Τι είδαμε στις ξένες γκαλερί της Art Athina

Μαρία Ξυπολοπούλου
Φιλόλογος – Συντ. Θεμάτων Πολιτισμού

Το ετήσιο ραντεβού σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα ολοκληρώθηκε. Η Art Athina 2017 ανανεωμένη υποδέχτηκε φέτος 43 γκαλερί και χώρους τέχνης εκ των οποίων ένας σημαντικός αριθμός (13) εκπροσώπησε αξιόλογους και νεοσύστατους χώρους του εξωτερικού.
Από την Αυστραλία, την Γερμανία, τα Βαλκάνια και την Αμερική, οι Anna Pappas Gallery, ASHES/ASHES, Petra Martinetz Gallery, Artfool Gallery και Everybody needs art συστήνονται στο Αθηναϊκό φιλότεχνο κοινό και παρουσιάζουν μια σειρά από δυνατά projects και νέους καλλιτέχνες.

KARYN TAYLOR – ANNA PAPPAS GALLERY

Anna Pappas Gallery – Αυστραλία

Εγκατεστημένη στη Μελβούρνη από το 2003, η Anna Pappas Gallery είναι ένας χώρος σύγχρονης τέχνης γνωστός για το καινοτόμο εικαστικό του πρόγραμμα, επικεντρωμένος στους ανερχόμενους αλλά και τους καταξιωμένους σύγχρονους καλλιτέχνες της Αυστραλίας. Μέσα από μια τολμηρή σύγχρονη προσέγγιση, η Anna Pappas Gallery έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που καλλιεργεί νέα αναδυόμενα ταλέντα της σύγχρονης εικαστικής σκηνής ενώ παράλληλα παρέχει σημαντικές ευκαιρίες δημιουργίας στους συνεργαζόμενους καλλιτέχνες. Η φετινή συμμετοχή της γκαλερί στην Art Athina Fair 2017 παρουσίασε δουλειές των Jayne Dyer, Michaela Gleave, Troy Innocent, George Raftopoulos, Karyn Taylor και Justin Williams.

Justin Williams – ANNA PAPPAS GALLERY

Η Jayne Dyer συμμετέχει με την εγκατάσταση She we then που αναφέρεται στην σχέση της ως γυναίκα με το σύνολο και το χρόνο. Η Jayne Dyer, με καταγωγή από την Αυστραλία ζει σήμερα στην Λισαβόνα της Πορτογαλίας. Η δουλειά της έχει ξεχωρίσει σε διεθνές επίπεδο χάρη στην ευρεία κοινωνική της χροιά. Η εικαστικός μιλώντας για τα θέματα που έχουν απασχολήσει τη δουλειά της μέχρι σήμερα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ενδιαφέρεται μέσα από τα έργα της «να αφηγηθεί ιστορίες για τους ανθρώπους». Το έργο She we then αποτελεί μια συνομιλία όπου διασταυρώνονται οι κοινωνικές αντιλήψεις και ένας φαντασμαγορικός και γοητευτικός κόσμος που εκφράζεται μέσα από τις φωτισμένες λέξεις της φράσης. Ο όρος then τοποθετημένος στο τέλος της φωτισμένης φράσης καλεί τους θεατές να κατασκευάσουν τη δική τους αφήγηση.  Τα έργα της Karyn Taylor αποτελούν μια ακόμη ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα πρόταση της Anna Pappas Gallery. Η εικαστικός ενδιαφέρεται για τις γεωμετρικές δομές των υλικών προτείνοντας έργα που οδηγούν στη συνύπαρξη της αισθητικής ευαισθησίας με την εννοιολογική αυστηρότητα.

