Όπως κάθε Ιούλιο, η εικαστική δραστηριότητα της Αθήνας είθισται να ολοκληρώνει τον κύκλο της δίνοντας τη σκυτάλη σε διοργανώσεις που λαμβάνουν χώρα μακριά από την πρωτεύουσα. Δύο μήνες, σχεδόν, μετά το τέλος του ετήσιου ραντεβού τέχνης για τους συλλέκτες, φιλότεχνους, ιστορικούς, καλλιτέχνες και εικαστικούς χώρους παρουσιάζουμε τις ομάδες και τους δημιουργούς που γνωρίσαμε στην φετινή μας περιήγηση στην Art Athina 2016 και ξεχωρίσαμε για την πρόταση που επέλεξαν να παρουσιάσουν.
IRAN – ALL OTHER PASSPORTS
Θα ξεκινήσουμε με την συμμετοχή του Ιράν, μιας μη ευρωπαϊκής χώρας που παρουσίασε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον project σε επιμέλεια του Amirali Ghasemi , θέτοντας ερωτήματα όπως η λειτουργικότητα του δημοκρατικού πολιτεύματος, σήμερα, σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον κρίσης και αποδόμησης θεμελιωδών κοινωνικών θεσμών καθώς και σχετικά με τη θέση και το ρόλο των πολιτών σε αυτό. Δεύτερο, και εξίσου σημαντικό ερώτημα, εφαλτήριο για τη δημιουργία αρκετών έργων που παρουσίασαν στο περίπτερο τους υπήρξε η κρίση και το αυξημένο -ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια – προσφυγικό ρεύμα από την Ανατολή προς τη Δύση, έχοντας στο επίκεντρο τη διερεύνηση της ιδέας της ελευθερίας της διακίνησης των ιδεών και των ανθρώπων όπως γίνεται αντιληπτή στις μέρες μας.
Τι θα μπορούσε κανείς να ορίσει ως «ξένη» γη και τι ως «ξένο» αντικείμενο σήμερα; « Όταν κάποιος φτάνει στο αεροδρόμιο του Ιράν χαρακτηρίζεται αμέσως ως ξένος» , δηλαδή, διαφορετικός από την κοινωνία του Ιράν, καθώς ανήκει στο δυτικό κόσμο. Το διαβατήριο λοιπόν είναι το πρώτο στοιχείο που διαχωρίζει το «ξένο» από το «όμοιο».
Τι θα μπορούσε να οριστεί ως η σκοτεινή πλευρά της δημοκρατίας; Εάν η δημοκρατία θεωρείται έως σήμερα το πιο ανθρώπινο – εφικτό- πολίτευμα, τι είναι αυτό που την κάνει να φαίνεται αυταρχική στις μέρες μας;
Επιμελητής και καλλιτέχνης, ο Amirali Ghasemi συστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό ως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του χώρου σύγχρονης τέχνης Parkingallery–project space, που εδρεύει στην Τεχεράνη. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία ανάδειξης των σύγχρονων καλλιτεχνικών τάσεων και μέσων που ξεκίνησε από το 1998 και απευθύνεται σε νέους καλλιτέχνες στοχεύοντας όχι μόνο στην εγχώρια παραγωγή έργων αλλά και στη συνεργασία με εκπροσώπους της διεθνούς εικαστικής σκηνής.
Μέσα από το Swift memorial project, η Sona Safaei Sooreh πραγματεύεται την ιδέα της παγκοσμιοποίησης θέτοντας ερωτήματα που αφορούν την τρέχουσα οικονομική πολιτική, τους κανονισμούς της αγοράς και της διακίνησης των προϊόντων καθώς και τις στρατηγικές των πωλήσεων.
Αφορμή για τη γέννηση του project υπήρξε η απαγόρευση και η εφαρμογή ειδικών ρυθμίσεων, από το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα, στη διακίνηση ιρανικών προϊόντων κάτι που επηρέασε την καθημερινότητα των ιρανών πολιτών – καταναλωτών και οδήγησε στη μείωση της αγοραστικής αξίας.
Βασική επιδίωξη της καλλιτέχνιδος υπήρξε να προτείνει ένα φανταστικό πυρήνα αντίστασης στους κανόνες που διέπουν την τρέχουσα παγκόσμια αγορά και στις παγκόσμιες δυνάμεις που τη διευθύνουν, πιστεύοντας πως η κατάσταση αυτή αφορά εξίσου και την παγκόσμια αγορά της τέχνης, διαπιστώνοντας πως τα σύνορα επηρεάζουν τις αγοροπωλησίες των έργων.
Στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην Art Athina 2016, η Sona Safaei Sooreh παρουσίασε μια τσάντα σχεδιασμένη από την ίδια, με πολλά λογότυπα επάνω που παραπέμπουν σε ονόματα φιλοσόφων και ανθρώπων της διανόησης και των γραμμάτων επιλεγμένα με βάση τα αναγνώσματά της κατά την περίοδο των σπουδών της στο Ιράν και στον Καναδά. Το έργο αυτό αποτελεί ένα δείγμα των «προϊόντων» που μπορεί να βρει κανείς στο site της.
