Γιώργος Λαζόγκας: Η περιπέτεια της γραμμής και της ζωγραφικής του

Έκθεση με αφορμή το βιβλίο «Το Τυχαίο ως Μέθοδος», όπου καταγράφει 48 χρόνων
δουλειάς και αναζητήσεων

«Το Τυχαίο ως Μέθοδος», η νέα έκδοση του ΕΜΣΤ, είναι μια στοχαστική αυτοβιογραφία του Γιώργου Λαζόγκα που μιλάει για την ουσία και τη μεθοδολογία της δουλειάς του. Αντιπροσωπευτικά έργα της έκδοσης παρουσιάζονται σε έκθεση από τις 29 Μαρτίου ως τις 29 Απριλίου στο ΕΜΣΤ.
Η έκδοση αποτελεί μια δοκιμιακού τύπου αυτοβιογραφία, στην οποία ο καλλιτέχνης καταγράφει την περιπέτεια της γραμμής και της ζωγραφικής του στο πέρασμα των 48 χρόνων αδιάλειπτης δουλειάς και αναζητήσεων. Αποτυπώνει τις σκέψεις του για το τέλος του μοντερνισμού, της ουτοπίας  και των κινημάτων, τις πρωτοτυπίες που εξαντλούνται, τη σημασία της τελετουργίας στη δημιουργία, τη διαρκή παρουσία του λαϊκού, και τη σημασία του Άλεκτου. Θυμάται τις διαμάχες για το αφηρημένο και το αφαιρετικό, τις συνέπειες της εσωστρέφειας και την δική του πορεία στην εννοιολογική τέχνη. Τα κείμενα προέκυψαν από τις σημειώσεις των ημερολογίων, τις παραδόσεις των μαθημάτων ζωγραφικής στην Αρχιτεκτονική του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, αλλά και την προσωπική του εμπειρία.
Παρουσιάση του βιβλίου την ημέρα των εγκαινίων με ομιλητές την Κατερίνα Κοσκινά, Διευθύντρια του ΕΜΣΤ, το συγγραφέα Βασίλη Βασιλικό, τον Πρύτανη της ΑΣΚΤ Πάνο Χαραλάμπου και το Γιώργο Ξηροπαΐδη, Καθηγητή φιλοσοφικών και αισθητικών ιδεών της ΑΣΚΤ.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 χρησιμοποιεί τη φωτογραφία και τεχνικές τυπώματος, δημιουργεί κολάζ με φωτοαντίγραφα και χρήση σπρέι. Τον απασχολεί η καταγραφή των διαφορετικών φάσεων της ζωής ενός αντικειμένου καθώς το υποβάλλει σε διαδικασίες καταστροφής του. Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ενσωματώνει μεταξοτυπικά τυπώματα σε διαφάνειες και αρχιτεκτονικά ρυζόχαρτα, ενώ εγκαινιάζει το Παλίμψηστο ως πυρήνα καταγραφής του χρόνου στη νέα του εικόνα. Το 1980 ξεκινά την ενότητα Τυφλή Ζωγραφική,  μια αυτόματη γραφή με τη χρήση καρμπόν, επιχρωματισμένων τελάρων και υφασμάτων. Τα Σεντόνια, άλλη μια ενότητα εκείνης της εποχής, είναι η βιωματική καταγραφή μιας ερωτικής πράξης αλλά και η ιερά Σινδόνη του μεγάλου ύπνου. Την ίδια περίοδο, οργανώνει περιβάλλοντα, συλλογικές και άλλες δράσεις (performance). Το 1981 με την θεωρητικό Σάνια Παπά και τον ποιητή Ανδρέα Παγουλάτο πραγματοποιούν στο υπόγειο του Beaubourg τη δράση «Κορμί – Κείμενο». Από το 1992 μέχρι το 1997, επαναδιατυπώνει το Παλίμψηστο  στην ενότητα Θραύσματα, προβάλλοντας το θεώρημα του τέλους της συνολικής εικόνας και αναδεικνύοντας το θραύσμα, το ίχνος, το ελάχιστο ως το μέρος που αποτυπώνει το όλον.
Ο Λαζόγκας στο έργο του επικεντρώνεται στη χειρονομία, τη διαδικασία επεξεργασίας της ύλης και τη βιωματική σχέση με τα υλικά, αλλά και στη φιλοσοφική διάσταση εννοιών όπως αρχέγονο, παλίμψηστο, σπάραγμα, ζωή, θάνατος, χρόνος, έννοιες τις οποίες διερευνά μέσα από το εικαστικό του έργο. Η ζωγραφική του είναι βιωματική με φιλοσοφικό και υπαρξιακό περιεχόμενο.

Event Information
ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΕΜΣΤ): Λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή, Αθήνα, 117 43 Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων
Εγκαίνια: Πέμπτη, 29 Μαρτίου, 18.30
Διάρκεια έκθεσης: 29 Μαρτίου – 29 Απριλίου 2018
 Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 11.00 –19.00   Δευτέρα Κλειστά καθώς και την Κυριακή του Πάσχα και την Πρωτομαγιά.
Πληροφορίες: Τηλ. 211 1019000-99 Φαξ: 211 1019111
Πληροφορίες: Τηλ. 210 924 2111 http://www.emst.gr https://www.facebook.com/WKtodoscontentos

 

 

 

Last modified: 30/03/2018