Jayne Dyer στο βάθος έργο του George Raftopoulos – ANNA PAPPAS GALLERY

Τα έργα της μοιάζουν να κατασκευάζονται με σχολαστική ακρίβεια και διερευνούν το χώρο μεταξύ του άυλου και του υλικού και τη μεταβατική κατάσταση μεταξύ ενέργειας και ύλης. Τα θέματα που επιλέγει καλούν τον θεατή να συνδιαλεχτεί, ακόμη και εν αγνοία του, με έννοιες που γεφυρώνουν μια εικαστική προσέγγιση της μεταφυσικής και της κβαντικής φυσικής. Όλες αυτές οι εννοιολογικές πολυπλοκότητες δημιουργούνται μέσα στις απεριόριστες παραμέτρους της αντανάκλασης του φωτός και της διάθλασης.O Justin Lee Williams, ζωγράφος και γλύπτης είναι νέος καλλιτέχνης με έδρα τη Βικτώρια (Αυστραλία) και έντονη δραστηριότητα στο διεθνή εικαστικό χώρο.

Troy Innocent – ANNA PAPPAS GALLERY

Η δουλειά του Justin Williams χαρακτηρίζεται από μυστικιστικά στοιχεία. Μέσα από τα ζωγραφικά του έργα αναφέρεται σε αστικούς μύθους και τοπικές ιστορίες που περιέχουν περίεργους και ταυτόχρονα γοητευτικούς χαρακτήρες. Ο εικαστικός μοιάζει να κινείται ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, τους μύθους και την αλήθεια. Οι πίνακές του αποκαλύπτουν τοπία μεταξύ οικείων και κρυφών κόσμων. Τα γλυπτά του, εμπνευσμένα από την τοπική λαϊκή παράδοση, μιλούν για χαρακτήρες που θυμίζουν μυθικές και πρωτόγονες φιγούρες και αντικατοπτρίζουν το χαρακτήρα του τόπου που ζει και δουλεύει ο καλλιτέχνης. (www.annapappasgallery.com)

Michaela Gleave – ANNA PAPPAS GALLERY

  

Ian Swanson – Optium Editions – Optium Editions SEASHES ASHES GALLERY

 Ashes/Ashes – Λος Άντζελες 

Στεγασμένη σε ένα τσιμεντένιο κτήριο δίπλα στο πάρκο McArthur στο Los Angeles από τον Ιούνιο του 2014, η γκαλερί ASHES / ASHES εγκαινίασε με το άνοιγμά της ένα πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Στο διάστημα αυτό η γκαλερί φιλοξένησε ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσες εκθέσεις επικεντρωμένες σε εννοιολογικές προσεγγίσεις της σύγχρονης τέχνης. Με κάθε προτεινόμενη έκθεση, η ASHES/ASHES φιλοδοξεί να ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση γύρω από τις υπαρξιακές κρίσεις που οφείλονται σε κάθε κοινωνικό-πολιτικό status quo. Η γκαλερί παρουσίασε με αφορμή την συμμετοχή της στην Art Athina Fair τη δουλειά δύο νέων καλλιτεχνών του Tony Hope και του Ian Swanson.

Tony Hope – ASHES ASHES GALLERY

Η σειρά των ζωγραφικών έργων του Tony Hope αναφέρεται σε ευρύτερα θέματα όπως είναι η εγκατάλειψη, η νοσταλγία, η μνήμη και η λήθη και αποτελείται από κολάζ εικόνων που προέρχονται από ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο στην Livonia (προάστιο της περιοχής Detroit των Ηνωμένων Πολιτειών από την οποία κατάγεται ο καλλιτέχνης). Οι μνήμες που συνδέουν τον καλλιτέχνη με την πόλη που γεννήθηκε και μεγάλωσε επανέρχονται και μοιάζουν να απασχολούν το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς του. Κάθε εικόνα πριν αποτυπωθεί στον καμβά έχει μια συγκεκριμένη ιστορία για εκείνον. Μεγαλώνοντας σε μια οικογένεια μεσαίας οικονομικής τάξης σε μια περιοχή που άλλοτε έσφυζε από καταναλωτική ζωή και εμπορική δραστηριότητα οι αναμνήσεις όπως η δυσκολία του λόγω των οικονομικών της οικογένειας του να ακολουθήσει το καταναλωτικό πρότυπο που πρόσταζε τα γεμάτα εκπλήξεις παιδικά πάρτι και την αφθονία των εμπορευμάτων στα διάφορα μαγαζιά, έρχονται σήμερα να συγκρουστούν με εικόνες εγκατάλειψης και μαρασμού στις οποίες οδήγησε η κρίση.

