Γεννήθηκε το 1922 στην Πάρο
Σπουδές: Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ζωγραφική με δάσκαλους τους Ουμπέρτο Αργυρό και Κώστα Παρθένη, και χαρακτική (1942-1947) με δάσκαλο το Γιάννη Κεφαλληνό Υπότροφος συνέχισε, τις σπουδές του στο Παρίσι, στην Ecole dew Beaux-Arts. Σπούδασε ζωγραφική κοντά στους R. Cami, J.-E. Bersier και H. G. Adam (1951-1952) και στο College Technique Estienne χαρακτική, με δάσκαλους τους G. L. Prost και R. Cottet (1958-1961), όπου και σπούδασε την τέχνη του βιβλίου και ιδιαίτερα στη χάραξη γραμματοσήμων.
Από τα φοιτητικά του χρόνια ανέπτυξε πλούσια αντιστασιακή δράση στα χρόνια της Κατοχής.
Τον ενέπνευσε η αγάπη για τον άνθρωπο και τη φύση, αγάπη που εκφράσθηκε με δύναμη αισθημάτων και απαράμιλλη τεχνική στο έργο του. Οι αφίσες, τα εξώφυλλα των βιβλίων του και τα χαρακτικά του κυκλοφόρησαν σε όλο τον κόσμο: Έργα του για τα δεινά του λαού μας αλλά και για τον αγώνα του, για τις πανανθρώπινες αξίες και την ομορφιά, έργα ενάντια στον φασισμό, ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ, έργα για την ειρήνη. Συνεργάσθηκε με ποιητές στην εικονογράφηση σημαντικών ποιητικών συλλογών.
Διακρίθηκε σε «Διεθνή Διαγωνισμό της Λειψίας» για την επιμέλεια Βιβλίου με ποίηση του Nerunda, όπως και στο χαρακτικό λεύκωμα «Σοφοκλής» που εκδόθηκε στη Γαλλία κ.α. Χάραξε σειρά γραμματοσήμων, επιμελήθηκε, εικονογράφησε και σχεδίασε πληθώρα εξώφυλλων πολλών βιβλίων, με πολλά ένθετα χαρακτικά του. Εικονογράφησε με τη χαρακτική του μεγάλους ποιητές με τελευταίο του έργο τις Ωδές του Ανδρέα Κάλβου. Ως ζωγράφος έδωσε σειρές έργων με τοπία διακρίθηκε για τις τολμηρές χρωματικές του συνθέσεις στην απόδοση της Ελληνικής χλωρίδας με μοναδικό και αξεπέραστο τρόπο που εκφράσθηκε στα «Αγριολούλουδα» και τα «Μετέωρα».
Ανήκει στους εκλεκτότερους μαθητές του μεγάλου δημιουργού Γιώργου Κεφαλληνού. Ο Γιώργης Βαρλάμος είχε τη μεγάλη τύχη να είναι ένας από τους τρεις «μαθητές» του (οι άλλοι ήταν η Λουίζα Μοντασάντου και ο Νίκος Δαμιανάκης) που ο Κεφαλληνός επέλεξε για να δουλέψουν μαζί του, επί τρία χρόνια στο εργαστήρι του για ένα μνημειώδες και ανεπανάληπτο καλλιτεχνικό και εκδοτικό επίτευγμα. Τη ζωγραφική και χαρακτική αποτύπωση σε ένα λεύκωμα δέκα μοναδικών – διεθνώς – αριστουργηματικών αρχαίων αγγείων, που ανήκουν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το σπανιότατο σήμερα, συλλεκτικό λεύκωμα «ΔΕΚΑ ΛΕΥΚΕΣ ΛΥΚΗΘΟΙ».
Ο Γιώργης Βαρλάμος υπηρέτησε με πάθος τη Χαρακτική, γιατί όπως σημειώνει ο ίδιος «η χαρακτική άνοιξε το δρόμο προς τη μόρφωση του ανθρώπου με τη γέννηση της τυπογραφίας και κατά συνέπεια με την ευρεία κυκλοφορία του βιβλίου, απρόσιτου μέχρι τότε στο λαό, γιατί το βιβλίο ήταν χειρόγραφο και προσιτό μόνο στην ολιγαρχία…». Χωρίς να θυσιάζει τα αντικειμενικά στοιχεία της οπτικής πραγματικότητας, δεν περιορίσθηκε στην απλή μεταφορά τους στην εικόνα, αλλά επέμεινε στην ζωγραφική ερμηνεία τους, στην έκφραση της ιδεολογίας και του συναισθήματος και θεωρούσε πάντα την τεχνική ως μέσον και όχι ως αυτοσκοπό.
Last modified: 15/01/2024