«Έλα στον κήπο μου» έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Αίγιο

Στην ανάδειξη του πολιτισμού της μαύρης σταφίδας  στοχεύει το 1ο Φεστιβάλ Πριμαρόλια που διοργανώνεται στο Αίγιο από τις 5 ως τις 20 Οκτωβρίου. Ανοίγοντας για πρώτη φορά το εμβληματικό διατηρητέο κτίριο ιδιοκτησίας Κανελλόπουλου–Κριτσωταλάκη, φιλοξενείται στο χώρο η έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλα στον κήπο μου» καθώς και μια σειρά πολιτιστικών δράσεων και εκδηλώσεων.

Agalis Manessi

Οκτώ εικαστικοί καλλιτέχνες από την Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία καταφθάνουν στο Αίγιο για πρώτη φορά για να συνομιλήσουν με τον τόπο και να δημιουργήσουν νέα καλλιτεχνικά έργα. Αφορμή το Φεστιβάλ Πριμαρόλια, το τοπίο της περιοχής αλλά και η διαχρονική εμπορική, διατροφική, ιστορική, κοινωνική και πολιτιστική αξία της μαύρης σταφίδας. Η έκθεση εστιάζει στη μεταφορική έννοια του κήπου. Δανείζεται τον τίτλο της από την ποίηση της Αμερικανίδας Emily Dickinson και τον ομώνυμο στίχο της, ιδωμένο ως τόπο συνάντησης και συνάθροισης αισθήσεων, συστατικών, αντικειμένων, ιδεών – ένα σημείο σύζευξης ύλης και νοήματος, παρελθόντος και μέλλοντος. Η νέα αυτή εικαστική σπορά ανθρώπων, ιδεών, συναντήσεων πραγματοποιείται στην παραλιακή ζώνη της πόλης, που κατά τον Μεσαίωνα ονομαζόταν Βοστίτσα, δηλαδή Κηπούπολη, δίνοντας το όνομα της στην περίφημη τοπική μαύρη σταφίδα «Vostizza».
Οι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία Rob Kesseler, Agalis Manessi, Άγγελος Αντωνόπουλος, Λουκάς Μεσσηνέζης, Γιάννης Μπρούζος, Κώστας Παππάς, Μαρία Τσάγκαρη, Βασίλης Ψαρράς εμπνέονται από τον τόπο, τον σπόρο και την ιστορία του και τον προσεγγίζουν διεπιστημονικά και διακαλλιτεχνικά με μια σειρά νέων έργων (εικόνες από μικροσκόπιο, μικτές εγκαταστάσεις, film, performance για κάμερα, ηχητικά γλυπτά, κεραμικά), σχεδιασμένων και υλοποιημένων ειδικά για τον χώρο και τη θεματική της έκθεσης.

Rob Kesseler 

Ο καρπός μέσα από το μικροσκόπιο του Kesseler θέτει τους θεμέλιους σπόρους της έκθεσης. Ο Αντωνόπουλος χτίζει χώρους εξωτερικούς και εσωτερικούς για να υποδεχτούν το φυτευτικό υλικό. Στο έργο του Ψαρρά το έδαφος επαναπροσδιορίζεται ποιητικά και φιλοξενεί τη φύτευση του κήπου. Ο Μεσσηνέζης και ο Μπρούζος αναδεικνύουν ένα γλυπτικό αφήγημα του κήπου μέσα από μυστηριώδη άνθη. Το έργο της Μάνεση αναδεικνύει αφαιρετικά το μέσο το οποίο μεταφέρεται με την ορμή του ανέμου – όπως η γύρη. Η Τσάγκαρη περιηγείται σε φανταστικούς κήπους αναζητώντας την επικονίαση των ανθών τους. Ο Παππάς προσεγγίζει το χώρο ως ένα ενδιάμεσο μέρος για να λάβει χώρα η διαδικασία της φωτοσύνθεσης.
Η έκθεση – σε επιμέλεια της Νάνσυ Χαριτωνίδου – αποκτά έναν τοποειδικό χαρακτήρα καθώς αναπτύσσεται μέσα σε ένα διατηρητέο και αναπαλαιωμένο κτίριο, μια από τις παλιές σταφιδαποθήκες που κουβαλούν τη βιομηχανική ιστορία της πόλης αλλά και τον νεότερο πολιτισμό της. Το κτίριο χτίστηκε το 1900 ως σταφιδαποθήκη, γραφείο και κατοικία μεγάλου σταφιδεμπόρου, ενώ το 1985 υπήρξε σημείο έμπνευσης για τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο για τις σκηνές του Σινέ Πάνθεον στον «Μελισσοκόμο» του.

Κώστας Παππάς

Το Φεστιβάλ Πριμαρόλια ανοίγει φέτος για πρώτη φορά στο κοινό και, παράλληλα με την έκθεση σύγχρονης τέχνης, παρουσιάζει μια σειρά από μουσικά και κινηματογραφικά αφιερώματα σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο και το Ινστιτούτο Goethe, βραδιές λόγου και ποίησης, καθώς και ενημερωτικές/πολιτιστικές δράσεις.
Διοργανώνεται από το Δήμο Αιγιαλείας,τ η Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Αιγιαλείας και την  Πριμαρόλια ΑΜΚΕ, υλοποιώντας το σχέδιο της τελευταίας.
Αρχική εικόνα: Άγγελος Αντωνόπουλος

Last modified: 08/10/2019