Bestimmung ή αλλιώς μια κλεψύδρα χωρίς χρόνο: ένα έργο που πραγματεύεται την αβεβαιότητα του μέλλοντος, τον εγκλωβισμό στο χώρο και το χρόνο όταν τίποτα δεν γίνεται, τίποτα δεν αλλάζει. Ο Monireh Askari επιχειρεί να προσεγγίσει και να ερμηνεύσει την κρίση και τα συναισθήματα που αυτή προκαλεί. Ο ρόλος του θεατή ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς καλείται από τον καλλιτέχνη να κουνήσει το αντικείμενο ώστε να αντιληφθεί και ο ίδιος πως πρόκειται για μια κατάσταση μη μεταβλητή.
Βασικός προβληματισμός της δουλειάς του Behnam Sadighi αποτελεί το μεταναστευτικό ρεύμα από την Ανατολή στη Δύση. Μέσα από μια σειρά φωτογραφικών πορτρέτων νέων Ιρανών που αποφασίζουν να φύγουν από τη χώρα τους για να βρουν μια καλύτερη ζωή και να αναζητήσουν περισσότερες ευκαιρίες,ο φακός του καλλιτέχνη αποθανατίζει The last day, δηλαδή, το τελευταίο πορτρέτο ανθρώπων λίγο πριν φύγουν από την πατρίδα, ως ένα ενθύμιο μιας γης που ίσως και να μην ξαναδούν ποτέ.
Art space Zurich – Andreas Marti
Ιδιαίτερα γόνιμη υπήρξε η γνωριμία και η συζήτηση με τον καλλιτέχνη και επιμελητή Andreas Marti, που ήδη έχει ξεκινήσει να παρουσιάζει τη δουλειά του στην Ελλάδα στα πλαίσια της συνεργασίας του με την Enia Art Gallery.
Εκπρόσωπος και συμμετέχον καλλιτέχνης του σύγχρονου εικαστικού χώρου Art Space Zurich, ο Marti αναφέρθηκε στο έργο We were here, το οποίο το αθηναϊκό κοινό γνώρισε μέσα από τη συμμετοχή του στην foire. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για μια εγκατάσταση που αναφέρεται στη σχέση της μηχανής με το έργο τέχνης και το ρόλο της στη διαδικασία παραγωγής του.
Scotty Enterprises Plateform – Linda Weiss (Germany)
|
|
Η Γερμανίδα εικαστικός Linda Weiss εκπροσωπώντας το project της Scotty Enterprises platform επέλεξε να παρουσιάσει μια εγκατάσταση άμεσα αναφερόμενη στην πολιτική δράση και τις μορφές αντίστασης στην τρέχουσα συγκυρία. Έναυσμα για το συγκεκριμένο έργο, σύμφωνα με την ίδια, αποτέλεσε μια παλιά αφίσα που συνάντησε στην περιήγησή της στην περιοχή των Εξαρχείων.
A TRANS – MARIAN WIJNVOORD (GERMANY)
Η ολλανδικής καταγωγής εικαστικός Marian Wijnvoord εκπροσώπησε επίσης την Γερμανία παρουσιάζοντας μια ενδιαφέρουσα πρόταση ζωγραφικής φέρνοντάς μας στο μυαλό την παράδοση και τις καταβολές που έχει μέσα της επηρεασμένη από την γενέτειρα της.
Η ίδια σημειώνει πως βρίσκει μαγικό να γεμίζει τον καμβά με εικόνες. Κάθε εικόνα αποτελεί ένα προσωπικό τοπίο αποτέλεσμα συναισθημάτων και ιδεών που προκύπτουν από την καθημερινή της εμπειρία και τους εκάστοτε προβληματισμούς της. Το πινέλο γίνεται το εργαλείο μέσω του οποίου θα επικοινωνήσει την αλήθεια της στη λευκή επιφάνεια. Κάθε έργο και μια προσπάθεια να ανακαλύψει ξανά αυτό που ορίζουμε ως τοπίο μέσα από μια διαδικασία που νιώθει να την απελευθερώνει. Βασικό χαρακτηριστικό της ενότητας των έργων του 2016 αποτελεί ο χωρισμός της σύνθεσης σε δύο μέρη θέλοντας να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση του χώρου.
ANDRES GALEANO – AL SOL (SPAIN)
Το έργο Al sol αποτελεί μέρος ενός μεγάλου project από το οποίο δανείζεται και τον ομώνυμο τίτλο. Η κεντρική ιδέα ξεκίνησε από την παρατήρηση του καλλιτέχνη ότι η λέξη φωτογραφία προκύπτει από την ανάλυσή της σε φώτο- γράφω(Photo + graphy), δηλαδή γράφω με το φως.