Tony Hope – Views of Discovery Zone ASHES ASHES GALLERY

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε ωστόσο η «ζωντανή» εγκατάσταση του καλλιτέχνη στην οποία παρουσιάζει ένα νεκρό χταπόδι συνδεδεμένο με μια «νεκρή» μπαταρία. Το έργο εντάσσεται στην δουλειά των τελευταίων χρόνων του καλλιτέχνη στην οποία τον προβληματίζει το πώς μπορεί να μιλήσει χωρίς να επιδιώκει την ποιητικότητα και την ομορφιά για την καθημερινή ζωή και την υλικότητα που την χαρακτηρίζει. Με ελαφρώς πολιτική χροιά, το έργο του Tony Hope αναφέρεται στην οικονομική εξαθλίωση και εργασιακή εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, καθώς και κάθε εργαζομένου (ακόμη και των καλλιτεχνών).

Ian Swanson – natural word 2 ASHES ASHES GALL

Ως ένας νέος «Frankenstein» (1818) (πρωταγωνιστής της γοτθικής νουβέλας της αγγλίδας Mary Shelley), o Ηope προσπαθεί να δώσει ζωή σε κάτι άψυχο, αφήνοντας ανοιχτό το ερώτημα για ποιο λόγο μπορεί κάποιος να θέλει να επαναφέρει στη ζωή κάτι νεκρό; Μήπως για να το εκμεταλλευτεί εκ νέου; (www.ashesonashes.com/)

Alex Eagleton, Working Like a Dog to Buy You Things, Somebody Wants You, , blown glass, SAFE GALLERY

Safe Gallery – Νέα Υόρκη

Η Safe Gallery ιδρύθηκε από τον Pali Kashi τον Αύγουστο του 2015 και έκτοτε προσφέρει στο φιλότεχνο κοινό ένα δυναμικό εκθεσιακό πρόγραμμα. Από τον Ιανουάριο του 2016 ο Kashi ξεκίνησε να συνεργάζεται με την Sarah Welsh Elliott, ιδιαίτερα δραστήρια και με μεγάλη ιστορία στον τομέα της επιμέλειας. Τόσο ο Kashi όσο και η Elliott δεν αντιμετωπίζουν την γκαλερί ως έναν απλό εκθεσιακό χώρο, αλλά αντίθετα δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στο να δίνεται η ευκαιρία σε νέους και δυναμικούς καλλιτέχνες και επιμελητές να αναδείξουν την δουλειά τους.
Ο Alex Eagleton είναι Έλληνας καλλιτέχνης που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη.

ALEX EAGLETON – SAFE GALLERY

Το έργο του χαρακτηρίζεται από την χρήση ποικίλων μέσων: ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, καθώς και από την διερεύνηση ιδεών διαρκώς ανοιχτών σε νέες προσεγγίσεις όπως είναι η επιθυμία, η αφέλεια, η διαφυγή, ο φανατισμός και η δομή των κοινωνικών τάξεων. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν τα γυάλινα χρωματιστά γλυπτά του καθώς και τα επιτοίχια έργα που προκύπτουν από το υλικό της μοκέτας. Χρησιμοποιώντας σύμβολα και φράσεις που προέρχονται από γκράφιτι που συναντάει κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην Ελλάδα, ο καλλιτέχνης αντιπαραθέτει την έκφραση και την επιθυμία για ελευθερία των πολιτικών – ή και ερωτικών – επιτοίχιων μηνυμάτων με τη χρήση ενός κοινότυπου υλικού όπως είναι το χαλί- μοκέτα που συναντάμε στην καθημερινότητά μας. (http://safegallery.biz)

Playing Hidden Heart (2017) ZOITA DELIA COLINESCU – ARTFOOLY GALLERY

Artfooly Gallery – Ρουμανία

Η Artfooly Gallery είναι ένας χώρος σύγχρονης τέχνης στο Βουκουρέστι που στοχεύει στην προώθηση των σύγχρονων Ρουμάνων καλλιτεχνών. Η γκαλερί Artfooly γεννήθηκε μέσα από την αγάπη μιας ομάδας ανθρώπων για την σύγχρονη εγχώρια τέχνη, την ανάδειξη ταλαντούχων καλλιτεχνών σε διεθνές και τοπικό επίπεδο και από την επιθυμία τους να προσφέρουν στο κοινό ενδιαφέρουσες εκθέσεις.

