Γιώργος Τσεριώνης: Η κεραμική τέχνη ως μια καταγραφή της σύγχρονης Ελληνικής πραγματικότητας

Γράφει η
Εύα ΚέκουΙστορικός Τέχνης

Δεκαοκτώ Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες που εντάσσουν στην πρακτική της δουλειάς τους  την κεραμική τέχνη, παρουσίασαν την ενδιαφέρουσα έκθεση «Athens in a tank» στο Space 52. Την έκθεση επιμελήθηκε ο εικαστικό Γιώργος Τσεριώνης ο οποίος ως τώρα παράλληλα με τις 16 ατομικές του έχει επιμεληθεί άλλες πέντε εκθέσεις. Η συζήτηση μας αναφέρεται στην πιο πρόσφατη έκθεση που επιμελήθηκε,  την «Athens in a tank».   

  • Ποια είναι αλήθεια η ιστορική συγκυρία που εκφράζεται μέσα από τη τέχνη παγκόσμια και με ποιο τρόπο αυτό συμβαίνει στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Αθήνα;

Οι συγκυρίες συνάδουν και συντρέχουν, ανάλογα με την πολιτική και κοινωνική κατάσταση της κάθε χωράς. Για  παράδειγμα έχουμε την Ευρώπη των δύο ταχυτήτων. Για εμένα αυτό είναι το οπλοστάσιο του σύγχρονου καλλιτέχνη που μαζί με τις απορίες του ή τις αμφισβητήσεις του διαμορφώνει τα έργα – ερωτήματα προς το κοινό.

Βασίλης Ζωγράφος

  • Από ποια ανάγκη ξεκίνησε η δημιουργία αυτής της έκθεσης;

Ξεκίνησε όχι από ανάγκη αλλά από μια παρέα φίλων καλλιτεχνών που ο καθένας μου ζητούσε συμβουλές ή τεχνικές λύσεις στην κατασκευή των δικών τους έργων με τον πηλό. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον τους με την κεραμική αλλά και η εξαιρετική ποιότητα των που είδα σε κάποιες εκθέσεις όλο αυτό το μεσοδιάστημα με οδήγησαν να προτείνω στους καλλιτέχνες να φτιάξουν έργα επάνω σε ένα σκεπτικό που σκεφτήκαμε με τον Διονύση Χριστοφυλογιάννη, ιδρυτή του Space 52.

  • Με ποιο τρόπο αλήθεια η Αθήνα είναι μία δεξαμενή τέχνης και πώς αυτό αποτυπώνεται σε αυτή ακριβώς την έκθεση;

Tα έργα της έκθεσης λειτουργούν ως απαντήσεις στην ερώτησή «πως χρησιμοποιείται η έννοια της Αθήνας ως αυτόνομος χώρος και ποιο θα ήταν το περιεχόμενό από τους κατοίκους της;». Ο χρόνος (μαζί με το βίωμα του ίδιου του μύθου που ονομάζεται ανθρώπινο σώμα) διαχωρίζεται πρόσκαιρα ή και οριστικά από το χώρο το οποίο στέκει μπροστά μας κενό από συμβολισμό ή μάλλον έτοιμο να εμπεριέχει τα πάντα. Ένα  σώμα που ξεπερνά την ομορφιά ή την ασχήμια.

Σοφία Παρλαμά

Αντίθετα, η έννοια της δεξαμενής αναφέρεται, σε ένα εντελώς αφηρημένο, παραμορφωμένο, σαν μια ρητορική κατασκευή περιβάλλον που περιβάλλει την Αθήνα. Ένα περιβάλλον «χωρικού μυστικισμού», που αφηγείται στιγμές – ίχνη της πολιτισμικής και πολιτικής εξέλιξης στην Ελλάδα, συνενώνοντας αρχειακό υλικό, φανταστικά ευρήματα ανασκαφών ή στοιχεία από το πεδίο της κοινωνικής ανθρωπολογίας,.

  • Ποιο ήταν το κριτήριο επιλογής των έργων και των καλλιτεχνών;

Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες, που εντάσσουν στην πρακτική της δουλείας τους την κεραμική τέχνη και παρουσιάζουν έργα από πηλό, ως μια καταγραφή της σύγχρονης Ελληνικής πραγματικότητας. Η ενασχόληση των καλλιτεχνών με τον πηλό παρουσιάζει το διάλογο τους σχετικά με τις ανεξάντλητες δυνατότητες του μέσου και σηματοδοτεί την αυξανομένη δυναμική της κεραμικής τέχνης από σύγχρονους καλλιτέχνες. Θα μπορούσε κανείς να πει πως δημιουργείται μια Αθηναϊκή σκηνή με κοινό άξονα την κεραμική σε εικαστικό επίπεδο.

  • Μιλήστε μας για το κόνσεπτ της έκθεσης, τη μέχρι τώρα επαφή σας και διάδραση με το κοινό που έχει έρθει στην έκθεση…

Νάνα Σαχίνη

Εντοπίζοντας στο κείμενο της Julia Kristeva για τον Proust, υπογραμμίζεται η εξαρθρωμένη εμπειρία του χρόνου και της χρονικότητας, (διαρκώς παρούσα και στην εικονολογία των έργων της έκθεσης): «Ποια είναι η χρονική κλίμακα στην οποία ανήκεις; Ποιος είναι ο χρόνος από τον οποίο μιλάς; Ναι, ζούμε σε μια εξαρθρωμένη χρονολογία. (…) Για τον Proust, χρόνος είναι ο ψυχικός χρόνος, και συνεπώς ο παράγοντας ο οποίος επηρεάζει τη σωματική μας ζωή». Αυτή η διερώτηση για το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο μιλάμε και δημιουργούμε αποτελεί βασικό και καίριο προβληματισμό τοποθετώντας τον σε ένα σκηνικό χώρο  που αποτελείται από την έννοια της πόλης της Αθήνας ως καταλυτικό παράγοντα στη ζωή και τις σκέψεις μας.

Σωκράτης Σωκράτους

Στην «Athens in a tank» συμμετείχαν οι καλλιτέχνες: Βανέσσα Αναστασοπούλου, Αύγουστος Βεϊνόγλου, Κωστής Βελώνης, Ανδρέας Βούσουρας, Bella Easton, Βασίλης Ζωγράφος, HOPE, Νικολέττα Κατσαμπέρη, Μάρω Μιχαλακάκου, Βασίλης Παπαγεωργίου, Νίκος Παπαδημητρίου, Σοφία Παρλαμά, Φωτεινή Πολυδώρου, Πάνος Προφήτης, Νάνα Σαχίνη, Σωκράτης Σωκράτους, Δέσποινα Χαριτωνίδη, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης

 

Last modified: 02/11/2018