Ο Andrés Galeano δημιουργεί λοιπόν μια εγκατάσταση από φωτογραφίες που έχει συλλέξει και στις οποίες αναπαρίστανται άγνωστοι ως προς αυτόν άνθρωποι να κάνουν ηλιοθεραπεία. Στη συνέχεια πήρε το υλικό αυτό και το εξέθεσε στον ήλιο θέλοντας να επηρεάσει τα χρώματα της εικόνας και να καταγράψει τις αλλαγές που το ηλιακό φως θα έφερνε στη φωτογραφική επιφάνεια.
Πρόκειται για έναν νέο ισπανό καλλιτέχνη που γεννήθηκε στη Βαρκελώνη και σήμερα ζει και εργάζεται μεταξύ της γενέτειρας πόλης και του Βερολίνου.
Lanfranco Aceti – Museum of Contemporary Cuts(U.S.A.)
Ερχόμενος από την Αμερική ο Lanfranco Aceti έχει συνηθίσει το κοινό του σε δουλειές με έντονο πολιτικό σχόλιο. Η εγκατάσταση The lady with a Revolutionary Parrot που παρουσίασε στα πλαίσια της συμμετοχής του στην Art Athina2016 αποτελεί μέρος της σειράς The fat cat was here. Ξεκινώντας από το γνωστό έργο του Manet La Femme au perroquet, ο Aceti «ντύνει» με τα χρώματα του καπιταλισμού το χώρο του, όπως ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά, και θέτει ανοιχτά στην κρίση του κοινού τα ερωτήματα σχετικά με το ρόλο του καλλιτέχνη στην τρέχουσα συγκυρία της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Στο επίκεντρο των προβληματισμών του βρίσκεται, λοιπόν, το παρόν νέο-φιλελεύθερο καθεστώς και οι συνέπειες του καθώς και η σκέψη για το πώς θα μπορούσε να ανατραπεί η καπιταλιστική αντίληψη της κοινωνίας. Μέρος της ίδιας εγκατάστασης αποτελεί ένα δεύτερο έργο στο οποίο ο δημιουργός τοποθετεί στο χώρο μια ομπρέλα, στην επιφάνεια της οποίας, βρίσκονται μικρά σημειώματα.
Caroline Fillion – BANG Centre d’art actuel
Το κέντρο τέχνης Bang στεγάζεται στο Quebec και υποστηρίζει τη δουλειά Καναδών και ξένων εικαστικών μέσα από τη διοργάνωση διάφορων εκδηλώσεων όπως εκθέσεις, residences και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Μια από τους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην foire εκπροσωπώντας το Bang ήταν και η νεαρή Καναδή εικαστικός Caroline Fillion.
Μέσα από τη συζήτηση που ακολούθησε με την Caroline η ίδια αναφέρθηκε στη σειρά των έργων που επέλεξε να παρουσιάσει στην Αθήνα.
Εμπνεόμενη από το εσωτερικό των εργαστηρίων των καλλιτεχνών, ζωγραφίζει πάνω σε ξύλινες επιφάνειες χώρους απροσδιόριστους τοπικά και χρονικά που μοιάζουν να αναζητούν τη νοηματοδότηση από τον εκάστοτε θεατή. Διάφορα αντικείμενα όπως κυνηγητικές λείες, ερείπια από παγίδες, απομεινάρια που παραπέμπουν στην κυνηγετική δραστηριότητα παραπέμπουν συχνά στη σχέση ανάμεσα στον κυνηγό και τη λεία του, μια αναφορά που θα μπορούσε κανείς να ερμηνεύσει ακόμα και σαν την μεταφορά σε εικόνα της εμπειρίας του καλλιτέχνη μέσα στο εργαστήριο καθώς αναμετράτε με την ζωγραφική επιφάνεια στην προσπάθεια της παραγωγής ενός έργου.
Οι περισσότερες από τις ομάδες και τους καλλιτέχνες που παρουσιάστηκαν, σήμερα, δουλεύουν ήδη τα νέα τους projects ή συνεχίζουν να εμβαθύνουν στις εικαστικές ενότητες μέρος των οποίων υπήρξαν και τα έργα που επέλεξαν να επικοινωνήσουν με το Αθηναϊκό κοινό τις μέρες που πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη γιορτή τέχνης και εμπορική foire της Ελλάδας.
Πληροφορίες σχετικά με τους καλλιτέχνες και τους χώρους τέχνης θα μπορούσε κανείς να εξερευνήσει τις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
http://amiralighasemi.com/ – Amirali Ghasemi
http://www.sonasafaei.com / – Sona Safaei
http://www.parkingallery.com / – Parkingallery Project Space
http://www.scottyenterprises.de/- Scotty enterprises
http://www.marianwijnvoord.com / – Marian Wijnvoord
http://andresgaleano.eu/- Andrés Galeano
http://www.lanfrancoaceti.com/ – Lanfranco Aceti
http://www.andreasmarti.ch/- Andreas Marti
http://museumofcontemporarycuts.org/ – The Museum of contemporary cuts
http://www.centrebang.ca/ – Bang , centre d’art actuel
Last modified: 01/07/2016