Playing Hidden Heart (2018) ZOITA DELIA COLINESCU – ARTFOOLY GALLERY

Μέσα από την συμμετοχή της γκαλερί στη φουάρ είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να συνομιλήσουμε με την Delia Colinescu η οποία μας παρουσίασε το project της Playing with Amanda. Πρόκειται για μια σειρά από επιτοίχια έργα μικτής τεχνικής που θέλουν να παρουσιάσουν «αυτό που ήμαστε, αυτά που έχουμε και όσα χάσαμε». Η καλλιτέχνιδα συνεχίζει τονίζοντας πως «πάντα προσπαθούσα να ανακαλύψω τον εαυτό μου μέσα από τους άλλους, να μάθω ποια είμαι ψάχνοντας τον κόσμο και επιθυμώντας να μοιραστώ μέσα από τα έργα μου ιστορίες για εμάς και τη ζωή μας. Είμαι συλλέκτης προσωπικών ιστοριών.

Playing Network (2017), ZOITA DELIA COLINESCU – ARTFOOLY GALLERY

Ιστοριών που ανοίγουν την ψυχή μου, κερδίζουν το μυαλό μου και κάνουν την καρδιά μου να χτυπάει». Ωστόσο, στο project Playing with Amanda οι ιστορίες που επιλέγει να αφηγηθεί είναι λυπητερές, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τα έντονα χρώματα και τα παιδικά παιχνίδια που χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη. Η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία. Στην Ρουμάνικη κουλτούρα συνηθίζεται, όπως θα μας εξηγήσει, να κάνουν χιούμορ ακόμα και σε δυσάρεστες περιστάσεις. Στο επίκεντρο των έργων The hidden girls, Helpful hands, Story from my past και Story for grown up girls βρίσκεται η κριτική της ανευθυνότητας των γονιών και των κοινωνικών θεσμών για την έλλειψη παιδείας, ελπίδας και στήριξης – και πολλές φορές ακόμα και ανατροφής- πολλών παιδιών.  (http://artfooly.com)

PLAYING WITH AMANDA (2017), ZOITA DELIA COLINESCU – ARTFOOLY GALLERY

Petra Martinetz – Γερμανία

Η γερμανική γκαλερί Petra Martinetz παρουσίασε την εντυπωσιακή διαδραστική βιντεο- εγκατάσταση Orchestrated View (2016) του Αυστριακού καλλιτέχνη Albert Mayr. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί ένα τροπικό περιβάλλον κεντρικό στοιχείο του οποίου είναι ένας καταρράκτης. Ο θεατής έχει την δυνατότητα με την κίνηση ενός τροχού να αλλάξει την ένταση του νερού και τον ήχο. Καθώς, ωστόσο, το βίντεο προχωράει το τοπίο αλλάζει όπως αλλάζουν οι εποχές και ο χρόνος. Έτσι με ελάχιστες κινήσεις ο θεατής μπορεί όχι μόνο να επηρεάσει ένα φυσικό φαινόμενο αλλά ταυτόχρονα έχει την ευκαιρία να μετακινηθεί με ευκολία μέσα στο χρόνο. (http://petramartinetz.apps-1and1.net/)

Abert Mayr – Martinetz gallery

Everybody needs art – Ουγγαρία

Αφήσαμε για το τέλος τον εκθεσιακό χώρο Everybody needs art που παρουσίασε την δουλειά τεσσάρων Ούγγρων καλλιτεχνών Janos Bruckner, Jozsef Csato, Yusuke Fukui και Rade Petrasevic. Ξεχωρίσαμε τους πίνακες του Zozsef Csato. (https://www.everybodyneedsart.com)

József CSATÓ – Boy & Apples 2016 oil on canvas 27 x20 cm – Everybody needs art

Jóczsef CSATÓ – Secret 2010 oil canvas 100 x70 cm – Everybody needs art

József CSATÓ – Talking 2015 oil on canvas 160 x190 cm – Everybody needs art

 

 

Last modified: 02/06/2017