις, και γιατί;
Στο έργο μου κυρίαρχο λόγο έχει η ιδέα, αυτή με οδηγεί στο να επιλέξω το υλικό. Η δυναμική του εκάστοτε υλικού άλλωστε είναι αυτή που οδηγεί το θεατή στην αρχική σύλληψη της ιδέας. Όπως είναι εμφανές στη δουλειά μου, έχω μια ιδιαίτερη αγάπη για το μέταλλο και το μάρμαρο, το καθένα για διαφορετικούς λόγους. Το μέταλλο, όντας πιο κατασκευαστικό υλικό, μου δίνει τη δυνατότητα να εκφράζομαι πιο ελεύθερα αφού μπορώ να προσθέτω και να αφαιρώ μέχρι να φτάσω στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Το μάρμαρο εν αντιθέσει, για να εργαστείς επάνω του, απαιτεί απόλυτη αυτοσυγκέντρωση και υπομονή. Το λάθος δεν συγχωρείται. Το μάρμαρο σε μαθαίνει να σέβεσαι αυτόν που έχεις απέναντι σου. Όλα τα υλικά πάντως μπορούν να μεταλλάξουν την αρχική ιδέα και έτσι σκόπιμα τα αφήνω να αναπνέουν όταν εργάζομαι.
Ποιά είναι η κύρια θεματολογία των έργων σου;
Η θεματολογία της εργασίας μου πηγάζει από τα εκάστοτε ερεθίσματα που λαμβάνω από τον έξω κόσμο. Για μένα το έργο του καλλιτέχνη πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στο θεατή να προβληματιστεί, να αγγίζει την καθημερινότητα του, να θέτει ερωτήματα. Ένα έργο τέχνης είναι μονάχα η αρχή για έναν διάλογο. Ο καλλιτέχνης για μένα είναι ο εισηγητής ενός θέματος. Πολλές φορές ζητάμε να πάρουμε άμεσες απαντήσεις από ένα έργο τέχνης. Πιστεύω ότι ο καθένας έχει τις απαντήσεις μέσα του. Δουλειά του καλλιτέχνη είναι να τις φέρει στην επιφάνεια. Γι’ αυτόν το σκοπό, ένα έργο τέχνης θα πρέπει να έχει πολλές αναγνώσεις.
Το έργο σου, σε μία συνολική θεώρηση, συχνά ορισμένο σε μία ρεαλιστική αναγωγή ή σε έναν επιδέξια κατασκευασμένο σουρεαλιστικό τόπο φαντασίας, αγκαλιάζει, ανασαίνει, θα έλεγα, έναν βαθύ, σκοτεινό ρομαντισμό. Σε ενδιαφέρει προσωπικά η δημιουργία ατμόσφαιρας στα γλυπτά σου ή απλά αυτό προκύπτει ως αποτέλεσμα της διαδικασίας;
Είναι αλήθεια ότι κάποια από τα έργα μου είναι σκοτεινά. Προσπαθώ να είμαι όσο πιο ειλικρινής γίνεται απέναντι στον εαυτό μου και τους γύρω μου. Δεν θα ωραιοποιήσω κάτι για να κάνω εμένα ή το διπλανό μου να αισθανθεί όμορφα. Στη γλυπτική μου προσπαθώ να κατανοήσω την δισυπόστατη φύση του ανθρώπου. Βλέπω ότι μέσα μας υπάρχει το φως και το σκοτάδι. Το πρώτο βήμα είναι η γνώση της ολότητας μας. Μετά τη συνειδητοποίηση αυτή έρχεται η στιγμή να πάρεις θέση. Ποιόν να ταΐσω τον άγγελο ή το κτήνος που έχω μέσα μου; Η απάντηση έρχεται εύκολα στα χείλη, είναι πολύ δύσκολο όμως να γίνει πράξη. Έχω παρατηρήσει ότι τα έργα μου σοκάρουν αυτούς που δεν θέλουν να έρθουν σε επαφή με αυτό που έχουν μέσα τους.
Υπάρχουν έργα σου τα οποία έχεις ξεχωρίσει; Πόσο εύκολο είναι να τα αποχωρίζεσαι εφόσον κάποιος θελήσει να τα αποκτήσει;
Τα έργα μου τα αντιμετωπίζω σαν παιδιά μου. Γεννιούνται στο εργαστήριο και είμαι ευγνώμων που συμμετέχω σε αυτήν τη δημιουργία, αλλά θα ήταν εγωιστικό από μέρους μου να τα εγκλωβίσω εκεί. Κάθε έργο μου θα πάρει το δικό του δρόμο αργά ή γρήγορα και χαίρομαι όταν βρίσκεται ένας άνθρωπος που θα τα αγαπήσει όσο τα αγάπησα και εγώ. Υπάρχουν βέβαια και οι εξαιρέσεις. Είναι μερικά έργα που δεν τα αποχωρίζομαι, γιατί μου θυμίζουν πού ήμουν όταν τα δημιούργησα και ακόμα περισσότερο γιατί μου δείχνουν το δρόμο που θέλω να ακολουθήσω. Δύο από αυτά είναι το «Δάκρυ Δελφινιού» και το «Όλα για τα λεφτά». Και τα δύο έφυγαν από εμένα και ξαναγύρισαν κοντά μου.
Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θέλεις να περάσεις μέσα από το έργο σου;
Μέσα από κάθε έργο μου εξελίσσομαι και εγώ ο ίδιος. Σαν άνθρωπος είμαι πολύ ανοιχτός και επιζητώ – μέσω της Τέχνης – να έρθω σε επαφή με τους συνανθρώπους μου. Πιστεύω ότι ο σκοπός της Τέχνης είναι να μας «ανοίξει». Ο διάλογος, το μοίρασμα του εαυτού μας με τους γύρω μας είναι το μήνυμα που θέλω να δίνει κάθε έργο τέχνης στην κοινωνία.
Ο Γιάννης Μπρούζος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1977. Διδάσκεται σχέδιο και στοιχεία γλυπτικής δίπλα στον γλύπτη Μ.Βούτο. Τo 2001 αρχίζει να ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων. Παράλληλα εργάζεται ως interior designer δημιουργώντας γλυπτικούς χώρους. Το 2002 εισάγεται στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας – τομέας Γλυπτικής με καθηγητή τον Θεόδωρο Παπαγιάννη, απ’όπου και αποφοιτεί με Άριστα. Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις στην Τήνο, την Κόρινθο και την Αθήνα, ενώ έχει συμμετάσχει σε πάνω από είκοσι ομαδικές. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Official site http://yiannisbrouzos.wix.com/oannes
Last modified: 18/05/2018