ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ – «Από την Παράδοση στην Εξέλιξη: Όψεις και τεχνολογίες της χαρακτικής τέχνης του χτες και του σήμερα»

«Από την Παράδοση στην Εξέλιξη: Όψεις και  τεχνολογίες της χαρακτικής τέχνης του χτες και του σήμερα» είναι ο τίτλος διεθνούς εικαστικού συνεδρίου χαρακτικής τέχνης, που θα πραγματοποιηθεί από τις 22 μέχρι τις 24 Νοεμβρίου 2017 και του οποίου τη διοργάνωση και την επιμέλεια έχουν από κοινού η Εταιρεία «Κύπριοι Χαράκτες»  και η Ένωση Ελλήνων Χαρακτών.
Το Συνέδριο Χαρακτικής Τέχνης #1CY-GR φιλοδοξεί να εδραιωθεί ως ένας μόνιμος θεσμός. Προτίθεται να αναδείξει τη διαχρονική εξέλιξη της χαρακτικής τέχνης στον Ελληνικό και Διεθνή χώρο  και να προβάλει το σύγχρονο εικαστικό και εκπαιδευτικό ρόλο της Χαρακτικής, ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης. Επιπλέον, ο θεσμός προσδοκεί  να ενθαρρύνει την επιστημονική έρευνα,  που άπτεται της ιστορίας της Χαρακτικής -από τη μια- και των σύγχρονων εικαστικών τάσεων και τη σχέση της χαρακτικής μ’ αυτές -από την άλλη. Επιδιώκει, ακόμα, να εμπλέξει με  εκπαιδευτικές  δράσεις την κοινότητα και τον χώρο, που θα το φιλοξενήσει. Η φιλοξενία του Α’ συνεδρίου στον νεοσύστατο και αξιόλογο χώρο της Λεβεντείου Πινακοθήκης θα ενισχύσει σημαντικά τους επιστημονικούς στόχους του συνεδρίου και θα τονίσει, με τις παράλληλες εκπαιδευτικές εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους, τον εκπαιδευτικό του χαρακτήρα.
Η χαρακτική τέχνη από την ημέρα της γέννησης της μέχρι σήμερα έχει κρατήσει τις παραδοσιακές της αξίες, ενώ ταυτόχρονα έχει εξελίξει τις  εκτυπωτικές τεχνικές, εντάσσοντας νέες τεχνολογίες (ψηφιακές ή φιλικές προς το περιβάλλον) αλλά και μεθόδους παρουσίασης του χαρακτικού έργου στον εκθεσιακό χώρο (μουσειακό, δημόσιο και εμπορικό). Από τις χαρακτικές εκτυπώσεις του Άλμπρεχτ Ντύρερ, στα στένσιλ του Μπάνκσυ και από τη χάραξη με το καλέμι στην ψηφιακή «χάραξη» στον υπολογιστή, έχουν μεσολαβήσει αιώνες που στιγματίστηκαν από την ανακάλυψη της τυπογραφίας, αργότερα την βιομηχανική επανάσταση και σήμερα την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας. Τα σημαντικά αυτά γεγονότα δεν αλλοίωσαν τις παραδοσιακές αξίες και κώδικες ηθικής της χαρακτικής τέχνης. Παρόλα αυτά πλειστάκις εγείρονται -ακόμα και σήμερα- ερωτήματα και προβληματισμοί, σχετικά με το τί θεωρείται αυθεντικό χαρακτικό έργο τέχνης και τί όχι και ποια η θέση της χαρακτικής στο μεταβαλλόμενο πλαίσιο της σύγχρονης εικαστικής παραγωγής.
Επιπλέον, στις μέρες μας παρατηρείται μια συνεχής ευρηματικότητα στην «αλχημεία» της χαρακτικής τέχνης, η οποία ενθαρρύνει τη χρήση εναλλακτικών και οικολογικών υλικών. Αυτοστιγμεί, τέτοιου είδους τεχνικές παντρεύονται με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα δίνοντας πραγματικά πρωτοποριακά εικαστικά/εκτυπωτικά αποτελέσματα -όχι απαραίτητα πάνω σε χαρτί.
Οι όψεις της χαρακτικής τέχνης από το χτες στο σήμερα έχουν επίσης γνωρίσει μεγάλη εξέλιξη. Τα μουσεία, για παράδειγμα, γνωρίζουν και λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας για την εκθεσιακή παρουσίαση ενός χαρακτικού έργου. Βλέπουμε νέους δημιουργούς να καταργούν τα τυποποιημένα ξύλινα πλαίσια, τις μικρές διαστάσεις, το χαρτί, ή άλλα παραδοσιακά υλικά και να αποδίδουν εκτυπωτικά αποτελέσματα σε μνημειακές διαστάσεις, σε εφήμερα ή ευτελή υλικά. Παράλληλα βλέπουμε τα χαρακτικά έργα να αγκαλιάζουν δημόσιους χώρους και να γίνονται φυσικές προεκτάσεις του περιβάλλοντα χώρου.
Στο συνέδριο θα πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις από τους εικαστικούς-χαράκτες Clare Wyatt (εικαστικός) και Stephen Hoskins (εικαστικός, καθηγητής  της Hewlett Packard στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αγγλίας Bristol) από την Μ. Βρετανία, ο Ernst August Quensen (Master Printer) από τη Γερμανία, ο Ananda Moy Banerjee (εικαστικός) από την Ινδία, ο Kong Guoqiao (εικαστικός)  από την Κίνα, ο Μιχάλης Αρφαράς (εικαστικός, καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και διευθυντής του Τομέα Χαρακτικής), ο Μανόλης Γιανναδάκης (εικαστικός, Καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ), ο Κώστας Μάντζαλος (εικστικός, κοσμήτορας της Σχολής Αρχιτεκτονικής, Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών στο πανεπιστήμιο Frederick της Λευκωσίας), ο Σάββας Χριστοδουλίδης (εικαστικός , καθηγητής στο πανεπιστήμιο Frederick της Λευκωσίας), ο Orit Hofshi και η Irena Gordon (εικαστικοί, επιμελητές του Jerusalem Print Workshop), από το Ισραήλ καθώς και η Μυρτώ Χατζάκη Ιστορικός τέχνης και έφορος της Συλλογής του Παρισιού της Λεβεντείου Πινακοθήκης, ο Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελητής του  Κ.Μ.Σ.Τ.

Last modified: 11/11/2017