Αλεξάνδρα Μαράτη: Ερμητικοί τόποι αυτογνωσίας και εξάσκησης του βλέμματος

What is that sound high in the air/Murmur of maternal lamentation/
Who are those hooded hordes swarming/Over endless plains, stumbling in cracked earth
Ringed by the flat horizon only/What is the city over the mountains
Cracks and reforms and bursts in the violet air/Falling towers
Jerusalem Athens Alexandria/Vienna London
Unreal

(T.S.Eliot, THE WASTE LAND)

Τι είναι αυτός ο ήχος ψηλά στον αέρα/ Μουρμούρισμα μητρικού θρήνου
Ποιες είναι αυτές οι ορδές με τις /κουκούλες Που κατακλύζουν τις
απέραντες πεδιάδες, Σκοντάφτοντας στη /ραγισμένη γη που την Περιζώνει μόνο ο
επίπεδος ορίζοντας  Ποια είναι η πόλη/ πέρα απ’ τα βουνά
Ραγίζει και ανασχηματίζεται και σκάει /στον Μενεξεδένιο αέρα πύργοι
σωριάζονται Ιερουσαλήμ/ Αθήνα Αλεξάνδρεια/Βιέννη Λονδίνο
Εξωπραγματικές

(Τ.Σ. Έλιοτ, Η ΑΓΟΝΗ ΓΗ,μτφρ. Χάρης Βλαβιανός)

 Αλεξάνδρα Μαράτη - trees H Donopoulos ifa gallery παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη την ατομική έκθεση της Αλεξάνδρας Μαράτη «Viral».Η έκθεση διαρκεί από τις 8 Οκτωβρίου ως τις 8 Νοεμβρίου.
Η Αλεξάνδρα Μαράτη συνεχίζει τις εικαστικές της περιπλανήσεις περνώντας από πολιτείες κοντινές ή μακρινές που τις άγγιξαν οι πολυεπίπεδες  και μακροχρόνιες σύγχρονες viral πληγές.
Με ανιχνευτική ματιά η καλλιτέχνης εισβάλλει στα εσωτερικά κλειστών χώρων, αποκαλύπτει τόπους – καταφύγια και τρόπους διαφυγής με μέσα μεταφοράς και φαντασιακά οχήματα.
Οι σπονδυλωτές αλληγορικές εικόνες της, διεισδύουν παράλληλα στις ψυχικές διαδρομές των προσώπων που εμφανίζονται καλυμμένα, κρυμμένα, χαμένα.
Οι ερημικές σκηνές τονίζονται από ομιχλώδεις γκρι αποχρώσεις, στις οποίες παρεμβαίνει ένας χρωματικός καταρράκτης που δημιουργεί φώτα μέσα στο viral σκοτάδι.
Διαφαίνονται μεμονωμένα οχήματα και αντικείμενα που μετεωρίζονται και εκτινάσσονται με δύναμη, πολλαπλασιαστικά ……..η απέραντη Δύναμη του Ανθρώπου.
Η αίσθηση της ερημιάς μετατρέπεται σε αχνούς τόνους αισιοδοξίας…
Η ενότητα αποτελείται από έργα ζωγραφικής και μεταλλικές κατασκευές.
Για την έκθεση γράφουν οι ιστορικοί τέχνης Hartwig Knack, Θάλεια Στεφανίδου, Σάνια Παπά. Αλεξάνδρα Μαράτη

Επαναλαμβάνει τα σημάδια της
Όλα διφορούμενα
Ανάμεσα σε συνοριακά πεδία με ενεργειακή αύρα
Μοντέλα αναπαράστασης – ακτινογραφικές/φασματικές εικόνες – αποσυναρμολογήσεις
Συναισθηματικές  ιχνογραφές  αντικειμένων, τόπων, επιθυμίας, αινίγματος
Η διέλευση είναι πάντα το πρόταγμα, σχεδόν εμμονή
Εκείνο το απειροελάχιστο πέρασμα ανάμεσα σε χωρικές και χρονικές διαστάσεις
Επιλεκτική αναδρομή για το διαφεύγον και το ανοίκειο μέσα από οικειότητες
Είναι πολύ σπάνιο ένα “βουνό” να αλλάξει θέση
Είναι πολύ σπάνιο ένας “ωκεανός” να στερέψει
“Πνοή ανέμου – πνοή ανέμου – όλα είναι πνοή ανέμου”
Θάλεια Στεφανίδου,
5 Οκτωβρίου 2021, in the small hours

 

