Τρίπτυχο του Jan Fabre στο ναό του Αγίου Αυγουστίνου

Η νέα «ζωγραφική» εγκατάσταση του Jan Fabre παρουσιάζεται από την περασμένη Δευτέρα στο ναό του Αγίου Αυγουστίνου (πολιτιστικό κέντρο AMUZ) στην Αμβέρσα.
Σε κάθε έναv από τους μεγαλύτερους μπαρόκ ζωγράφους της Αμβέρσας ανατέθηκε από το Τάγμα του Αγίου Αυγουστίνου να υλοποιήσει ένα σημαντικό έργο για την Αγία Τράπεζα της εκκλησίας. Tο 1628: Ο Pieter Paul Rubens ζωγράφισε τον καμβά The Holy Family with Saints για τον κύριο βωμό (το έργο ονομάζεται επίσης Mystic Marriage of St. Catherine), ο Jacob Jordaens και ο Antoon Van Dyck στόλισαν τους βωμούς της Αγίας Απολλωνίας και του Αγίου Αυγουστίνου στους δεξιούς και αριστερούς διαδρόμους, με το Μαρτύριο της Αγίας Απολλωνίας και την Έκσταση του Αγίου Αυγουστίνου, αντίστοιχα.
Αυτά τα τρία έργα βρίσκονται τώρα στο Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών και εξακολουθούν να αποτελούν μέρος της μόνιμης συλλογής του. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Αμβέρσα Πόλη του Baroque 2018. Ο Ρούμπενς εμπνέει», το κενό που προκλήθηκε από την μεταφορά των τριών ιστορικών έργων συμπληρώνεται με τη δημιουργία ενός έργου σύμφωνα με την ιστορική παράδοση των εκκλησιαστικών αναθέσεων και την επικαιροποίησή τους. Έτσι το έργο ανατέθηκε στον πιο περιεκτικό και ως εκ τούτου τον πιο «Rubenes-ικό» σύγχρονο καλλιτέχνη της Αμβέρσας, τον Jan Fabre. Τα νέα έργα θα ενσωματωθούν μόνιμα στην εκκλησία του Αγίου Αυγουστίνου και θα αποτελέσουν νέο στόχο για πολιτιστική και καλλιτεχνική ανακάλυψη στο ευρύτερο τοπίο τέχνης της Αμβέρσας.
Ο Fabre εξετάζοντας διάφορες εκδοχές, τελικά, οδηγήθηκε σε έργα εμπνευσμένα από τα αρχικά των Jordaens, Van Dyck και Rubens. Ο καλλιτέχνης δούλεψε τα έργα με ευθυγραμμισμένους θώρακες σκαθαριών.
Η Els Wuyts (ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια), αναφερόμενη στο έργο The Ecstatic Recording, σημειώνει: «Ο μεγαλύτερος δεσμός μεταξύ των έργων του Jordaens και του Fabre, είναι η φιγούρα της Απολλωνίας. Ο Jordaens την απεικονίζει ως γυναίκα που θέλει να συνεχίσει να πιστεύει. Στο έργο του Jan είναι περισσότερο μια γυναίκα που υποστηρίζει τη μουσική, τις τέχνες και όχι τόσο την Χριστιανική πίστη όπως την ζωγράφισε ο Jordaens. Ο Fabre απεικονίζει την πίστη που έχει η ίδια στις ικανότητες και στην ύπαρξή της».
Η Joanna De Vos (ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια), αναφερόμενη στο έργο The Mystic Contract, σημειώνει: «Κοιτάζοντας τη σύνθεση του κεντρικού πίνακα, βλέπουμε έναν αμνό που φέρει ολόκληρη τη σύνθεση. Το διαμάντι που εμφανίζεται είναι φυσικά μια αναφορά στην Αμβέρσα. Είναι αυτό το διαμάντι που κάνει την πόλη να λάμπει, τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά. Ο Jan Fabre ενσωμάτωσε συνειδητά ένα ρητό στο έργο. Παρουσιάζοντας διάφορες μορφές τέχνης, η Αμβέρσα, με τη συνήθη φιλοξενία της, θα φέρει τους λαούς του κόσμου μαζί στον ποταμό Scheldt. Αυτό είναι το νόημα αυτού του ρητού».
Η Barbara De Coninck (διευθύντρια του Angelos), αναφερόμενη στο έργο The Monastic Performance, λέει: «Μπορείτε να δείτε ότι το περιστέρι έχει μικρά φτερά αγγέλου… Νομίζω ότι είναι υπέροχο το πώς ο Fabre έκανε τον Χριστό να ανασηκώνεται, ενώ στο αρχικό έργο υπερίπταται πάνω από τα σύννεφα. Έτσι, τον έκανε κεντρικό σημείο του έργου του. Ο Χριστός που ευλογεί τον κόσμο, δείχνοντας τα στίγματα στα χέρια του, γίνεται μουσικός, ένας βάρδος με γυαλιά ηλίου, με ανοιχτές αγκάλες που ευλογεί τον κόσμο μέσω της μουσικής».

Αρχική εικόνα: Αριστερά: Jan Fabre, Αριστερά: «The Monastic Performance»,  398 X 241 εκ Κέντρο: «The Mystic Contract», 566 X 398 εκ «The Ecstatic Recording», 383 X 244 εκ. Θώρακες σκαθαριών επικολλημένοι σε dibond. φωτογραφία: Attilio Maranzano, copyright: Angelos bvba

 

Last modified: 05/07/2018