Έφυγε από τη ζωή ο δάσκαλος Βαγγέλης Δημητρέας

Ένας βαθιά καλλιεργημένος καλλιτέχνης με σπουδαία καριέρα και συμμετοχή σε κοινωνικούς αγώνες, ο Βαγγέλης Δημητρέας έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 85 ετών. Γεννήθηκε στο Μελίσσι της Κορινθίας το 1934 και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών τεχνών με δάσκαλο το Γιάννη Μόραλη. Το 1967 με υποτροφία βρέθηκε στο Παρίσι, όπου ως το 1975 παράλληλα με την ενασχόληση του με τη ζωγραφική σπούδασε κοινωνιολογία της τέχνης. Δίδαξε στη σχολή ΒΑΚΑΛΟ, ως ειδικός επιστήμονας στην ΑΣΚΤ και από το 1985 ως το 2002 διετέλεσε καθηγητής ζωγραφικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπήρξε μέλος της Ομάδας Τέχνης α», του «Κέντρου Εικαστικών Τεχνών», της «Ομάδας για την Επικοινωνία και την Εκπαίδευση στην Τέχνη» και   ιδρυτικό μέλος της «Ομάδας Τέχνης 4++».
Αναφερόμενος στην καλλιτεχνική άποψη για την τέχνη και την έρευνα δήλωνε: «Η όποια «κοσμοθέαση» του καλλιτέχνη απαιτεί μια διαρκή αναζήτηση, θα μπορούσα ίσως να πω βασανιστική έρευνα, για να στηριχτεί μορφοπλαστικά, για να κατακτηθεί η αξιοπιστία της φόρμας, και αυτό δεν οδηγεί αναγκαστικά σε έναν άδειο φορμαλισμό… Νομίζω και εγώ, όπως και οι άλλοι καλλιτέχνες, επηρεάστηκα και διαμορφώθηκα από ένα σύνθετο πλέγμα συνθηκών, που σε μεγάλο βαθμό συνδέεται με τις κοινωνικές τάξεις. Οι διαμορφωτικές αυτές συνθήκες δεν είναι πάντα ευδιάκριτες, και στην αρχή, στην παιδική ηλικία, νομίζω ούτε επιλέγονται ούτε ελέγχονται.
Αργότερα, μπορεί ο καλλιτέχνης να αλλάξει, λιγότερο ή περισσότερο, τη σύνθεση των προσδιοριστικών συνθηκών του ή να αλλάξουν από άλλες αιτίες. Το χαρακτηριστικό στίγμα, η εντοπιότητα, μπορεί να αλλάξει μερικώς, μπορεί ενδεχομένως να συμπιεστεί, αλλά δεν μπορεί να εξαλειφθεί. Πάντως, είναι απαραίτητο να διευρυνθεί από μια ερευνητική διάθεση και κριτική εντολμία. Τα παιδικά μου χρόνια έζησα στη Μάνη και αργότερα στην Καλαμάτα, σε συνθήκες σκληρές, αλλά ταυτόχρονα υπήρχε και μια ιδιότυπη ποιητική ατμόσφαιρα. Τα πρώτα οπτικά-καλλιτεχνικά ερεθίσματα ήταν από την αρχαία ελληνική τέχνη, από τη μεταβυζαντινή και αργότερα από τη σύγχρονη τέχνη…».

Η Κλεοπάτρα Δίγκα αποχαιρετά το Βαγγέλη Δημητρέα

Έφυγε από τη ζωή ο καλός ζωγράφος, ο ακριβός μας φίλος, ο Βαγγέλης ο Δημητρέας. Η ψυχή περίλυπη Ο χρόνος τρέχει και παίρνει τους μεγαλύτερους….
Σύντροφος σε όλες τις προσπάθειες που κάναμε στο χώρο μας. Ο «Βαγγελάκης» μας, όπως τον αποκαλούσαμε, ο αθώος άνθρωπος, ο συνεπής, ο πραγματικός, ο ανοιχτόμυαλος αριστερός.
Πολύ καλός ζωγράφος, που ξεχώρισε από τη γενιά του μαζί με μερικούς ακόμα πολύ καλούς ζωγράφους όπως τον Γιάννη τον Βαλαβανίδη, τον Λευτέρη τον Κανακάκη , Χρόνη τον Μπότσογλου, Την Βάσω την Κυριάκη, τον Δήμο τον Σκουλάκη, τον Μάκη τον Θεοφυλακτόπουλο, την Μαίρη την Κοκκίνου (Μπιτσάκη) τον Γιώργο τον Ζιάκα, τη Μαρία τη Καραβέλλα, το Σωτήρη το Σόρογκα , τον Μίμη τον Μυταρά, και άλλους που τώρα ξεχνώ – ας με συγχωρέσουν. Του Μόραλη μαθητές όλοι.
Εμείς οι νεώτεροι τους σεβόμαστε και τους θαυμάζαμε.Κι ήταν αυτοί που τράβηξαν μπροστά τη ζωγραφική στη γενιά αυτή.
Τον θυμάμαι στο Παρίσι να μας λέει για τον P. Francastel τον ιστορικό Τέχνης καθηγητή, που ο Βαγγέλης του είχε αδυναμία γιατί διάβαζε.Διάβαζε πολύ.Κοινωνιολογία της Τέχνης, Ιστορία της Τέχνης, πολιτικά κείμενα, όλα μετά μανίας. Όλα του τα λεφτά, σε υλικά ζωγραφικής και σε βιβλία – στίβες. Πάντα τον περίμενε ο παλμός των πραγμάτων και πάντα έλεγε αυτό που στην ψυχή του είχε πάρει τη θέση χρέους.
“Εμείς οι αριστεροί καλλιτέχνες έχουμε καθήκον να διαβάζουμε, πρέπει να είμαστε μορφωμένοι, Σήμερα ο αριστερός καλλιτέχνης πρέπει να είναι μορφωμένος, πάει ο καιρός που ο καλλιτέχνης πρέπει να κάνει την τέχνη του και μόνο, ακαλλιέργητος, τυλιγμένος στα σύννεφα της τέχνης του. Η τέχνη μας είναι όπλο. Όχι βέβαια Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός- αυτός είναι για τα σκουπίδια.
Αυτά που πιστεύουμε αν δεν έχουμε γνώσεις πώς θα τα υπερασπίσουμε; και τη ζωγραφική, πρέπει να την ξέρουμε, να ξέρουμε που πάει, τί γράφεται. Όπως και που πάει ο κόσμος όλος».
Αυτά πίστευε ο Βαγγέλης, όπως και άλλα πολλά….
Βαγγέλη μας, φίλε ακριβέ, θα σ’ έχουμε στην ψυχή μας».

Πηγή Ανάρτηση στο προσωπικό προφίλ της κ. Δίγκα.  

Last modified: 24/06/2019