 Αλεξάνδρα Μαράτη

Δέκα Γραμμές για την Αλεξάνδρα
Του Hartwig Knack

Πίσω από τα έργα της Αλεξάνδρας Μαράτη ανακαλύπτουμε μια κριτική αντανάκλαση αυτών που η ίδια συναντά κάθε μέρα στο ίντερνετ, στα κοινωνικά μέσα, στις εφημερίδες, στο δρόμο ή ακόμη και στην ιδιωτική ζωή.
Η τέχνη της γεμίζει από την παρατηρητικότητα, την ευαισθησία και την ενσυναίσθηση  απέναντι στους άλλους. Όλο αυτό αναδεικνύεται ζωγραφικά και πλαστικά μέσα από πίνακες και αντικείμενα που διηγούνται για την κοινωνική διαδραστικότητα, την αναζήτηση του εαυτού μας, για την φύση και το αστικό τοπίο, την επισφάλεια των οικοσυστημάτων μας, την μετανάστευση και για τους ανθρώπους που τρέπονται σε φυγή από πείνα και πόλεμο.
Ωστόσο, πάντα, ανακαλύπτουμε φωτεινές αναλαμπές- αισιόδοξες ουτοπίες- στις εικόνες των έργων της.
Οι κρυστάλλινες, σαν πολύτιμες πέτρες δομές ή ακόμη και το τρεμόσβημα των φασματικών χρωμάτων της, σηματοδοτούν τα άξια και τα πολύτιμα. Μια πυκνή αδιαπέραστη βλάστηση και τόποι που τους διαπερνά το φως, στους οποίους συμβιώνει η ανθρώπινη κοινότητα, επιβεβαιώνουν τον πολυμορφικό, πολύπλοκο και πληθωρικό κόσμο στον οποίο ζούμε και στον οποίο αξίζει να ζούμε.-
Οκτώβριος 2021 Βιέννη Αλεξάνδρα Μαράτη desertion 40x60, 2021, acrylic and spray colours

«Από συμβάντα σε ατυχήματα, από καταστροφές σε κατακλυσμούς, η καθημερινή ζωή γίνεται ένα ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ στο οποίο αντιμετωπίζουμε αδιάκοπα αυτό που έρχεται, αυτό που επέρχεται απροσδόκητα, κατά κάποιο τρόπο ex abrupto… Μέσα στον σπασμένο καθρέφτη, πρέπει να μάθουμε να διακρίνουμε ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ, ολοένα πιο συχνά, αλλά κυρίως ολοένα πιο γρήγορα, άκαιρα, αν όχι αυτοστιγμεί».
Paul Virilio, Το Προπατορικό Ατύχημα

Σε μια εποχή «ανισορροπίας» του τρόμου και ιλίγγου, το παρόν τεχνικό μας περιβάλλον προκαλεί μια υπέρτατη δυσφορία, ενώ η σημερινή πρόοδος χαρακτηρίζεται ως «αυτοκτονική». Στην αρχή της τρίτης χιλιετίας, η επιτάχυνση του πραγματικού δημιουργεί ατυχήματα του χρόνου, μια υπερ-έκθεση του κοινού στον τρόμο, ενώ η σταδιακή γενίκευση καταστροφικών συμβάντων δημιουργεί «ατυχήματα» και ολέθρους. «Η πιο απάνθρωπη πράξη γίνεται εύκολη, όταν ο δρόμος που οδηγεί σ’ αυτήν έχει διανοιχθεί όπως πρέπει».
H Αλεξάνδρα Μαράτη προτείνει στη νέα ενότητα των έργων της τον τίτλο Viral, έργα «αινιγματικών ερωτήσεων με απροσδιόριστες και πολυσύνθετες απαντήσεις κυρίως μη αναστρέψιμες (ακραία καιρικά φαινόμενα, κλιματική αλλαγή, βιομηχανικές ή φυσικές καταστροφές που επαυξάνονται όχι μόνο γεωμετρικά ή γεωγραφικά αλλά συμπαντικά, κατανάλωση και παραγωγή, τέχνη και επικοινωνία, δημόσια υγεία, κοινωνικές δομές, νέες μορφές επικοινωνίας, μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media). Η ίδια γνωρίζει ότι εμείς ως θεατές, παρευρισκόμαστε «αποσβολωμένοι, σε μια απόπειρα προώθησης του καλλιτεχνικού βασανισμού, του αισθητικού αυτοακρωτηριασμού και της αυτοκτονίας που θεωρείται μια από τις καλές τέχνες».
Στη ζωγραφική της διαδικασίας και συμπεριφοράς, οι συνειρμικές χρωματικές ιδιότητες και ποιότητες στην αφαιρετική πολυεπίπεδη εικονοποιία, το απροσδιόριστο βάθος της σύνθεσης (επαλληλίες χρωματικών διακυμάνσεων) με την ιδιόμορφη χρήση του spray, αποτελούν πρωταρχικά συνθετικά στοιχεία. Η ζωγραφική της διαδικασία βασίζεται στη «διαμάχη» πολλαπλών χρωματικών επιπέδων. Οι αντιπαραθέσεις, οι συνειρμικές τονικές ποιότητες και οι αλληλοεπικαλύψεις έντονων χρωμάτων με τη φωτεινή ακτινοβόλα τους διαύγεια προβάλλονται ως ερμητικοί τόποι αυτογνωσίας και εξάσκησης του βλέμματος. Το «εσωτερικό» φως με τις προσθετικές τεχνικές του μεταλλάξεις, ενδυναμώνει την αίσθηση της απειλής αλλά ταυτόχρονα και της εσωτερικής αναζήτησης.
Δρ. Σάνια Παπά
Ιστορικός Τέχνης,
Λέκτορας του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Α.Π.Θ.

Event Information

Donopoulos IFA, Αγίας Θεοδώρας 3  54623   Θεσσαλονίκη
Εγκαίνια: Παρασκευή 15 Οκτωβρίου, 19.00
Διάρκεια έκθεσης: 8 Οκτωβρίου – 8 Νοεμβρίου 2021
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 και 18.00 – 21.00 Δευτέρα 11.00 – 14.00 Σάββατο 11.00 – 13.00
Πληροφορίες: Τηλ. 2310552633, ifa@donopoulos.gr smartcommunications.gr@gmail.com tvrachopoulos@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

Last modified: 12/10/2021